شناسهٔ خبر: 112200 - سرویس ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

شکسته شدن رکورد تولید داخلی ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۰/ رشد ۱۵۰ درصدی تولید ناوگان ریلی در سه ماهه نخست امسال/ نفوذ فناوری، سیاست مهم شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۱

ببینید | بهره‌ برداری از ۳۱۹ ناوگان تولید داخل و بازسازی شده معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۳۱۹ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی، از شکسته شدن رکورد تولید داخلی ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۰ و رشد ۱۵۰ درصدی تولید ناوگان ریلی در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، صبح روز دوشنبه، ۱۳ تیرماه در مراسم "ورود ۳۱۹ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی" که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: با توجه به آمار موجود، در سال ۱۴۰۰ رکورد تولید داخلی ناوگان هم به لحاظ تعداد و هم از نظر ارزش شکسته شد.

وی بخش قابل ملاحظه این آمار را مربوط به نیمه دوم سال ۱۴۰۰ خواند و عنوان کرد: در سال جاری با توجه به نامگذاری که صورت گرفته از باب تولید، دانش‌بنیان بودن و همچنین اشتغال‌زایی یکی از مهم‌ترین مصادیقی که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای سال انتخاب فرمودند، حوزه حمل و نقل ریلی است که هم با اشتغال‌زایی عجین است و هم در صورت نفوذ فناوری می‌تواند جهش خوبی پیدا کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم نگاه بر توسعه حمل و نقل ریلی است، اظهار کرد: در بیانات رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران و در بیانات وزیر راه و شهرسازی محترم نیز بارها بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید شده و حمایت‌های خوبی نیز صورت گرفته است.

صالحی خاطرنشان کرد: لذا توانستیم کمی از آن نقطه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تحویل گرفتیم را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه آنچه ما میراث‌دار آن بودیم را بهبود بخشیدیم، گفت: در حوزه ناوگان، بدهی‌های سنگین چندهزار میلیارد تومانی سبب شده بود ناوگان ما علاوه بر فرسودگی، زمین‌گیر شود و لازم بود در این دوره این عقب ماندگی را جبران کنیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن ضمن قدردانی از سازمان برنامه و وزیر راه و شهرسازی به سبب حمایت‌های صورت گرفته، عنوان کرد: به واسطه این حمایت‌ها بخشی از عقب ماندگی‌ها و بدهی‌ها در سال ۱۴۰۰ که از گذشته به جا مانده بود، جبران شد اما بخشی از آن همچنان باقی مانده است.

صالحی افزود: بحث توسعه ناوگان در دستور کار بود، علاوه بر بحث استفاده هدفمند از امکاناتی مثل تبصره ۱۸ و همچنین ماده ۱۲ قانون در جلسات مختلفی با همکاران سعی شد بروکراسی نیز کاهش یابد.

صالحی با تاکید براینکه این امکان و تسهیل هدفمندتر به تولیدکنندگان داخلی و سرمایه گذاران تعلق پیدا می‌کند، گفت: ان‌شاءالله بازگشت این سرمایه به نحو بهتری تضمین می‌شود و افق نزدیک‌تری را برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن اظهار کرد: در این راستا تلاش‌های مطلوبی صورت گرفته است و بازخورد تفاهم نامه‌ای را که حدود دو ماه گذشته با وزیر محترم جهاد کشاورزی در خصوص حمل کالای اساسی منعقد کردیم، عنوان می‌کنم.

صالحی ادامه داد: با توجه به حمایتی که صورت گرفت، برای اولویت اول قرار دادن حمل کالاهای اساسی از طریق مد حمل و نقل ریلی، بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران سفارش گذاری خود را به سمت واگن‌های فله‌بر حرکت می‌دهند.

وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم رشدی که طی سه ماهه اول امسال صورت گرفته است را ادامه دهیم، گفت: در زمینه رشد تولید ناوگان ریلی آمارها قریب به ۱۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است و در ادامه سال امیدواریم این رشد را شاهد باشیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن خاطرنشان کرد: در راستای بحث ترانزیت حدود دو هفته گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهور ایران و رئیس جمهور قزاقستان اولین قطار ترانزیتی از مبدا قزاقستان و از کریدور جمهوری اسلامی ایران به سمت ترکیه و اروپا راه اندازی شد.

وی افزود: از این قطار استقبال و اجازه خروج به سمت ترکیه صادر شد؛ امیدوارم در دولت سیزدهم با توجه به دیپلماسی حمل و نقلی که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار و به عنوان یکی از اولویت‌های خود قرار داده است، بتوانیم کریدورهای شمال_جنوب و شرقی، غربی را فعال کنیم.

صالحی اظهار کرد: با حمایت‌های دولت امیدوارم بتوانیم از همه ظرفیت‌ها برای توسعه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم که رکن مهم این ظرفیت‌ها بهره‌گیری از بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه تلاش کردیم از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، گفت: به زودی با انجمن تولیدکنندگان حمل و نقل ریلی جلسه‌ای را خواهیم داشت تا بتوانیم از ظرفیت‌های بیشتری استفاده کنیم، بروکراسی را کاهش دهیم و به افزایش حداکثری تولید ناوگان برسیم.

صالحی با تأکید بر اینکه به ناوگان مسافری ریلی کمتر پرداخته شده است، گفت: یکی از گلوگاه‌ها علاوه بر بحث حوزه ناوگان مسافری که به نظر می‌رسد در طول سال‌ها کمتر به آن پرداخته شده و اقتصاد آن به ویژه در زمان کرونا آسیب دیده است، حوزه لوکوموتیو است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: امروز شش لوکوموتیو نو و یک لوکوموتیو بازسازی شده را به ناوگان ریلی اضافه می کنیم و امید داریم با حمایت‌های وزیر محترم راه و شهرسازی در فصل آتی بتوانیم تعداد ناوگان به ویژه در حوزه لوکوموتیو را افزایش دهیم. نفوذ فناوری سیاست مهم ما در سال ۱۴۰۱ است که منجر به خلق ارزش افزوده بالاتر می‌شود و باید قابلیت اطمینان را افزایش دهیم، لذا می‌توانیم از دانشمندان در حوزه حمل و نقل بهره گیریم.