شناسهٔ خبر: 114348 - سرویس بنادر و دریانوردی

در آئین تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان مطرح شد؛

دیپلماسی اقتصادی؛ سیاست‌ راهبردی دولت در تجارت بین‌المللی/ نقش کلیدی بنادر کوچک در تامین معیشت ساحل‌نشینان/ ضرورت ارتباط هوشمندانه سازمان‌های همکار در ترانزیت کالا

تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان آیین تکریم و معارفه مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با حضور عضو هیات عامل و معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، معاون سیاسی استانداری هرمزگان، مدیران عضو شورای حمل و نقل و اعضای جامعه دریایی و بندری این استان در بندر شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلیل اسلامی در آیین تکریم و معارفه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان که ظهر روز سه شنبه ۱۸ مردادماه با حضور جمعی از مقامات استانی و جامعه دریایی و بندری در سالن همایش‌های ساختمان مرکزی بندر شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به رویکردها و سیاست‌های کلان سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: بندر شهید رجایی، بندری شناخته شده و راهبردی در سرنوشت اقتصادی کشور و به ویژه توسعه تجارت خارجی و دارای اهمیت ویژه ای است که توسعه زیرساخت‌های آن امری بسیار حیاتی و مهم محسوب می‌شود.

وی از دیپلماسی اقتصادی به عنوان یکی از سیاست‌های بسیار دقیق دولت سیزدهم نام برد و اظهار داشت: سازمان بنادر  و دریانوردی یکی از سازمان‌های بسیار محوری در حوزه توسعه همکاری‌های تجاری در منطقه به شمار می‌رود و در راستای این سیاست دولت نیز فعالیت‌های ذاتی و حاکمیتی خود را پیش می‌برد.

معاون امور بندری سازمان بنادر با بیان اینکه در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دیپلماسی همزمان با توسعه سایر زیرساخت‌ها فعالیت مثبتی را آغاز کرده است، ابراز امیدواری کرد، با حضور متعدد سرمایه‌گذاران خارجی در بندر شهید رجایی شرایط جدید و ظرفیت‌ سازی‌های مثبتی در حوزه‌های مختلف توسعه اقتصادی و بازرگانی فراهم گردد. 

اسلامی، ایفای نقش سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه بازدارندگی و پاسخ به اقدامات شرورانه دشمنان که در دریاها علیه منافع جمهوری اسلامی انجام می‌شود، را نمونه‌هایی از فعالیت ‌های حساس و تعیین‌کننده دانست و گفت: در بخش دریایی نیز ، طیفی از مدیران و کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردی مجاهدت‌های زیادی داشته و در این بخش بسیاری از نگرانی‌های اولیه برطرف شده که نمونه‌های آن را امروز در حوزه‌های دریایی، دفاعی، نظامی شاهد هستیم.

وی سپس به نقش بنادر کوچک در  حفظ و تامین معیشت ساحل‌نشینان این استان اشاره کردو بیان داشت: سازمان بنادر در ایجاد اشتغال و زمینه‌های توسعه بنادر در قالب مدل سازی برای واگذاری بنادر کوچک نقش خود را ایفا نموده و این هدف‌گذاری‌ها ادامه می‌یابد. 

معاون امور بندری سازمان بنادر، حفظ سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و اجرای طرح‌های جدید را از دیگر برنامه‌های سازمان بنادر و بنادر تابعه اعلام کرد و افزود: در راستای تحقق استراتژی این برنامه نیز در قالب سامانه‌ای به زودی رونمایی خواهد شد.

اسلامی اضافه کرد: با اجرای این برنامه ، در کنار ظرفیت‌های ایجاد شده می‌توانیم در راستای سیاست‌های کلان نیز ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری به ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، قدم‌های مثبتی برداریم.   

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ترانزیت و کریدورهای جدید در بندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: به واسطه اینکه محور ترانزیت در بندر شهید رجایی متصل به ریل است و ظرفیت‌های پایانه‌ای آن کامل است‌، این بندر می‌تواند به عنوان پایگاه اصلی ترانزیت کشور در کنار سایر کشورها مطرح باشد. 

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه ناوگان دریایی بنادر هرمزگان به عنوان پایتخت سفرهای دریایی را یادآورد شد و تاکید کرد: در این بخش باید در تمامی حوزه‌ها اعم از زیرساخت، سرمایه‌گذاری و ساماندهی مدل کسب و کار، یک تغییر اساسی صورت بگیرد. 

اسلامی در خصوص همکاری‌های بین بخشی سازمان‌های مرتبط با اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: با یک ارتباط هوشمندانه با سایر سازمان‌های درگیر با موضوع کالاهای تجاری می‌توان پاسخگویی مناسبی به خدمت گیرندگان در بندر شهید رجایی را شاهد باشیم.

بسترسازی برای گسترش زیربناهای بندرگاهی و پسکرانه‌ای 

حسین عباس نژاد؛ مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی استان هرمزگان نیز در این مراسم، یکی از برنامه‌های مهم بنادر و دریانوردی در استان هرمزگان را بهبود شرایط معیشتی مردم و ساحل نشینان با همگرایی حداکثری با جامعه محلی هرمزگان و توسعه بنادر کوچک و کمتر توسعه یافته در راستای تاکید مقام معظم رهبری، عنوان کرد.

دیپلماسی اقتصادی؛ سیاست‌ راهبردی دولت در تجارت بین‌المللی/ نقش کلیدی بنادر کوچک در تامین معیشت ساحل‌نشینان/ ضرورت ارتباط هوشمندانه سازمان‌های همکار در ترانزیت کالا

وی ادامه داد: این کار باید به شکلی دنبال شود که اثرات آن در زندگی مردم استان به صورت مشخص در استان و همچنین در سطح ملی کاملا مشهود باشد. 

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: به رغم کاستی‌ها، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع ملی دریایی و بندری کشور، در سال‌های اخیر به خصوص تمام تلاش خود را به کار گرفته که نقش حاکمیتی خود را در حوزه قانونی و نظارتی به نحو احسن انجام دهد. 

عباس‌نژاد افزود: استان هرمزگان به دلیل برخورداری از بیش‌ترین سواحل و بنادر، مسائل زیست محیطی، توسعه اقتصادی و بنادر آن برای سازمان بنادر و دریانوردی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی از دیگر برنامه‌های خود به بسترسازی برای گسترش زیربناهای بندرگاهی و پسکرانه‌ای و تکمیل زیرساخت‌ها برای ایجاد اشتغال پایدار را از دیگر برنامه‌های جدی در اداره کل بنادر و دریانوردی، آموزش و تامین نیروی انسانی متخصص از جمله دریانوردان بومی و بهره‌گیری از تجربه و تخصص جوانان بومی هرمزگان، توسعه بنادر هرمز، حقانی و نخل ناخدا در راستای تاکید مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریامحور را به عنوان بخشی دیگری از برنامه‌های خود برشمرد. 

مدیرکل جدید بنادر و دریانوردی هرمزگان، آمایش تجهیرات دریایی و به روزرسانی تجهیزات دریایی و بندری را در توسعه اقتصادی را ضروری دانست و خواستار همراهی و مشارکت تمامی مدیران ارگان‌ها و نهادهای مرتبط در این بخش‌ دریایی استان شد. 

تامین معیشت ساحل نشینان در گروی فعال‌سازی بنادر کوچک

بنا بر این گزارش، علیرضا محمدی کرجی ران مدیرکل سابق بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در ابتدای این مراسم در گزارشی با اشاره به سهم ۴۶ درصدی بنادر این استان در حوزه تخلیه و بارگیری کالاها و همچنین سهم ۵۶ درصدی هرمزگان در تجارت نفتی کشور گفت: بیش از ۸۰ درصد ترانزیت کالا نیز در استان هرمزگان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نقش منطقه‌ای سازمان بنادر در ترانزیت، توسعه فعالیت‌ها و اقتصاد دریا محور، ایجاد اشتغال و تامین معیشت مردم استان به ویژه ساحل نشینان را در گروی فعال‌سازی بنادرکوچک به عنوان تکیه‌گاه اقتصادی در این استان دانست. 

کرجی ران با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اشتغال در سواحل و رونق اقتصادی این مناطق از طریق بنادر کوچک محقق می‌شود، گفت: برای تقویت بنادر کوچک نیز نیازمند طرح‌های جامع هستیم.

محمدی کرجی‌ران در این رابطه به طرح جامع بنادر بازرگانی در راستای توسعه آتی بنادر و پیش‌بینی رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: مطالعات طرح جامع بنادر شهید رجایی، بندرلنگه، شهید باهنر، کندالو و هنگام، جاسک، سیریک، شیوء و هرمز نمونه‌هایی از این طرح جامع هستند. 

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، انجام انبارگردانی ۵۶ محوطه عملیاتی کانتینری، افزایش مشارکت بخش خصوصی در سرمایه گذاری، امضای شش تفاهم نامه سرمایه گذاری، اتمام نوسازی پنج باب انبار، تکمیل ساختمان مرجع دریایی بندرشهید رجایی و احداث برج کنترل ترافیک دریایی این بندر را بخشی از طرح‌های انجام شده طی دوساله اخیر عنوان کرد.