شناسهٔ خبر: 114357 - سرویس بنادر و دریانوردی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اعلام کرد؛

بررسی‌ها برای شناسایی عامل آلودگی گسترده در ساحل کنگان ادامه دارد

آلودگی گسترده در ساحل کنگان مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: مطابق ارزیابی صورت گرفته توسط تصاویر هوایی تاربال‌ها یا همان گلوله‌های قیرمانند در طول ده‌ها کیلومتر موجب آلودگی ساحل کنگان شده و با توجه به وسعت زیاد محدوده آلودگی باید دستگاه و سمن‌های زیربط و همچنین ساحل‌نشینان جنوب استان به تیم‌های مقابله با آلودگی نفتی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکیبی‌نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: به محض اطلاع از آلودگی نفتی در منطقه کنگان و بنک، تیم مقابله با آلودگی به منطقه اعزام و در بررسی اولیه منشاء این آلودگی، انتقال نفت خام از کشتی به کشتی عنوان شد.

وی بیان کرد: در تصاویر هوایی و بررسی‌های بعدی مشخص شد تاربال‌ها یا همان گلوله‌های قیرمانند در طول ده‌ها کیلومتر موجب آلودگی شده‌اند که منشاء آن به احتمال زیاد چاه‌های فروزان است که برای اطمینان بیشتر همچنان بررسی‌ها ادامه دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: با توجه به وسعت آلودگی برای پاکسازی نیاز به مشارکت مردمی و سایر دستگاه‌ها و صنایع است، زیرا بی‌توجهی به این موضوع موجب صدمات بسیاری به محیط زیست می‌شود.

وی اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در سنوات اخیر بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تجهیزات، امکانات و شناور برای پاکسازی سواحل خریداری کرده است تا محیط زیست کمتر دچار آسیب شود.

شکیبی‌نسب با تاکید بر ضرورت احساس مسئولیت تمام دستگاه‌های متولی برای مقابله با آلودگی دریایی ادامه داد: در حوزه محیط زیست دریایی باید همت گروهی و گسترده ای در راستای حفظ محیط زیست دریایی صورت گیرد چراکه در صورت بی مسئولیتی دستگاه‌ها بدون تردید آسیب جدی به محیط زیست و بویژه سواحل استان بوشهر (به واسط وجود چاه‌های متعدد نفتی) وارد خواهد شد.

بررسی‌ها برای شناسایی عامل آلودگی گسترده در ساحل کنگان ادامه دارد

یادآوری می‌شود، روز دوشنبه و به دنبال اعلام آلودگی نفتی در ساحل کنگان، تیم مقابله با آلودگی نفتی این اداره کل به محدوده مدنظر اعزام و با وجود گرما و رطوبت بالای هوا در منطقه، عملیات پاک‌سازی ساحل از لکه‌های نفتی در محدوده ساحل را آغاز کردند.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، به گفته شکیبی‌نسب، دامنه این آلودگی بسیار بالا بوده تا جایی که سواحل کنگان تا سواحل عسلویه را دربرگرفته است با توجه به حجم بسیار بالای آلودگی نیاز به استفاده از توان سایر دستگاه‌های ذیربط و سمن‌های محیط زیستی برای شتاب بخشی به انجام عملیات پاک‌سازی است.