شناسهٔ خبر: 114322 - سرویس هواشناسی

مدیرکل اداره کل هواشناسی استان:

بارش‌های تابستانی بی‌سابقه در یزد به بیش از ۷۰ میلی‌متر رسید

یزد بارانی مدیرکل اداره کل هواشناسی استان یزد از بارش‌های بالای ۷۰ میلی‌متر طی بازه زمانی چند ساعته در یزد که از سامانه مونسون حاصل شده بود، خبر داد و گفت: این اتفاق در استان یزد بی‌سابقه بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رضا برهانی مدیرکل اداره کل هواشناسی استان یزد در نشست خبری با اشاره به شروع سامانه مونسون در یزد از اوایل مرداد ماه اظهار کرد: طی روزهای گذشته شاهد بارش‌های بالای ۷۰ میلی متر بودیم که بارش بی‌سابقه‌ای در کل استان بود و بارش‌های این فصل تابستانی می‌تواند باعث پر شدن قنات‌ها و چشمه‌های استان شود.

وی همچنین درباره رخداد سیل ناشی از پدیده مونسون گفت: هواشناسی قبل از شروع سامانه از روز شنبه یکم مرداد ماه اولین هشدار به مسئولین اعلام و تشکیل کمیته بحران در هواشناسی استان انجام شد.

برهانی تاکید کرد:‌ تمام اطلاعات ایستگاه‌های هواشناسی استان به صورت لحظه‌ای وشبانه‌روزی جمع‌آوری و در اختیار مسئولین استان و مردم قرار می‌گرفت.

احسان الله دهقانی معاون فنی هواشناسی استان یزد نیز در این نشست خبری گفت:با توجه به نبود ایستگاه هواشناسی در برخی مناطق استان امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم توسط مسئولین استان شاهد توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی و همچنین خودکار سازی ایستگاه‌های سنتی  استان باشیم.
به گزارش سازمان هواشناسی کشور، وی خاطر نشان کرد: با توجه به بحث تغییر اقلیم طی سال‌های اخیر در استان یزد، وقوع پدیده‌های حدی از جمله وزش باد با سرعت ۱۰۸ کیلومتر برساعت، دمای حداکثر بیش از ۴۸ درجه و بارش‌های بالای ۷۰ میلی‌متر در بازه زمانی چند ساعته را شاهد بودیم که بی‌سابقه است.