شناسهٔ خبر: 112550 - سرویس هواشناسی

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه صادر کرد؛

خیزش گرد و خاک و رگبار باران در برخی مناطق کشور/ضرورت خودداری از پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد

مسدود شدن راه‌ها بر اثر طوفان و گرد و خاک شدید در زهک سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق و نفوذ گرد و غبار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور، سامانه اول رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک (بویژه در ساعت بعدازظهر و اوایل شب) و احتمال تگرگ بوده و از امروز شنبه هجدهم تیرماه آغاز شده و تا دوشنبه بیستم ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه رگبار باران، رعدوبرق و تندبادلحظه ای، گردوخاک و در مناطق مستعد احتمال تگرگ اعلام شده که منطقه اثر آن برای روز شنبه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شرق و شمال هرمزگان خواهد بود.

روز یک‌شنبه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و شمال هرمزگان و روز دوشنبه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان درگیر این سامانه خواهند بود.

اثر مخاطره نیز جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز پیش‌بینی شده است.

خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه های اجرایی مانند دستگاه های امدادی، راهداری، شهرداری، وازرت نیرو، جهادکشاورزی و ... از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

سامانه دوم نیز وزش باد شدید همراه با گردوخاک و نفوذ گردوغبار بوده و از روز شنبه هجدهم تیرماه آغاز شده تا دوشنبه بیستم ادامه دارد.

نوع مخاطره خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید خواهد بود و منطقه اثر آن در روز شنبه شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی خراسان جنوبی، خوزستان و ایلام و روزهای یک‌شنبه و دوشنبه شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان و کرمانشاه پیش‌بینی شده است.

اثر مخاطره سامانه نیز خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی و تاخیر و یا احتمال لغو پرواز اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد بویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک توصیه کرده است.