شناسهٔ خبر: 112271 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در جلسه شورای عالی ترابری تاکید کرد؛

لزوم تحول بنیادین در حوزه حمل و نقل کشور برای ترانزیت

ببینید | برگزاری دویست و بیست و دومین جلسه شورای عالی ترابری با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر لزوم تحول بنیادین در حمل‌ونقل کشور به منظور افزایش ترانزیت گفت: تکمیل کریدورها، تقویت زیرساخت‌ها ونوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور منجر افزایش ترانزیت در مرزها می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در دویست و بیست و دومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، افزایش ترانزیت را علاوه بر ارتقاء درآمدهای اقتصادی، فراهم کننده فرصت‌های، سیاسی، ‌امنیتی و اجتماعی دانست و افزود: تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت که برای سال جاری در نظر گرفته شده با توجه به ابزارها،‌ ظرفیت‌ها و شرایط موجود دور از دسترس نیست کما اینکه حوزه ترانزیت ریلی و جاده‌ای در سال گذشته با رشد قابل توجه ترانزیت همراه بوده است. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که می‌توان حوزه ترانزیت کشور را توسعه داد، ‌افزود: روابط ما در دولت قبل با کشورهای همسایه مثل ترکمنستان به دلایل مختلف قطع بود و طی برگزاری جلسات مختلف با این کشور روابط نیز برقرار شد، بنابراین می‌توانیم از ترکمنستان به عنوان یکی از مبادی ترانزیت به کشورهای مختلف استفاده کنیم.

قاسمی از انجام رایزنی‌ها با ترکمنستان به منظور افزایش حجم ترانزیت و کاهش تعرفه‌ها خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد تعرفه‌های کنونی برای کامیون‌های ایرانی چندان منطقی نیست.

این مقام مسئول ادامه داد: با کشورهایی مثل ارمنستان نیز جلسات مختلف برای افزایش همکاری‌ها در حوزه ترانزیت برقرار شده است.

قاسمی به انجام مذاکرات با کشور روسیه اشاره کرد و گفت: اتفاقات رخ داده برای روسیه از جمله اعمال تحریم‌ها پس از جنگ اوکراین، فرصتی فراهم کرده تا حجم ترانزیت این کشور از طریق ایران افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محدودیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: وجود کامیون‌های فرسوده در بخش جاده‌ای و کمبود لکوموتیو یا فرسودگی لکوموتیوها در بخش ریلی از جمله محدودیت‌های این حوزه بوده و باتوجه به اینکه مشکلات و هزینه‌های حمل‌ونقل ریلی برای بسیاری از صاحبان بار موثر می باشد بنابراین برای برطرف کردن این موانع اقداماتی را باید در دستور کار قرار داد.

وی تکمیل کریدورهای ریلی مانند رشت- آستارا یا چابهار به سمت سرخس را از موضوعات مهم و در مراحل خوبی دانست و افزود: قطعا با انجام برنامه‌ها و اقدامات لازم که در دستور کار است، تحول بنیادین و بزرگی در بخش حمل و نقل کشور رخ خواهد داد.

قاسمی خاطر نشان کرد:‌ افزایش ترانزیت علاوه بر درآمدهای اقتصای، فرصت‌های زیادی در حوزه سیاسی، اجتماعی و امنیتی فراهم خواهد کرد، بنابراین باید از فرصت‌های موجود برای تحقق هدف ۲۰ میلیون تن ترانزیت در سال جاری استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به فرایند طولانی انجام آزمایش‌ها و نمونه‌گیری بار در مرزها اشاره کرد و گفت: این فرایند طولانی منجر به معطل ماندن کامیون‌ها در مرز می‌شود در حالی که مرز محل عبور است نه توقف و بازرسی.

قاسمی افزود: یکی از موضوعات مهم برای رسیدن به اهداف مشخص شده در ترانزیت، تعیین تکلیف مرزهاست و آزمایش‎ها و نمونه‌گیری بارها و ... باید در جای دیگری غیر از مرز انجام شود که با استفاده از تکنولوژی و ابزارهای پیشرفته، این موضوع قابل اجراست.

وی با اشاره به برگزاری جلسات با رئیس جمهور و معاون اول ایشان در این خصوص، خاطر نشان کرد: با توجه به زیرساخت‌ها و ناوگان به عنوان دو عامل تعیین کننده، می‌توانیم استاندارد ظرفیت مرزها برای جابجایی و ترانزیت را افزایش دهیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم وزیر راه و شهرسازی ایجاد تحول بنیادین در حمل‌ونقل کشور را برای افزایش ترانزیت ضروری دانست و افزود: تکمیل کریدورها، تقویت زیرساخت‌ها ونوسازی ناوگان حمل‌ونقل کشور منجر افزایش ترانزیت در مرزها می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی به حجم تقاضای بالای صادرات ذغال سنگ روسیه به هند اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود کریدورهای متعدد، می‌توان این حجم ترانزیت را به مسیر عبوری ایران جذب کرد.

قاسمی خاطر نشان کرد: باید آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم به گونه‌ای تدوین شود که دست و پاگیر و پیچیده نبوده بلکه تسهیل کننده در جهت افزایش حجم و سرعت ترانزیت باشد.

 در ادامه این جلسه شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای ترابری در خصوص تامین بار ترانزیتی، در پی سفر اخیر به روسیه و توافقات صورت گرفته از جمله هدف‌گذاری ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا با کشور روسیه خبر داد. همچنین ایشان اشاره نمودند که با توجه به هدف گذاری عبور کالای ترانزیت ۲۰ میلیون تن از کشور در سال جاری ، نیاز به برنامه ریزی مناسب در بخش حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی می باشد.

افندی‌زاده با اشاره به هدف انتقال ۴ میلیون تن کالای ترانزیت بصورت حمل ریلی از کشور در سال جاری خاطر نشان کرد: بر این اساس می بایست شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برنامه عملیاتی مناسب برای تحقق این هدف را اتخاذ و گزارش عملکرد مستمر خود را به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور جهت پایش و کنترل ارائه کند. 

همچنین با توجه به هدف ۱۶ میلیون تن ترانزیت کالا بعنوان هدف در بخش جاده ای ، سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای هم برنامه عملیاتی خود را جهت تحقق این امر بصورت مستمر به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ارائه نماید.

وی رفع موانع حمل یکسره کالای ترانزیتی از کشور را دیگر اولویت سال جاری عنوان کرد و گفت: مقرر شد سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران به صورت آزمایشی نسبت به تعیین فضای اختصاصی کانتینرهای ترانزیتی در محوطه کانتینری(CY)و همچنین محوطه ارزیابی گمرکی پس از ایستگاه X-ray در بندر شهیدرجایی اقدام کند تا زمینه برای حمل یکسره کالای ترانزیتی فراهم شود و گزارش مستمر را مشتمل بر نحوه اجرا و ارزیابی  بازخوردهای اجرای طرح آزمایشی فوق برای تصمیم گیری بعدی به شورای عالی هماهنگی ترابری کشور منعکس نماید. 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: به منظور تحقق نظارت بر کامیون‌های ترانزیتی عبوری از کشور و امکان تعیین مسیر مجاز تردد و محل‌های مجاز توقف، مقرر گردید سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای نسبت به پیاده سازی سامانه ردیابی کامیون‌های ترانزیتی عبوری از کشور اقدام کند که در این خصوص سازوکار ارائه دسترسی به سایر سازمان‌ها از قبیل گمرک جمهوری اسلامی ایران و فراجا و برنامه زمان بندی و نحوه اجرا، پس از طرح و بررسی در کارگروه روان سازی و توسعه ترانزیت جهت تصویب به نشست بعدی این شورا ارائه می‌شود.