شناسهٔ خبر: 112282 - سرویس جاده‌ای

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح کرد؛

بررسی انسداد طولانی مدت مرزها در دوره کرونا/ بررسی چگونگی بهره‌برداری از تامین مالی بخش خصوصی برای تجهیز و توسعه مرزها

پایانه مرزی بازرگان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از بررسی انسداد طولانی مدت مرزها در دوره کرونا و بررسی چگونگی بهره‌برداری از تامین مالی بخش خصوصی برای تجهیز و توسعه مرزها در دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دهمین نشست کمیته هماهنگی حمل‌ونقل و ترانزیت سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در قالب دورسخنی به میزبانی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار شد و جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ریاست دوره ای این اجلاس را بر عهده داشت.

هدایتی در این‌باره گفت: در این نشست دستور کارهای متعددی از جمله سوابق فعالیت مرزها و برقراری تجارت کشورهای عضو در دوره همه‌گیری کرونا و تجارب حاصله، معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی و حمل‌ونقلی وسایل نقلیه متردد در قلمرو یکدیگر، صدور مجوزهای تردد و محدودیت‌ها یا ملاحظات ناظر بر آن، مقتضیات فنی راه‌ها و خودروهای کشورهای عضو، شناسایی متقابل اسناد حمل و مسائل درخواست و صدور روادید، در نشستی پنج ساعته مورد تبادل نظر و بحث کارشناسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بررسی فرایندهای اجرایی موافقت‌نامه چارچوب حمل‌ونقل و ترانزیت اکو TTFA حدود دو دهه پیش به امضای غالب اعضا رسید، عنوان کرد: این موافقتنامه چارچوب سلسله نشست‌های حاضر را معین کرده و ملاک فعالیت برای کشورهای عضو در حمل‌ونقل بین‌المللی قرار گرفته است.

 مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: در این اجلاس طرف‌ها موارد احتمالی عدم انطباق یا نقض مفاد موافقتنامه فوق یا دیگر تفاهمات دو یا چندجانبه اعضا را مورد بررسی قرار دادند، همچنین انسداد طولانی مدت مرزها در دوره کرونا و چگونگی تداوم آن مورد بررسی و راه‌حل یابی قرار گرفت.

هدایتی با اشاره به اینکه در این نشست، کارگاه‌های آموزشی و اقدامات حمایت متقابل برای تبیین کنوانسیون‌های لازم به عضویت حمل‌ونقلی و گمرکی اعضا، طرح موضوع و برنامه‌ریزی شد،‌ گفت: همچنین تمهیداتی برای فعالیت تشکل‌های صنفی حمل‌ونقلی اعضا و چگونگی بهره‌برداری از تامین مالی بخش خصوصی برای تجهیز و توسعه مرزها مورد تبادل نظر قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در این نشست، همچنین بر سوابق عملیاتی‌سازی راهگذرهای مهم ITI و KTAI نیز با اشاره به آخرین دور میزبانی ج.ا.ایران و نقش محوری آن در احیا و فعالسازی این راهگذرهای متعاقب برنامه‌های حمل آزمایشی اخیر و گزارش‌های تفصیلی ارائه‌شده، تبادل نظر شد.

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مقرر شد تصمیمات گرفته شده متعاقباً به مراجع بالادستی از جمله شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی اکو، منعکس تا تصمیمات لازم در این راستا اتخاذ شود.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شایان ذکر است، جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل دسترسی مناسب‌تر به اعضا، همچنین دسترسی به آب‌های آزاد و به سبب استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری بهتری در این سازمان نسبت به سایر اعضا برخوردار است.