شناسهٔ خبر: 111495 - سرویس مسکن و شهرسازی

جزئیاتی از زلزله ۵.۲ بندر مقام در گفت‌وگو با مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات اعلام شد؛

۹ شهر و ۱۹۵ آبادی تحت‌تاثیر زلزله ۵.۲ بندر مقام/وقوع ۱۷ پس‌لرزه در حوالی بندر مقام

علی بیت اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه ۹ شهر و ۱۹۵ آبادی تحت‌تاثیر زلزله ۵.۲ حوالی بندر مقام قرار گرفت از وقوع ۱۷ پس‌لرزه خبر داد.

علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص زلزله امروز اول تیرماه که با بزرگی ۵.۲ حوالی بندر مقام استان هرمزگان به همراه چندین پس‌لرزه رخ داد، اعلام کرد: زلزله ۵.۲ بندر مقام استان هرمزگان اول تیرماه ساعت حوالی یک و نیم بامداد در عمق ۱۰ کیلومتری و به فاصله ۲۸ کیلومتری پارسیان استان هرمزگان، ۳۰ کیلومتری دشتی هرمزگان، ۳۴ کیلومتری لامرد فارس و در فاصله مستقیم ۹۷۸ کیلومتری تهران رخ داد که این زلزله در ادامه رخداد خوشه لرزه‌ای بندر چارک-جزیره کیش در سواحل جنوبی ایران از ۲۵ خرداد تا حال حاضر به وقوع پیوسته است.

مدیربخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: طبق آمار، تعداد ۹ شهر با جمعیتی معادل ۸۲ هزار و ۸۴۱ نفر و ۱۹۵ آبادی با جمعیتی در حدود ۹۷ هزار و ۷۹۶ نفر تحت‌تاثیر این زمین‌لرزه قرارگرفته‌اند.  

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه برای این زمین‌لرزه خسارتی برآورده نشده است میزان خسارات را جزئی و در حد بناهای خشت و گلی و سنگی عنوان کرد.

ضرورت مقاوم‌سازی بیش از ۳۰ هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت در حوالی رومرکز زلزله

بیت‌اللهی گفت: جمعت کل شهری و آبادی‌های در حدود ۵۵ کیلومتری زلزله معادل ۱۵۷ هزار و ۴۵۵ نفر و تعداد کل واحدهای مسکونی ۴۱ هزار و ۴۰ واحد بوده که از میان این تعداد ۳۰ هزار و ۷۳۹ واحد فاقد اسکلت هستند.

به گفته وی، گسل پیشانی کوهستان، گسل مسبب زلزله ۵.۲ بندر مقام است.

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از وقوع ۱۷ پس‌لرزه در محدوده رومرکز زلزله خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین پس‌لرزه با بزرگی ۴ در منطقه رخ داده است.

وقوع بیش از یکهزار زلزله با بزرگی ۲.۵ و بیشتر در حوالی بندر مقام

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص لرزه‌خیزی منطقه اعلام کرد: در ۱۶ سال گذشته تعداد یکهزار و ۴۱۳ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز زلزله رخ داده است. از این تعداد ۱۱ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۱۳ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

پس‌لرزه‌ها ادامه دارد

بیت‌اللهی گفت: رخداد زلزله ۵.۲ بندرمقام در اولین ساعات اولین روز تابستان ۱۴۰۱، مسلما در ادامه رهائی تنش تکتونیکی ذخیره شده در جنوب ایران است که شروع آن با وقوع خوشه لرزه ای بندرچارک-جزیره کیش از ۲۵ خرداد ماه سالجاری بوده است. رخداد زمین لرزه بزرگتر با  توجه به خصلت لرزه‌خیزی و زمین شناختی منطقه احتمال کمتری دارد و انتظار می‌رود که پس لرزه های این زلزله نیز چندین روز ادامه دار باشد.