شناسهٔ خبر: 113103 - سرویس مسکن و شهرسازی

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به شرق استان سمنان اعلام کرد:‌

خروج شهرک بهشتی شاهرود از محدوده بافت‌های ناکارآمد/ استفاده از ظرفیت تاریخی شرق سمنان برای توسعه

بازدید عضو هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و راهبر فنی و نظارت این شرکت با سفر به شرق استان سمنان از محله‌های هدف بازآفرینی شهری شاهرود، میامی و بسطام بازدید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و راهبر فنی و نظارت این شرکت با سفر به شرق استان سمنان از محله‌های هدف بازآفرینی شهری شاهرود، میامی و بسطام بازدید کرد.

سیدالحسینی با اشاره به این که این سفر با هماهنگی کمیسیون عمران مجلس انجام شد و به همراه نمایندگان دستگاه‌های مرتبط از بافت‌های ناکارآمد شهرهای شاهرود، بسطام و میامی بازدید مشترک به عمل آمد، گفت: در شهر شاهرود ۶۱۳ هکتار بافت ناکارآمد میانی و ۴۸ هکتار بافت تاریخی و در مجموع ۶۶۱ هکتار بافت ناکارآمد وجود دارد. در شهر بسطام ۵۸ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده است که ۱۳ هکتار آن بافت تاریخی و ۴۵ هکتار بافت ناکارآمد میانی است. در شهر میامی نیز در مجموع ۱۳ هکتار بافت تاریخی وجود دارد.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نقش پررنگ بافت تاریخی در این سه شهر عنوان کرد: شهر بسطام دارای بافت تاریخی با ارزشی است که می‌توان از آن به عنوان ظرفیتی برای توسعه شرق استان استفاده کرد. این بافت به دلیل وجود آرامگاه بایزید بسطامی و بقعه امامزاده محمد و دیگر عناصر و آثار تاریخی و طبیعی ظرفیت خوبی برای توسعه فراهم کرده است که حتی قابلیت ثبت جهانی را نیز دارد. ضرورت دارد دستگاه‌های مسوول به این موضوع ورود پیدا کرده و در این مسیر می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کرد.

سیدالحسینی با بیان این که این شاهرود، بسطام و میامی در مسیر حرکت زائران حرم مطهر رضوی قرار دارند، گفت: این سه شهر با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر حرکت زائران حرم امام رضا (ع) و نیز وجود ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی می‌تواند به عنوان مقصد میانی و منزلگاه زائران قرار گیرد. در راستای این نقش باید ماموریت لازم تعریف و تجهیزات لازم تدارک دیده شود که می‌تواند منجر به توسعه بافت شود.

وی با اشاره به سکونتگاه غیررسمی شهرک شهید بهشتی در شهر شاهرود گفت: شهرک بهشتی جزو محلات هدف شهر شاهرود است که تا کنون خدمات بسیار خوبی به آن ارایه شده و کیفیت زندگی ساکنان آن افزایش یافته و به سطح متوسط خدمات شهری نزدیک شده است، با یک ممیزی جدید از شاخص‌های توسعه می‌توان اعلام کرد که این محله از بافت ناکارآمد خارج شده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: یکی دیگر از دستاوردهای سفر به شرق استان سمنان این بود که قرار شد از این پس جلسات ستاد بازآفرینی شرق استان به صورت ماهانه برگزار و برنامه اقدام مشترک محلات هدف و حتی محلات تاریخی نیز تدوین شود. شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در حد توان خود و متناسب با توزیع عادلانه منابع در سطح کشور برای تحقق برنامه‌ها حمایت‌های اهرمی لازم را به عمل خواهد آورد.