به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها از اولویت اجرایی ۵۶۰ کیلومتر مسیر ریلی در پنج استان کشور در سال جاری خبر داد و گفت: عملیات اجرایی در مسیرهای ریلی رشت-کاسپین به طول ۳٥ کیلومتر، بستان آباد-تبریز به طول ٤٤ کیلومتر، همدان-سنندج به طول ١٥١ کیلومتر، زاهدان-خاش به طول ١٥٥ کیلومتر و راه آهن میانه- اردبیل به طول ۱۷۵ کیلومتر با اولویت در حال پیگیری است و در صورت تامین منابع لازم امکان افتتاح و بهره برداری از آن ها در سال جاری وجود دارد.
وی در خصوص اولویتبندی پروژههای ریلی کشور توضیح داد و عنوان کرد: اولویتبندی طرحهای راه آهن کشور با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، نهاد ریاست جمهوری و در راستای تکمیل پروژه های نیمه تمام، تکمیل کریدورهای ترانزیتی، اتصال مراکز بار و مبادی ورودی و خروجی کشور و اتصال مراکز استانها بر اساس مصوبات طرح های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی صورت میگیرد.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها افزود: طی چند سال گذشته به منظور تکمیل کریدورهای ترانزیتی شمال- جنوب و غرب به شرق چند طرح ریلی اولویتبندی شده است و مسیرهای ریلی رشت- آستارا، چابهار- زاهدان، قزوین- رشت- کاسپین در راستای تکمیل کریدور شمال- جنوب و راه آهن خواف- هرات، میانه- بستان آباد- تبریز در راستای توسعه کریدور شرق به غرب در حال احداث یا در دست بهرهبرداری قرار دارند.
خطیبی همچنین راه آهن شیراز- بوشهر را یکی دیگر از اولویتهای ریلی کشور در سفر استانی هیات دولت در سال گذشته اعلام کرد و گفت: این مسیر ریلی به طول ۴۵۰ کیلومتر با هدف ایجاد کریدور ترانزیتی از خلیج فارس به مناطق مرکزی و شمالی کشور و اتصال بندر بوشهر و عسلویه به شبکه ریلی کشور طراحی و در حال اجرا است.
وی ادامه داد: با توجه به دستور رییسجمهور برای اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به راه آهن بوشهر- شیراز از محل تهاتر نفت برای سال ۱۴۰۰ در حال حاضر گرفتن مجوزهای لازم برای اخذ این اعتبار در حال پیگیری است، همچنین تشکیل کنسرسیوم از سوی پیمانکاران پروژه به منظور ارائه پیشنهاد اجرای کار از محل تهاتر نفت نیز یکی دیگر از این اقدامات در راستای تامین اعتبار مورد نیاز و تکمیل هرچه سریعتر این مسیر ریلی استراتژی کشور است.
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها تکمیل طرحهای ریلی از محل منابع عمومی را با توجه به هزینههای هنگفت احداث، زمان بر اعلام کرد و افزود: در سالهای اخیر با توجه به ضرورت توسعه خطوط ریلی کشور از ظرفیتهای دیگر قانون بودجه مانند ماده ۵۶، صندوق توسعه ملی و فاینانس داخلی و خارجی نیز برای تامین اعتبار پروژهها استفاده شده است و در سال گذشته نیز از ظرفیتهای قانون بودجه برای تهاتر نفت برای تکمیل چند طرح ریلی استفاده شد.
خطیبی بهرهبرداری از ۲۵ هزار کیلومتر مسیر ریلی را برنامه بلند مدت توسعه راه آهن در کشور دانست و گفت: در حال حاضر طول شبکه ریلی با احتساب خطوط اصلی و فرعی حدود ۱۵ هزار کیلومتر است و برای رسیدن به هدف تعیین شده نیاز به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی جدید است.
به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها خاطرنشان کرد: توان مهندسی و اجرایی کشور قادر به ساخت سالانه هزار کیلومتر مسیر ریلی در کشور است و با توجه به محدود بودن اعتبارات و افزایش هزینههای ساخت متوسط سالانه احداث و بهرهبرداری حدود ۲۰۰ کیلومتر است که امیدواریم با اختصاص منابع اعتباری بیشتر زمان رسیدن به ۲۵ هزار کیلومتر خط ریلی در کشور کوتاهتر شود.