به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (آذربایجان غربی)، سیدمحسن حمزهلو در گفت و گوی ویژه خبری در شرح فعالیتهای اجرایی تعمیر و نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه اظهار داشت: از سال آبان ماه ۱۳۹۹ مسئولیت نگهداری پل میانگذر دریاچه ارومیه به اداره کل راه و شهرسازی استان واگذار شده و در این مدت ۱۵۰ میلیارد ریال برای نگهداری پل هزینه شده است و بازرسی سطح ٣و۴ با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال نیز اجرا می شود.
حمزه لو بیان کرد: نگهداری و بازرسی پل شامل دو بخش ایمنی بهرهبرداری و ایمنی سازه است که در بخش ایمنی بهرهبرداری راهاندازی سیستم روشنایی، عملیات مرمت تابلو و علائم ایمنی خط کشی، پاکسازی زهکشیها و تعمیر گاردیلها انجام شده است.
وی بیان کرد: در بخش ایمنی سازه نیز هشت تیم از مهندسان، متخصصان و مشاوران تشکیل که نتایج بازرسیها توسط اعضای هیئت علمی، اداره کل راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور مورد تحلیل قرار گرفت که مقرر شد اولویتبندی برای انجام اقدامات تعمیر و نگهداری در چهار سطح عملیاتی شود.
وی افزود: پس از تحویل قطعی پل میانگذر دریاچه ارومیه از سال ١٣٩۵ تا ١٣٩٨، ۱۵ درصد از عوارض دریافتی به میزان ۱۱۰ میلیارد ریال برای نگهداری هزینه شده است.
تکمیل تونلهای پروژه آزادراه ارومیه-تبریز باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود
سیدمحسن حمزه لو در خصوص وضعیت پروژه احداث آزادراه ارومیه - تبریز گفت: این پروژه به طول کلی ۱۶۴ کیلومتر و ساخت آن در شش قطعه تعریف شده که قطعه ١ و ۲ در حوزه آذربایجانغربی و قطعه ٣ تا ۶ در حوزه آذربایجان شرقی است.
وی با تأکید بر اینکه اتصال شهر ارومیه به شبکه آزادراهی کشور مستلزم اتمام قطعات باقیمانده پروژه به خصوص دو دستگاه تونل در قطعه ٣ پروژه احداث آزادراه ارومیه-تبریز است، گفت: علاوه بر اینکه اصلیترین راه ارتباطی شهر ارومیه با مرکز کشور با تکمیل قطعه ٣ این پروژه راهسازی از نظر مهندسی اصلاح میشود، تصادفات جادهای کاهش مییابد و مهمتر از همه ١٣ کیلومتر از مسیر کوتاهتر میشود.
رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی آذربایجانغربی ادامه داد: برای اینکه ارتباط کریدور بزرگراهی غرب کشور و همچنین بزرگراه بین المللی ارومیه- سرو با مرکز کشور تسهیل یابد، باید قطعههای باقی مانده آزادراه ارومیه- تبریز تکمیل شود و با توجه به نقش پدافندی غیرعامل این پروژه میتوان گفت اتمام قطعه ٣ آزادراه ارومیه- تبریز نیاز حیاتی توسعه و زیرساخت لازم بخشهای اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری آذربایجان غربی قلمداد میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی یادآور شد: مراحل ساخت قطعه ١ و ٢ آزادراه ارومیه-تبریز در حوزه آذربایجانغربی به بهرهبرداری رسیده که پل میانگذر دریاچه ارومیه بخشی از قطعه ٢ این آزادراه است.
امسال ۲۰۲ کیلومتر راه و بزرگراه در آذربایجانغربی به بهرهبرداری میرسد
سیدمحسن حمزهلو در خصوص ساخت و توسعه راههای آذربایجانغربی، افزود: امسال ۲۰۲ کیلومتر راه و بزرگراه در آذربایجانغربی به بهرهبرداری میرسد که از این میزان ۱۰۸ کیلومتر کریدور بزرگراهی و ۹۴ کیلومتر راه اصلی است.
وی بیان کرد: این مسیرها در محورهای مواصلاتی شمال و جنوب آذربایجانغربی بوده که با بهرهبرداری از آنها زمینه توسعه بیش از پیش استان فراهم میشود.
حمزهلو بیان کرد: با توجه به اینکه آذربایجانغربی یک استان طولی بوده، ساماندهی پایانههای مرزی از اولویت بوده و در این راستا اتصال شبکه راهآهن ارومیه به پایانه مرزی سرو از طرحهای مورد توجه در توسعه زیرساختهای حمل و نقل ریلی جهت استفاده از ظرفیتهای مرزی منطقه است.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۶ کارگاه راهسازی در سطح استان فعال بوده و عملیات راهسازی در تمامی محورهای اصلی این استان در حال اجراست.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی بیان کرد: بزرگراه بینالمللی ارومیه_سرو نیز با تلاش شبانهروزی در روزهای آینده به بهرهبرداری میرسد تا شاهد توسعه مسیر منتهی به پایانه مرزی سرو باشیم.