شناسهٔ خبر: 112607 - سرویس استان‌ها

طی سه ماهه نخست امسال

بیش از ۳۸۵ هزار برگ بارنامه دراستان کرمان صادر شد

بيش از 385  هزار برگ بارنامه دراستان كرمان صادر شد سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان از صدور بیش از ۳۸۵ هزار برگ بارنامه برای ناوگان حمل ونقل کالا از مبادی استان کرمان طی سه ماهه نخست سالجاری خبر داد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از کرمان، مسلم سمندری گفت: طی سه ماهه اول ۱۴۰۱ بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتن کالا با صدور ۳۸۵ هزار برگ بارنامه از مبادی شهرستان های سراسر استان به نقاط مختلف کشور حمل شده است که شهرستان های سیرجان ، زرند، رفسنجان و کرمان بیشترین سهم را در این جابجایی داشته اند.

سمندری با اشاره به این مطلب که بارنامه ها به عنوان شناسنامه کالا های حمل شده محسوب می شوند افزود: عمده کالاهای جابجا شده ازمبدأ استان سیمان، انواع سنگ، زغالسنگ، خاک معدنی، انواع کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی و ... بوده است.

وی تصریح کرد: با توجه به الزامات قانونی مندرج در قوانین و مقررات مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیرامون حذف فیزیکی بارنامه و الکترونیکی شدن اسناد حمل کالا به وسیله ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، شرکت‌های حمل و نقل سراسری موظف به صدور بارنامه الکترونیکی شده‌اند.

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان در ادامه گفت: از بیستم فروردین ماه سالجاری بارنامه الکترونیکی صادر شده وشرکت‌های حمل و نقل پس از اتمام بارنامه‌های فیزیکی تحویلی، فرآیند صدوربارنامه با فرآیند الکترونیکی را اجرا می‌کنند.

وی یادآور شد: با حذف بارنامه کاغذی ، بارنامه الکترونیک تنها سندی است که در جابجایی کالا مورد استفاده قرار گرفته و مرجع مورد تایید برای تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان امور مالیاتی، دستگاه‌های نظارتی، صاحبان کالا ،وزارت صمت و.... خواهد بود.

سمندری افزود: مهم ترین دستاوردهای حذف فیزیک بارنامه، جلوگیری از جعل بارنامه، صرفه جویی در چاپ و توزیع بارنامه، تعیین مرجع واحد برای تایید اصالت بارنامه و جلوگیری از مراجعات مکرر شرکت‌ها به بانک برای اخذ کاغذ بارنامه است.

مسلم سمندری یادآور شد: ۱۹۶ شرکت و موسسه حمل و نقل کالا به وسیله ۱۶ هزارو ۳۰۰ دستگاه ناوگان باری و به همت ۱۷ هزارو ۷۳۳ نفر راننده حرفه ای بخش حمل و نقل کالای استان در حمل ونقل کالای استان سهیم هستند.