به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (تهران)؛ خلیل محبت خواه مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: قانون پیش فروش ساختمان در ۱۳۸۹/۱۰/۱۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با چند سال تأخیر در سال ۹۳ به آیین نامه اجرایی با تأیید قوه قضائیه تبدیل شده و به تصویب هیأت وزیران رسیده است و از همان سال به مرحله اجرا در آمد.
وی گفت: عدم اطلاع و آگاهی شهروندان، تعجیل در خرید واحد مسکونی، طمع برای کسب مال، خرید سریع واحد مسکونی با سود قابل توجه سبب سازموارد متعدد کلاهبرداری هایی است که هر روز در اخبار رسانه ها می بینیم و می شنویم که البته این آمار در سال گذشته به ۳۵ هزار مورد کلاهبرداری در سطح استان تهران رسیده است که آمار قابل توجهی است.
مدیر کل راه و شهرسازی تصریح کرد: مطابق با آخرین ضوابط ابلاغی، برای تنظیم سند پیش فروش رسمی در دفاتر اسناد رسمی، وجود مدارک زیر الزامی است و شهروندان باید برای پیش فروش ۷ موارد ذیل را مد نظر داشته باشند.
۱- سند رسمی مالکیت عرصه
۲- پروانه ساختمان صادره از شهرداری
۳- شناسنامه فنی واحد صادره از شهرداری (اصطلاحا پیش سند)
۴- بیمه نامه مربوط به مسئولیت های ساختمان
۵- تاییدیه مهندس ناظر مبنی بر میزان پیشرفت ساختمان
۶- پاسخ استعلام از ثبت (پلاک عرصه)
۷- استعلام دارایی که توسط دفتر اسناد رسمی انجام می شود.