شناسهٔ خبر: 111676 - سرویس وزارتی

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد؛

تقویت روابط حمل‌ونقلی ایران و تاجیکستان با افزایش تجارت دو کشور/ ایجاد کمیته مشترک حمل‌ونقل برای رفع موانع

امیر ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی تجارت پایین میان ایران و تاجیکستان را دلیل اصلی افت روابط حمل‌ونقلی دو کشور دانست وگفت: تهران و دوشنبه برای ایجاد کمیته مشترک حمل‌ونقل به منظور مرور همه حوزه‌های حمل‌ونقل، برطرف کردن موانع و تقویت همکاری‌ها تفاهم کردند.

امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص ظرفیت‌های حمل‌ونقلی ایران و تاجیکستان خاطر نشان کرد:‌ ایران و تاجیکستان عضو موافقت‌نامه‌های حمل و نقلی مختلف از جمله کریدور شمال- جنوب، کریدورهای حمل‌و نقلی اکو و تراسیکا بوده و در زمینه ارتباطات حمل‌ونقلی موافقت‌نامه‌های زیادی میان دو کشور امضا شده است.

وی افزود:‌ همچینن در بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی و هوایی به صورت مجزا توافقنامه‌های متعدد باهم دارند،‌ بنابراین مشکل قانونی نداریم بلکه آنچه باعث شده سطح روابط حمل و نقلی میان دو کشور کاهش یابد افت روابط تجاری است.

ترفع با بیان اینکه عوامل اقتصادی منجر به کاهش روابط تجاری و ارتباطات حمل‌ونقلی میان دو کشور در همه حوزه‌ها شده، افزود: میزان تجارت ایران و تاجیکستان چه از لحاط ارزش و چه از لحاظ وزنی رقم پایینی است و تاجیکستان علی‌رغم اشتراکات فرهنگی، زبان و ... به دلیل نبود چسبندگی اقتصادی در بین ۵۰ شریک اصلی تجاری ایران قرار ندارد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: تجارت دو کشور  در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۵ درصد رشد یافته است اما همچنان ظرفیت دو کشور برای تجارت بیشتر از این ارقام است.

به گفته ترفع، میزان صادرات این کشور به ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۹۱ میلیون دلار بوده و نسبت به سال قبل از آن با رشد ۵۳۵ درصدی در وزن و ۴۵۹ درصدی در ارزش همراه شده است.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: عمده کالاهای صادراتی تاجیکستان به ایران  محصولات کشاورزی، خشکبار، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی، شیرینی و شکلات، محصولات صنعتی، لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی است و عمده کالاهای وارداتی نیز پنبه حلاجی نشده و پیله ابریشم است.

وی افزود: مجموع روابط تجاری ایران با تاجیکستان در ۱۵ سال گذشته یعنی ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۰ تنها دو میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۳۳ تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۲۰۷ میلیون و ۳۶۹ هزار و ۶۵۱ دلار بوده و واردات از تاجیکستان نیز ۱۸۵ هزار و ۹۹۶ تن کالا به ارزش ۳۷۶ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۴۳۸ دلار بوده است.

ترفع تاکید کرد:‌ این میزان تجارت طی ۱۵ سال مطلوب نبوده و دولت سیزدهم در تلاش است با سیاست همگرایی و توسعه روابط با کشورهای همسایه و نزدیک به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کنار سایر مولفه‌ها در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش تجارت، سهولت حمل‌ونقل نیز ایجاد می‌شود،گفت: در دیدار مقامات ایران و تاجیکستان بر ایجاد کمیته مشترک حمل‌ونقل و مروری بر همه حوزه‌ها برای برطرف کردن موانع و تقویت همکاری‌ها تفاهم شد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: تاجیکستان به استفاده از شقوق مختلف حمل‌ونقل ایران از جمله استفاده از زیر ساخت‌های لجستیکی و بنادر و همچنین امکانات ریلی و جاده ای علاقمند است.

ترفع ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل هوایی ارتباطاتی میان ایران و تاجیکستان وجود دارد اما حمل‌ونقل جاده‌ای به دلیل انسداد مسیرها به شدت کاهش یافت که امیدواریم با باز شدن مرزهای ترکمنستان از جمله مرز سرخس و بازگشت شرایط به حالت عادی، حمل‌ونقل جاده‌ای با سایر کشورهای منطقه نیز تقویت می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورمان فرصت مناسبی برای افزایش ترانزیت بین‌المللی تاجیکستان است که می‌تواند برای حمل بار به ترکیه و اروپا از مسیر ایران استفاده کند.