شناسهٔ خبر: 112913 - سرویس استان‌ها

زلزله جزو مهمترین و جدی ترین مخاطرات طبیعی استان قم است

کارگروه زلزله قم رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: استان قم همواره در معرض مخاطرات طبیعی مانند زلزله ، سیل، فرونشست، خشکسالی و ... قرار دارد اما مهمترین، جدی ترین و تهدید آمیز ترین آن ها، زلزله و خرابی های ناشی از آن است.

به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، محمدصادق پیشوایی اظهار کرد: استان قم برحسب درجه بندی خطرنسبی زلزله در شهرهای ایران مطابق با آیین نامه  ۲۸۰۰ درحوزه مناطق باخطرنسبی زیاد زلزله قرار دارد و تواتر زلزله­های اتفاق افتاده وشدت آنها نشان می دهد که زلزله  یکی از مخاطرات جدی و مهم این استان است.

وی افزود: گسل های سطح استان عمدتاً جهت شمال غرب- جنوب شرق دارند.

پیشوایی در خصوص اقدامات این اداره کل برای کاهش مخاطرات زلزله در استان توضیح داد: برای ثبت و رصد زلزله­‌های استان،هفت دستگاه شتابنگار نسل جدید در سطح استان قم توسط وزارت راه وشهرسازی نصب گردیده است. که در صورت تخصیص بودجه می­تواند به سیستم هشدار سریع زلزله هم متصل شده و از این طریق کمک قابل توجهی به مدیریت بحران بخصوص قبل از وقوع زلزله نماید.

وی به کارکرد دستگاه های شتاب نگار در مواقع بروز زلزله اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال چنانچه سیستم هشدار سریع نصب و راه اندازی گردد می­توان به سرعت از طریق شیرهای قطع اتوماتیک گاز، جریان گاز را حتی قبل از وقوع خرابی­های ها زلزله قطع کرد و بدین وسیله از آتش سوزی پس از زلزله جلوگیری نمود.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم گفت: بررسی زلزله­های دستگاهی نوین ایران ( شبکه زلزله نگاری منسجم مؤسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران که داده­های  از سال ۲۰۰۶ بطور منظم قابل بر گرفتن است) نیز نشان می­دهدکه در شعاع تقریبی ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زلزله جعفریه تعداد ۴۸۵ زمین لرزه با بزرگی بیشتر ازدو و نیم رُخ داده است.

پیشوایی به بیان محدوده ریسک لرزه ای اطراف قم اشاره کرد و توضیح داد: پنج شهر قم، ساوه، تفرش، قنوات و جعفریه در شعاع حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتری اطراف مرکز زلزله جعفریه قراردارد. جمعیت این شهرها روی هم حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر مطابق سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ است.

وی گفت: این تعداد جمعیت شهری در ۲۴۵ هزار واحد مسکونی اسکلت دار و ۱۹۵ هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت زندگی می کنند یعنی جمعیتی نزدیک ۶۰۰ هزار نفر در واحدهای فاقد اسکلت و نامقاوم در برابر زلزله های بزرگ زندگی می کنند که برابر ۴۴ درصد جمعیت شهری  هستند.

پیشوایی افزود: در همین محدوده ، حدود ۴۰۰ پارچه آبادی واقع گردیده که جمعیت کل آنها ۱۲۷ هزار نفر می باشد. از این تعداد جمعیت روستایی ۹.۶۵۰ واحد مسکونی اسکلت دار و ۲۹.۳۶۰ واحد مسکونی فاقد اسکلت بوده که معادل ۷۵ درصد منازل روستایی فاقد استحکام بنای نسبی و بدون اسکلت هستند.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی استان قم در پایان خاطر نشان ساخت: راه اندازی شبکه محلی لرزه نگاری و شتابنگاری (در شهرهای کوچک)، آموزش مستمر رفتار صحیح در برابر زلزله از طریق رسانه ها و بخصوص صدا و سیمای استان و با هدایت و سرپرستی مدیریت بحران استان، تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی فاقد اسکلت با اهرم های تشویقی دولت و تخفیفات شهرداری ها و نوسازی واحدهای روستایی با اولویت آوار سنگین از جمله پیشنهادهای این اداره کل برای کاهش مخاطرات ناشی از بروز زلزله در استان است.