شناسهٔ خبر: 112712 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

قطار باری روسیه برای اولین بار وارد خاک ایران شد/حمل ۳۹ کانتینر بار روسیه به هند از مسیر ایران

ببینید | برگزاری دویست و بیست و دومین جلسه شورای عالی ترابری با حضور وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: قطار باری روسیه به مقصد هند، از مسکو با پیمایش بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر به مرز ایران رسیده و حامل ۳۹ کانتینر بار است که برای اولین بار از روسیه وارد خاک ایران می‌شود، در بندر شهید رجایی توقف می‌کند و بار آن توسط دریا به هند صادر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در گفت و گوی زنده تلویزیونی با شبکه یک سیما، درباره ورود اولین قطار باری مستقیم روسیه به ایران با مقصد هند اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر روابط با کشورهای همسایه، ‌در حال حاضر با اکثر کشورهای همسایه روابط بسیار خوبی برقرار شده است و بر همین اساس دو موضوع افزایش ترانزیت و تفاهم با کشورهای مختلف در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حال حاضر تفاهم‌نامه با کشورهای همسایه برای ترانزیت از ایران به حجم حدود ۲۰ میلیون تن منعقد و بخشی از آن نیز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: قطار باری روسیه به مقصد هند برای اولین بار به صورت مستقیم از روسیه وارد خاک ایران می‌شود و در بندر شهید رجایی توقف می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه بار این قطار توسط دریا به هند صادر خواهد شد، افزود: این قطار از مسکو با پیمایش بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ کیلومتر به مرز ایران رسیده و حامل ۳۹ کانتینر بار است.

این عضو کابینه سیزدهم ضمن تاکید بر ظرفیت‌های بالای ایران در حوزه ترانزیت گفت:‌ در کریدور شمالی ۳ جبهه وجود دارد و این قطار از شرقی‌ترین کریدور یعنی سرخس (ترکمنستان) وارد کشور شده است.

وی افزود: همچنین کریدورهای میانی مثل اینچه برون و گرمسار نیز دارای پتانسیل‌های بالایی برای جذب بار سایر کشورهاست که خوشبختانه ارتباطات خوبی از این طریق با روسیه و کشورهای همسایه برقرار شده است.

قاسمی ادامه داد: کریدور غربی یعنی آذربایجان- ایران نیز از کریدورهایی با ظرفیت‌های بالا در کشور بوده و رفع محدودیت‌ها و تکمیل قطار رشت- آستارا در این کریدور در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

وی درباره امکان تداوم سیر این قطار خاطر نشان کرد: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای خوبی که با کشورهایی مثل روسیه، قزاقستان و ترکمنستان منعقد شده و همچنین سهل‌الوصول بودن این مسیر برای رسیدن کالاهای روسیه به کشورهایی مثل هند، سیر قطار در این مسیر ادامه خواهد داشت.

قاسمی گفت: از سوی دیگر این مسیر از لحاظ صرفه اقتصادی و کاهش زمان حمل و نقل دارای مزیت‌های قابل توجهی است و قطعا سایر کشورها نیز به دنبال منافع بیشتری برای حمل بار خود هستند.

وی تاکید کرد: فعال کردن کریدورها در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و با اقدامات انجام شده در این زمینه سیر این قطار نیز تداوم خواهد داشت.

وزیر راه  شهرسازی درباره احیای سایر کریدورها از جمله کریدور شرقی- غربی اظهار کرد: موقعیت ژئوپلیتیکی کشور ایران باعث شده که ترانزیت علاوه بر جنبه درآمدی، مزایای امنیتی، سیاسی و اجتماعی هم برای کشورمان در بر داشته باشد و به دنبال افزایش ترانزیت کشور هستیم.