شناسهٔ خبر: 113589 - سرویس مسکن و شهرسازی

تاکید بر کاهش هزینه‌های نظام مهندسی ساختمان در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری ایران

ساختمان در دیدار معاون وزیر راه و شهرسازی با سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بر تاکید بر کاهش هزینه‌های نظام مهندسی ساختمان در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری ایران تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور دیدار و گفت و گو کرد.

 در این دیدار، نحوه تسریع در ارایه خدمات و تخفیفات داوطلبانه هزینه‌های نظام مهندسی در بافت‌های فرسوده و نیز همکاری‌های فی ما بین به ویژه در زمینه تبادل اطلاعات پروژه‌های نوسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آئینی با اشاره به تخفیفات عوارض و پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها در بافت فرسوده گفت: قطعا تخفیفات نظام مهندسی نیز تاثیر بسزایی در تشویق مالکان و سازندگان و رونق ساخت و ساز در این بافت‌ها دارد.

به گفته آئینی در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری مشکلات زیادی وجود دارد و خانه‌های ناپایدار سهم بالایی از تعداد واحدهای مسکونی موجود در این بافت‌ها دارند. معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت: در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مسکن ناپایدار در سطح محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است که این مساکن دارای سازه‌های مقاوم نیستند و اگر زلزله یا حوادث غیر مترقبه‌ای رخ دهد، جان هموطنانمان به خطر می‌افتد.

آئینی اظهار کرد: بی شک با تعامل و مساعدت سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌مدخل فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده شهری تسریع و یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و دولت مردمی سیزدهم برطرف می‌شود.

در این نشست حمزه شکیب سرپرست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان این که این سازمان در سه بخش می‌تواند به شرکت بازآفرینی شهری ایران در راستای بهبود وضعیت بافت‌های فرسوده یاری کند، گفت: تسریع در فرآیند انجام مراحل بررسی نقشه و نظامات مهندسی به منظور سرعت بخشیدن به صدور پروانه‌های ساختمانی (مراحل اداری و مجوزهای لازم نظام مهندسی) و پیگیری تنظیم تفاهم‌نامه همکاری برای کاهش حق‌الزحمه مهندسان طراح، ناظر و مجری که طبق تفاهمنامه تنظیمی به صورت داوطلبانه در نظر گرفته خواهد شد، از جمله موارد همکاری عنوان شد.

شکیب در خصوص بخش سوم همکاری‌های دو طرف گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور می‌تواند اطلاعات مربوط به نظامات مهندسی مجوزهای ساخت و ساز در بافت‌های ناکارآمد را از نظام مهندسی استان‌ها اخذ و به منظور برنامه‌ریزی و بهره‌برداری در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دهد.

همچنین مقرر شد در جلسه آینده شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از نماینده شرکت بازآفرینی شهری جهت طرح مسایل و مشکلات نوسازی بافت‌های فرسوده و تصمیم‌گیری در این خصوص، دعوت به عمل آید.