شناسهٔ خبر: 111856 - سرویس مسکن و شهرسازی

آغاز عملیات اجرایی ۶۰ واحد فرسوده تجمیع‌شده در محله ایرج جنوبی بناب

نشست شهردار بناب گفت: کار نوسازی محله محور بافت‌های فرسوده در محلات بناب کلید خورده است و در اولین گام 60 خانه در کوچه شهید ابراهیم‌زاده واقع در محله ایرج جنوبی، تجمیع و نوسازی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و سهرسازی، محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی، رضا لعلی فرماندار و فرید پناهی شهردار به همراه جمعی از مسوولان شهری بناب با حضور در دفتر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کردند.

 در این نشست شهردار بناب با اشاره به رویکرد سند تحول دولت مردمی سال ۱۴۰۰ که نوسازی محله محور است، توضیح داد: در شهر بناب نوسازی محله محور را با تجمیع خانه‌ها به تعداد بالا شروع کردیم و در اولین گام ۶۰ خانه در کوچه شهید ابراهیم‌زاده واقع در محله ایرج جنوبی، تجمیع و عملیات اجرایی آن آغاز شده است. برای این امر چندین جلسه در مسجد محل برگزار وکار با رضایت کامل اهالی انجام شد.

وی افزود: بنا داریم این مدل را در دیگر محلات هدف دنبال کنیم زیرا همزمان با نوسازی خانه‌ها یک کوچه و محله نیز بهسازی می شود.ک

وی از نیازهای شهر بناب را ساخت فرهنگسرا برشمرد و اظهارکرد: یکی از نیازهای مهم بناب، ساخت فرهنگسراست که نیاز جوانان ۱۱ محله را برطرف می‌کند. کار ساخت فرهنگسرا اکنون در مرحله فونداسیون قرار دارد و تکمیل آن نیاز به تعریف اعتبارات جدید دارد که در این زمینه درخواست مساعدت‌های لازم از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران را داریم.

فرماندار بناب نیز با اشاره به این که یکی از مشکلات شهر بناب وجود زمین‌های دارای معارض است، گفت: برای یکسری از اهالی که قبل از سال ۱۳۶۸ در این زمین‌ها ساخت و ساز کرده بودند، سند صادر کرده‌ایم.

در ادامه جلسه آئینی از مسوولان شهری بناب خواست تا برای حل مشکل مالکیت زمین و املاک از ظرفیت ماده ۹ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کنند. او در این باره توضیح داد: این ماده ناظر بر محدوده‌های مصوب بازآفرینی شهری است و بر اساس آن به منظور حل و فصل اختلافات و مشکلات مربوط به املاک و اراضی واقع در طرح‌های مصوب احیا، بهسازی و نوسازی اعم از فاقد سند، بلاصاحب و مجهول المالک هیاتی تشکیل و با رای قاضی اتخاذ تصمیم خواهند کرد. به گفته سازمان ثبت تهران تاکنون ۲۰۸ هیات تشکیل و به شکایت‌ها رسیدگی شده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، بناب از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که ۱۰۰۸ هکتار مساحت دارد و ۱۱۶ هکتار آن را بافت فرسوده، ۳۱۳ هکتار سکونتگاه غیررسمی و در مجموع  ۴۲۹ هکتار آن (۴۲.۵۶ درصد) را بافت‌های ناکارآمد تشکیل می‌دهد