شناسهٔ خبر: 114083 - سرویس هواشناسی

برگزاری کارگاه آموزش مجازی فهرست نویسی طبقه‌بندی رخدادهای مخاطره آمیز وضع هوا در ایران

8 کارگاه آموزش مجازی فهرست نویسی طبقه بندی رخدادهای مخاطره آمیز وضع هوا، اقلیم، آب و وضع هوا_فضا(CHE) با همکاری مرکز آموزش منطقه ای سازمان هواشناسی جهانی در تهران، سازمان ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) و خدمات هواشناسی کشور آلمان(DWD) در ایران و در محل پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، این کارگاه مجازی یک روزه  با سخنرانی و دعوت از سه عضو تیم کارشناسی سازمان هواشناسی جهانی در خصوص کاهش ریسک بلایای جوی در محل پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با حضور ۱۸ شرکت کننده از کشورهای روسیه، ترکیه، قطر، الجزایر، نیجریه، فیلیپین و همچنین ۵۵ شرکت کننده از مراکز علمی و دانشگاهی داخل کشور برگزار شد.

بر اساس تعهدات ارائه خدمات سرویسهای آب و هواشناسی و ظرفیت سازی بر اساس شرح خدمات مراکز آموزش منطقه‌ای تعریف شده از طرف سازمان جهانی هواشناسی، هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی آشنایی پیش‌بین‌ها و کارشناسان تحقیقات در خصوص کاهش ریسک بلایای جوی است که در آینده برگزاری این نوع کارگاه‌ها در دستور کار خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در سال ۲۰۱۹ کنگره جهانی هواشناسی تدوین یک برنامه اجرایی (IP) در مورد طبقه‌بندی رویدادهای جوی پرخطر وضع هوا، اقلیم و وضع هوا-فضا (CHE) را درخواست کرد که در سال ۲۰۲۱، شورای اجرایی   WMOطرحی از برنامه اجرایی را تصویب و خواستار تکمیل و ارائه آن به کنگره شد.

طرح مذکور، این اطمینان را حاصل می‌کند که هر رخداد خطرناکی به همراه پارامترهای توصیف کننده رخداد به طور مجزا ثبت می‌شود.

طرح اجرایی CHE به همراه دستورالعمل‌ها، به اعضا برای خدمت رسانی هر چه بهتر به متأثران از این رویدادهای حدی و خطرناک و همین طور اثرات ناشی از این رویدادها کمک شایانی خواهد کرد.