شناسهٔ خبر: 113957 - سرویس وزارتی

طی بازدید آیت الله رئیسی از وزارت راه و شهرسازی مطرح شد؛

تقدیر رئیس جمهور از تفویض اختیارات به استانداران در طرح نهضت ملی مسکن

ببینید | دیدار رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی (۲) رئیس جمهور در جلسه شورای‌عالی مسکن در وزارت راه و شهرسازی، تفویض اختیاراین وزارتخانه به استانداران در طرح نهضت ملی مسکن را، اقدامی بسیار مناسب و موثری دانست و خواستار تداوم این روند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در چهارمین جلسه شورای‌عالی مسکن دولت سیزدهم که در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به اینکه بالاترین رقم هزینه‌ها در سبد خانوار را هزینه مسکن تشکیل می‌دهد، گفت: نیاز کشور، قانون جهش تولید مسکن،‌ جبران عقب ماندگی‌های سال‌های گذشته و وعده دولت سیزدهم ایجاب می کند که دولت برای ساخت یک میلیون مسکن در کشور تسهیل‌گری و بستر مناسب را فراهم کند.

وی با اینکه اولین گام در این مسیر تهیه زمین است، گفت: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مهمی در شناسایی زمین‌های مناسب برای اجرای جهش تولید مسکن بر عهده دارد، که همزمان با تامین زمین توجه به تأمین امکانات روبنایی و زیربنایی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور بیان کرد: از کارهای تحسین برانگیز وزارت راه و شهرسازی در تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن،‌ آماده‌سازی اراضی با انجام همه ضوابط ومقررات مورد نیاز بود و این موضوع نقطه قوتی در کارنامه وزارت راه وشهرسازی در این طرح است.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به گزارش وزارت راه و شهرسازی برای واگذاری زمین به خانوارها با تأمین تسهیلات به شرط ساخت، اذعان کرد: واگذاری زمین به مردم و سازندگان با تسهیلات مورد نیاز برای ساخت و طبق زمان تعیین شده قطعا می‌تواند برای رفع مشکل مردم کمک کند.

رئیس جمهور ضمن تاکید بر افزایش عرضه و ساخت مسکن خاطر نشان کرد: بازار مسکن بالاترین سهم را در کنترل تورم دارد و اگر بازار مسکن کنترل نشود، بر روی بازارهای دیگر همچون ارز، طلا و بورس نیز تاثیر منفی می‌گذارد. این کنترل البته در درجه اول باید از طریق افزایش عرضه و به تعادل رساندن بازار انجام شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به موضوع راه‌اندازی سامانه اطلاعات بازار مسکن، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از درآمد مردم صرف هزینه‌های مسکن می‌شود و همچنین این بازار سهم بزرگی در جلوگیری از تورم یا تشدید آن دارد. راه‌اندازی سامانه اطلاعات، برای مدیریت و کنترل بازار مسکن اگرچه لازم است اما کافی نیست و باید اقدامات تکمیلی در این زمینه صورت پذیرد.

وی با اشاره به واگذاری زمین به خانوارها فاقد مسکن، تصریح کرد: در طرح نهضت ملی مسکن این موضوع کاری مثبت و مطابق با فرهنگ ایرانی است.

رئیس جمهور در ادامه به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون تا پایان شهریور تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن اختصاص دهند، در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

رئیس کابینه سیزدهم با تاکید بر اینکه الگوی معماری ایرانی – اسلامی در تمامی ساخت‌وسازها معیار باشد، به استانداران  دستور داد موضوع ساخت مسکن را در اولویت‌ برنامه‌های خود قرار دهند.
وی افزود: وزیر راه وشهرسازی جذب اعتبارات و سایر امور مرتبط را با جدیت دنبال می‌کند و از همه مجموعه این وزارتخانه می‌خواهیم با همدلی و تلاش مضاعف کار را دنبال کنند چرا که تولید مسکن ماموریت بزرگی است که از سوی مردم بر عهده ما گذاشته شده و جز با کار تحولی و جهشی امکان پذیر نیست.