شناسهٔ خبر: 112088 - سرویس هواشناسی

در نشست تیم تخصصی CHE سازمان جهانی با حضور رئیس پژوهشگاه هواشناسی هواشناسی؛

پیش‌نویس برنامه اجرایی CHE نهایی شد/ثبت رخدادهای مخاطره‌آمیز به همراه جزئیات

هواشناسی رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به عنوان عضو تیم کارشناسی فهرست‌سازی رخدادهای پر خطر وضع آب، اقلیم و محیط زیست سازمان جهانی هواشناسی(ET-CHE) در نشست تیم تخصصی CHE سازمان جهانی هواشناسی حضور یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست تخصصی سازمان جهانی هواشناسی (WMO) با عنوان طبقه بندی رخدادهای پر خطر وضع هوا، اقلیم، آب و وضع هوا-فضا (space weather)،  (ET-CHE)- از تاریخ ۱۴ تا ۱۶ ژوئن ۲۰۲۲ در مقر سازمان جهانی هواشناسی در ژنو سوئیس برگزار شد.

از جمله اهداف این نشست می‌توان به نهایی شدن پیش نویس برنامه اجرایی CHE به منظور ارائه و تصویب در کمیسیون خدمات WMO اشاره کرد.

اعضای تیم متخصص در CHE و همچنین کارشناسان منتخب در شبکه WMO مانند سامانه پیش پردازش و پیش‌بینی در مقیاس جهانی (GDPFS)، سامانه اطلاعات سازمان هواشناسی جهانی(WIS) به همراه نمایندگان دفتر سازمان ملل متحد در امور کاهش ریسک مخاطرات (UNDRR) و نمایندگان منتخب جامعه تحقیقاتی در این نشست تخصصی حضور داشتند.

مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور نیز به عنوان عضو تیم کارشناسی فهرست سازی رخدادهای پر خطر وضع آب، اقلیم و محیط زیست سازمان جهانی هواشناسی(ET-CHE) در این نشست حضور داشت.

طرح اجرایی CHE شامل دستورالعمل‌ های اجرایی است که به موجب آن مراکز زیر نظر سازمان جهانی هواشناسی (WMO) همچون خدمات هواشناسی آب‌شناسی ملی (NMHSs)، مراکز اقلیم منطقه‌ای ( RCCs) و مراکز هواشناسی ویژه منطقه‌ای (RSMCs) می‌توانند کاتالوگ‌های CHE حاوی اطلاعات معتبر در مورد رخداد های مخاطره‌ آمیز و ویژگی‌های آنها را تهیه و نگهداری کنند.

همچنین با همکاری سایر مقامات ملی و منطقه‌ای که وظیفه ارزیابی میزان اثر رخدادهای مخاطره آمیز را دارند، از شناسه مشخص اختصاص داده شده به هر رخداد برای ارتباط داده‌های رخداد به داده‌های تأثیرات ناشی از آن رخداد(مانند تلفات و خسارات) استفاده می‌شود.

طرح اجرایی CHE به همراه دستورالعمل‌ها، با هدف خدمت رسانی شایسته به متأثرین از رخدادهای حدی و مخاطره آمیز و نیز اثرات ناشی از آنها کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، برگزاری این نشست به درخواست کنگره جهانی هواشناسی در سال ۲۰۱۹ مبنی بر تدوین یک برنامه اجرایی (IP) در مورد طبقه بندی رخدادهای جوی مخاطره آمیز وضع هوا، اقلیم و وضع هوا-فضا(CHE) و نیز مصوبه شورای اجرایی WMO در سال ۲۰۲۱ مبنی بر تکمیل و ارائه آن به کنگره صورت گرفته است.

طرح مذکور این اطمینان را می‌دهد که هر رخداد مخاطره آمیز به همراه پارامترهای توصیف کننده رخداد به طور مجزا ثبت می‌شود.