علی بیتاللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزییاتی از فرونشست زمین در میدان سپاه را که امروز ۶ مرداد به وقوع پیوست، تشریح کرد.
عضو هیاتعلمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: طبق اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی در میدان سپاه مسیر جنوب به شمال گزارش فرونشست اعلام شد که بررسی عکسهای منطقه حاکی است که زیر انحنای رویه آسفالتی، حفره خالی وجود دارد و ناشی از آبشستگیهای زیرسطحی است و در اثر وجود فضای خالی و بزرگشدن حفره در زیر آسفالت، خمشی در سطح آسفالت و کناره آن به شکل حفره ایجاد شده است.
بیتاللهی در بیان دلایل ایجاد این پدیده اعلام کرد: در مواقع بارندگی که نفوذ آبهای سطحی به زیرسطح زمین و جریان آنها در امتداد شکافها، تونلها و یا قناتهای رهاشده در تهران شدیدتر میشود عمل آبشستگیهای زیرسطحی نیز شدت بیشتری پیدا میکند.در این شرایط اثر حرکت آبهای زیرسطحی و آبشستگیها احتمال بروز حفره در زیر معابر و حتی زیر ساختمانها بیشتر است. در برخی از موارد که امتداد قنوات و یا رگابها با گودبرداریها یا دیوارههای ساختمانها مسدود میشود آب پشته میکند و سبب گسترش فضای حفره زیرسطحی میشود که در ادامه منجر به فروریزش خواهد شد که فروریزش میدان سپاه نیز به همین شیوه ایجاد شده است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیح داد: یکی از نکات مهمی که در خصوص ایمنی شهری همواره مورد تاکید بوده تعیینتکلیف قنوات رهاشده است. قناتهایی که زمانی انتقال آب از شمال به جنوب تهران را برعهده داشتند و هماکنون به دلیل آنکه اراضی جنوبی تبدیل به ساختمان شدند این قناتها از حیز انتفاع خارج و رها شدند و صیانتی از آنها بعمل نیامده است.
وی افزود: از آنجاییکه این قناتها پیشتر دارای مالکیت شخصی بودند هماکنون بلاتکلیف رها شدند، پیشنهاد این است که با رایزنی و همفکری صیانت از قناتها را شهرداریها برعهده بگیرند چراکه شهرداری هم در آبیاری فضای سبز از آب قناتها استفاده میکنند و هم در خصوص ایمنی شهری این پیشنهاد میتواند مفید واقع بشود.
بیتاللهی گفت: وجود انحنای غیرعادی و بروز شکافهای کوچک میتواند بسیار خطرساز باشد. بنابراین اولین اولویت و اقدام مدیریت بحران، انسداد مسیر و تردد است تا اقدامات ترمیمی انجام شود.