شناسهٔ خبر: 11163 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور:

اشتغال بیشتر اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در دولت و شهرداری‌ها / صدور ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی بسیار امیدوار کننده است / شاهد تحولات خوبی در سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان خواهیم بود

عزت الله فیلی عضو اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه حضور مهندسان شاغل در بخش‌های دولتی در سازمان‌های نظام مهندسی مشکلات زیادی را بوجود می آورد، گفت: مسئولیت‌های دولتی در دستگاه‌های اجرایی مانع بزرگی بر نظارت حضوری مهندسان بر روند و کیفیت ساخت و ساز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عزت الله فیلی به ایرنا گفت: بیشتر اعضای سازمان های نظام مهندسی در کشور که پروانه اشتغال اخذ کرده و عضو سازمان های نظام مهندسی هستند هم اکنون پست‌های مهم دولتی در دستگاه‌های اجرایی و شهرداری ها دارند و این سبب شده که آنها نتوانند قادر به حضور مناسب در محل کارگاه های ساختمانی با هدف نظارت بر روند ساخت وساز ها نباشند.

عضو سازمان نظام مهندسی کشور تاکید کرد: این مساله سبب شده بسیاری از مهندسان مهر و امضای خود را در اختیار دیگران قرار دهند تا عملا امضا فروشی در حوزه ساخت و ساز کشور رواج پیدا کند.

وی با اشاره به مزیت‌های ابلاغ دستورالعمل جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر ممنوعیت شرکت مهندسان شاغل در بخش های دولتی، کارکنان وزارت کشور، شهرداری ها و شورای های اسلامی شهر در انتخابات سازمان های نظام مهندسی کشور، تصریح کرد: ارجاع کار توسط سازمانهای نظام مهندسی به مهندسان مورد نظر، همواره باعث بروز مشکلاتی برای فعالان این بخش می شود و از طرفی کسانی که پست مهم دولتی و یا در شهرداری ها مسئولیت های بزرگی دارند، چطور می توانند بر ساختمانهایی که احداث آن چند سال طول می کشد، نظارت مستمر داشته باشند.

فیلی افزود: صدور ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی و نظارت معاون امور مسکن و ساختمان این وزارتخانه بر اجرای آن بسیار امیدوار کننده بود تا سازمانهای نظام مهندسی بدون دخالت مقامات بخش های عمومی و دولتی به وظایف قانونی خود در حوزه ساخت و ساز کشور رسیدگی کنند.

وی با بیان اینکه علیرغم فعالیت سازمان های نظام مهندسی با بیش از ۲۰ سال سابقه کار عمر مفید ساختمانهای جدید در کشور روند نزولی دارد، گفت: این در حالی است که هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان عمر مفید ساختمانهای بزرگ که توسط شرکت های تخصصی با حضور مهندسان رشته های مختلف طراحی و احداث می شوند به حدود ۱۰۰ سال می رسد.

عضو اسبق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: وجود هیات مدیره مجرب در راس سازمانهای نظام مهندسی به ایجاد تغییرات اساسی در این حوزه کمک می کند تا روند ساخت و ساز کیفی ساختمانها با نظارت کافی انجام شود و بدون شک با صدور این ابلاغیه شاهد تحولات خوبی در سازمانهای نظام مهندسی خواهیم بود.

انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی تهران و مراکز استانها همزمان نهم مهرماه سال جاری در سراسر کشور برگزار می شود و با ابلاغیه ای که وزیر راه و شهرسازی روز سه شنبه هفته جاری صادر کرد، کارکنان شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهر و وزارت کشور از عضویت در هیات مدیره ها سازمان های نظام مهندسی به دلایل قانونی منع شدند.