شناسهٔ خبر: 112099 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان:

یکهزار و ۱۹۶ واحد مسکونی در زلزله بنادر خمیر و کنگ تخریب شد/ زلزله بیش از ۳۶۰۰ میلیاردتومان خسارت به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها وارد کرد

زلزله بنادر خمیر و کنگ مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان با اعلام اینکه آوابرداری از روستاهای تخریب شده بنادر خمیر و کنگ در حال انجام است از تخریب یکهزار و ۱۹۶ واحد مسکونی روستایی خبر داد و میزان خسارت‌ها را بیش از ۳۶۰۰ میلیاردتومان تخمین زد.

شهریار نوری‌زاده مدیرکل بنیاد مسکن استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن اعلام حضور احمد وحیدی وزیر کشور و اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن روز گذشته ۱۱ تیرماه در استان هرمزگان و بازدید از مناطق زلزله زده استان هرمزگان به مردم مصیب دیده استان تسلیت گفت و اعلام کرد: زلزله‌های روز گذشته بنادر خمیر و لنگه و روستاهای مجاور این بنادر که در سه نوبت با بزرگی ۶.۱، ۵.۹ و ۶.۱ رخ داد که بعد از آن نیز حدود ۳۰ پس‌لرزه نیز از این زلزله‌ها ثبت شد به ۱۴ روستا آسیب جدی زد.

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان با اعلام اینکه بنیاد مسکن از شروع رخداد زلزله همراه با ستاد حوادث، استانداری و سایر دستگاه‌ها در محل روستاهای زلزله‌زده به ویژه روستای سرخوش که ۱۰۰ درصد تخریب شد حضور یافت، گفت: بیش از ۱۵ اکیپ ارزیاب از سوی بنیاد مسکن در مناطق زلزله زده مستقر و به ارزیابی میزان خسارات مشغول شدند. همچنین اکیپ‌های آواربرداری همراه با ماشین‌آلات و تجهیزات در حال آوابرداری هستند. جمع‌بندی ارزیابی‌های حاکی است که یکهزار و ۱۹۶ واحد روستایی به طور کامل تخریب شدند که نیاز به بازسازی کامل دارند.

یکهزار و ۱۹۶ واحد مسکونی در زلزله بنادر خمیر و کنگ تخریب شد/ زلزله بیش از ۳۶۰۰ میلیاردتومان خسارت به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها وارد کرد

اسکان و آواربرداری در حال انجام است

نوری‌زاده توضیح داد: نتایج ارزیابی‌ها هم اکنون نهایی و به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام و به سازمان برنامه و بودجه و هیات دولت ارسال شده است. با توجه به اینکه واحدهای مسکونی روستایی فاقد سازه‌های مقاوم هستند درخواست داریم تا در تصویب و تخصیص اعتبار برای آغاز بازسازی‌ها تسریع شود.

وی با اعلام اینکه ستادهای بازسازی با دستور وزیر کشور فعال شده است در خصوص میزان خسارت‌ها به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌های روستایی اعلام کرد: طبق برآوردها ۳ هزار و ۵۸۸ میلیاردتومان میزان خسارت وارد آمده به واحدهای مسکونی و ۲۰ میلیاردتومان نیز خسارت به زیرساخت‌ها وارد شده است.

وی در خصوص اسکان مردم مناطق زلزله‌زده اعلام کرد: مسئولیت اسکان مردم برعهده هلال‌احمر و ستاد حوادث استان است. در روستاهای سایه خوش و چندین روستای مجاوز واحدهای مسکونی کاملا واحدها تخریب شدند. هم‌اکنون هلال احمر چادرهایی را برای اسکان موقت مردم در نظر گرفته است که با توجه به دمای بالای ۵۰ درجه باید تدابیری برای تهیه کانکس و همچنین وسایل خنک کننده برای زلزله زدگان انجام شود.

نوری‌زاده تصریح کرد: با تمهیدات هلال احمر و مساعدت وزیر کشور و استاندار برای بالغ بر ۶۰۰ واحد مسکونی به صورت فوری و برای ۱۱۹۶ واحد باید کانکس به همراه وسایل سرمایشی تهیه شود.

یکهزار و ۱۹۶ واحد مسکونی در زلزله بنادر خمیر و کنگ تخریب شد/ زلزله بیش از ۳۶۰۰ میلیاردتومان خسارت به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌ها وارد کرد

مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان با اشاره به اینکه پروسه ساخت و بازسازی واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان زمانبر است اعلام کرد: در تصویب و تخصیص بودجه موردنیاز برای بازسازی باید تسریع شود. همچنین بباید در بازسازی های بانک های عامل همکاری ویژه‌ای داشته باشند تا در پروسه‌ای ۶ تا یکساله این واحدها احداث شوند.درخواست داریم تا مصوبه دولت در خصوص تخصیص اعتبارات برای بازسازی واحدهای زلزله زده به زودی به تصویب برسد و ابلاغ شود تا کار ساخت واحدها با سرعت انجام بشود.

گفتنی است در این زلزله ۱۵ نفر فوتی و ۱۹ نفر آسیب دیدند که یا مداوا شدند و یا در حال مداوا هستند.