شناسهٔ خبر: 112358 - سرویس وزارتی

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران خبر داد؛

اجرای پروژه بررسی تغییر اقلیم در حاشیه دریای خزر/ تمدید موافقت‌نامه همکاری‌های آژانس هبیتات سازمان ملل با جمهوری اسلامی ایران/ ثبت سند سیاست توسعه ملی شهری ایران

دکتر خرسند- دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران از اجرای پروژه بررسی تغییر اقلیم در حاشیه دریای خزر، تمدید موافقت‌نامه همکاری‌های آژانس هبیتات سازمان ملل با جمهوری اسلامی ایران و ثبت سند سیاست توسعه ملی شهری ایران خبر داد.

آرمان خورسند، مشاور وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هدف هبیتات را ارتقاء کیفیت شهرنشینی و تامین سرپناه برای مردم جهان خواند و گفت: سال ۱۳۸۸ ارتباط رسمی میان جمهوری اسلامی ایران و مرکز هبیتات برقرار شد، موافقت‌نامه‌ای میان طرفین به امضاء رسید، دفتر تهران تاسیس شد و تا امروز پیرو موافقتنامه‌ای که به تایید هیات دولت و مجلس شورای اسلامی رسید، فعالیت خود را ادامه داده است.

وی افزود: با اتمام مهلت اعتبار این موافقتنامه، این دفتر مهم بین‌المللی، بلاتکلیف مانده و این امر بر پروژه‌هایی که در ایران داشت، تاثیر منفی گذاشت.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهای منطقه است که هبیتات در آن دفتر دارد، اظهار کرد: در همه این ایام بسیاری از کشورهای منطقه به دنبال انتقال دفتر هبیتات از ایران بودند.

خورسند خاطرنشان کرد: خوشبختانه، اهمیت نقش کشورمان و  نظر مثبت معاون دبیرکل سازمان ملل و مسئول پروژه هبیتات در سازمان ملل متحد سبب شد علی رغم بلاتکلیف بودن موضوع در ایام پایانی دولت قبل، این امر رخ ندهد و دفتر تهران تعطیل نشد.

وی افزود: از ابتدای شروع فعالیت مجدد خود در دولت سیزدهم بر آن بودیم دو مورد از پروژه‌های هبیتات در ایران که با تامین مالی آنان انجام می‌شد، از بین نرود. یکی پروژه بهتاب یا پروژه بهبود تاب‌آوری بیمارستان‌ها در برابر بلایای طبیعی با محوریت زلزله بود که خوشبختانه توانستیم پروژه‌ای را که زمان آن به اتمام رسیده و در آستانه تعطیلی کامل و منتفی شدن سرمایه‌گذاری خارجی بود را حفظ کنیم.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ارکان وزارت راه و شهرسازی در حال انجام پروژه‌ها هستند، تصریح کرد: قرارداد بخشی از این کار با مرکز تحقیقات زمین و مسکن به امضاء رسید و قرارداد بخش دیگر که فاز اجرایی بود با سازمان مجری منعقد شد و مقرر شد که یک بیمارستان در ایران  به صورت نمونه، مقاوم شود که با توجه به انتخاب بیمارستان، امور اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

خورسند ادامه داد: پروژه بعدی بزرگترین پروژه‌ای است که تاکنون هبیتات در ایران تامین مالی کرده و آن پروژه تغییر اقلیم در حاشیه دریای خزر است که نیمی از این پروژه در ایران و بخش دیگر در آذربایجان انجام می‌شود و در اجرای آن به دنبال به فعلیت رساندن اموری هستیم که بر تغییرات منفی اقلیمی در شمال کشور اثر مستقیم و مشخص داشته باشد.

وی  تمدید  موافقت‌نامه ادامه کار دفتر هبیتات در ایران را یکی از مسائل حائز اهمیت در اهداف کوتاه مدت ستاد ملی اسکان بشر خواند که در جریان اجلاس لهستان به امضا رسید و گفت: (World Urban Forum)  (wuf) اجلاسی است که امسال در کاتوویتس لهستان برگزار شد و بالاترین سطح اجلاسی است که هر دوسال یکبار در حوزه برنامه‌ریزی شهری برگزار می‌شود و امسال تا روز سوم، ۱۹۵ کشور حضور داشتند.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران دستاوردهای این اجلاس را بسیار مثبت بر شمرد و عنوان کرد: در این راستا مهندس رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، طی دو روز حضور خود در اجلاس مذکور، با ۱۵ وزیر همتای خود و دو نخست وزیر و همچنین معاون دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کردند. دیدار با وزرای مسکن و برنامه ریزی شهری و هیات‌های کشورهای لهستان، سوئد، آرژانتین، اردن، سوریه، آفریقای جنوبی، آلمان، مالزی، سنگاپور، اتیوپی، کلمبیا، آذربایجان، کره جنوبی، مصر، ژاپن  و کویت از جمله رایزنی‌های این اجلاس بود که در خلال آن، زمینه‌های بسیار خوبی در خصوص انتقال فناوری و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی فراهم شد.

خورسند افزود: همچنین وزیر راه و شهرسازی ایران با برخی از مجموعه‌های اقتصادی و فنی  دولتی و خصوصی اروپایی نیز دیدارهای مفیدی داشت که اثرات آن در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های وزارت راه به ویژه حوزه هوایی و دریایی، محقق خواهد شد.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: از آنجا که برخی از وزرای مربوط به کمیسیون‌های مشترک اقتصادی تحت اشراف وزارت راه و شهرسازی نیز در اجلاس حضور داشتند، مباحث کمیسیون اقتصادی  این کشورها مانند آذربایجان، سوریه، کرواسی و اردن نیز طی این دو روز پیگیری شد.

وی به دیدار وزیر راه و شهرسازی با همتای اردنی خود اشاره کرد و گفت: در این دیدار پس از سال‌ها مقدمات برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی انجام شد.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی همچنین با خانم میمونا محد شریف، مدیر اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد و معاون دبیرکل سازمان ملل دیدار کرد و در این دیدار مهم، موافقت‌نامه همکاری‌های آژانس هبیتات با جمهوری اسلامی ایران برای یک دوره پنج ساله با ظرفیت تمدید برای یک دوره پنج ساله دیگر یعنی ۱۰ سال، تمدید شد.

خورسند از توافق برای ارتقاء دفتر ایران به یک دفتر منطقه‌ای خبر داد و گفت: دفتر تهران تمامی فعالیت‌های هبیتات کشورهای حاشیه خود از جمله افغانستان، حوزه آسیای میانه و حوزه جنوب خلیج فارس را در زیر مجموعه خود دارد و مرکزیت یافتن دفتر تهران از اهمیت به‌سزایی برخوردار است‌.

وی افزود: میمونا محد شریف از گسترش پروژه‌های مشترکی که با سرمایه‌گذاری هبیتات در ایران انجام خواهد شد، استقبال کرد.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: موضوع دیگری که میان هبیتات و ایران مطرح شد، NUP یا سند توسعه ملی شهرها بود که جمهوری اسلامی ایران یکی از سه کشور پیشرو در این حوزه شناخته شد و با توجه به تدوین سیاست توسعه ملی شهری، در همان اجلاس سند تدوین شده جمهوری اسلامی ایران به صورت نهایی ثبت شد.

خورسند با بیان اینکه با تامین کننده‌های مالی هبیتات در ایران دیدار و توافق شد، اظهار کرد: مقرر شد تعداد پروژه‌ها و دامنه حمایت مالی افزایش یابد و پذیرفتند که فاز دیگر NUP با اولویت تبدیل این سیاست به برنامه‌های اجرایی در ایران و با اولویت هوشمندسازی شهرهای جدید، انجام شود.

دبیر کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سخنرانی وزیر راه و شهرسازی در اجلاس وزراء، خاطرنشان کرد: دو بخش از ‌سخنرانی وزیر راه و شهرسازی، یعنی تاکید جمهوری اسلامی ایران بر توجه به جنبه‌های معنوی و فرهنگی توسعه شهرها و پیشنهاد همکاری مشترک کشورها برای ارتقاء میزان تاب آوری شهرها در برابر بلایای جدید با الگوگیری از پاندمی کرونا در بیانیه پایانی اجلاس ثبت شد.

خورسند در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت ویژه مهندس قاسمی به عنوان ریاست عالی ستاد ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران، امیدواریم فصل جدید همکاری‌ها، تاریخی، اثرگذار و با خروجی ملموس و عینی باشد.‌

اجرای پروژه بررسی تغییر اقلیم در حاشیه دریای خزر/ تمدید موافقت‌نامه همکاری‌های آژانس هبیتات سازمان ملل با جمهوری اسلامی ایران/ ثبت سند سیاست توسعه ملی شهری ایران