شناسهٔ خبر: 114025 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان مطرح کرد؛

تعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) و صنایع پتروشیمی برای توسعه همکاری‌ها

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، تعامل منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی (ره) و صنایع پتروشیمی را زمینه‌ساز فرصت‌های اقتصادی بیشتر عنوان کرد.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به خروجی جلسه هم‌اندیشی مدیران صنایع پتروشیمی با فعالان بندری و اقتصادی با رویکرد کاهش هزینه‌ها و ایجاد رقابت‌پذیری در صادرات و واردات، عنوان کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان یک بندر بزرگ تجاری پیشگام در حوزه جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی طی دو دهه گذشته ضمن فراهم کردن محیط کسب و کار پویا و کارا، با حضور سرمایه‌گذاران متعدد و حجم سرمایه‌گذاری قابل توجه به یک بندر نسل سوم و در جهت ورود به بنادر نسل بالاتر قرار گرفته است.

آقایی افزود: دسترسی این بندر به پسکرانه صنعتی و ذخایر کانی و معدنی در درون کشور از مرکز تا غرب و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین‌المللی می‌تواند بستری برای حضور صنایع مادر و بزرگ استان خوزستان در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی را فراهم کند.

وی گفت: با حضور شرکت‌های بزرگ در حوزه صادرات و ترانزیت فرآورده‌های نفتی سرمایه‌گذاری صاحبان صنایع در این حوزه نیز گسترش یافته و در حال حاضر زمینه مناسب جهت توسعه فعالیت ارزش افزوده مهیاست.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان یکی از مزیت‌های بهره‌گیری از بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی بندری را توسعه صادرات، کاهش هزینه تولید و حمل کالا به جهت امکان رقابت با سایر ذی‌نفعان و فعالان در بازار هدف عنوان کرد.

آقایی در ادامه یادآور شد: دسترسی به حمل و نقل دریایی به عنوان ارزان‌ترین و به صرفه‌ترین شیوه حمل می‌تواند به مثابه مزیت ارزش‌آفرین برای صادرکنندگان کشور ما در بازارهای جهانی باشد.

ی همچنین تصریح کرد: استفاده از اراضی قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) که دارای ویژگی‌های منحصر به فرد در ایجاد اسکله‌هایی با آبخور بسیار بالا جهت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ نگهداری کالا باشد، اقتصادی‌ترین فرصت برای توسعه صنایع پتروشیمی در این اراضی است.