شناسهٔ خبر: 114707 - سرویس وزارتی

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد؛

بی‌توجهی به دستور وزارت راه و شهرسازی مبنی بر تقاضای توقف پروژه متروپل

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گفت:‌ دستور توقف پروژه متروپل به طور خاص و به دفعات در سال ۹۶ و ۹۸ صادر شده بود، اما توجهی به آن نشد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خبرگزاری خانه ملت،‌ محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۲۵ مردادماه، در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی با اشاره به حادثه متروپل و علل وقوع آن گفت: بر اساس قانون نظام مهندسی تکلیفی برای شهرداری‌ها و مراجع صدور نظام ساختمانی تعیین شده که فقط نقشه‌هایی را بپذیرد که توسط افراد و اشخاص ذیصلاح و دارای پروانه حقیقی و حقوقی از وزارتخانه باشد، در این صورت می‌توانند پروانه ساختمانی را بپذیرند. همچنین در ماده (۴) این قانون نیز وظیفه تعیین صلاحیت برای افراد حقیقی و حقوقی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه در ساختمان موسوم به متروپل این مقررات  رعایت نشده و پروانه صادره توسط مهندسان مشاوری که فاقد صلاحیت هستند، ارائه و نظارت آن نیز به همین صورت انجام شده بود، اظهار کرد:‌ در سال ۹۶ و تنها چند ماه پس از صدور پروانه ساختمانی، وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از اداره کل استان مکاتبه‌ای را با شهرداری آبادان و سازمان نظام مهندسی انجام داد و به استناد قانون نظام مهندسی تقاضای توقف پروژه را داشت تا اشکالات رفع شود، اما این درخواست مورد توجه قرار نگرفت.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: به دنبال این اقدامات در سال ۹۸ شهرداری و مالک نیز مکلف شدند از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی استفاده کنند که تخلفاتی در این راستا صورت گرفت و در گزارشات وجود داشت، لذا در سال ۱۳۹۸ یک بار دیگر توسط اداره کل راه و شهرسازی استان دستور توقف عملیات عمرانی پروژه هم به ناظر و هم به شهرداری ابلاغ شد که مستندات آن نیز موجود است.

محمودزاده با تاکید بر اینکه پرونده قضایی این پروژه با پیگیری و رونوشت‌هایی که از دادستان شهرستان روی آن وجود دارد، از سال ۹۵ موجود است، عنوان کرد: پس از حادثه گروه کارشناسی به دستور قاضی تشکیل و براساس کارگروه هفت نفره‌ای مسئولیت وقوع حادثه تا ۷۵ درصد متوجه سازنده تشخیص داده شده است.

وی افزود: مسئولان شهرداری ۱۴ درصد مقصر حادثه هستند، مهندسان مشاور سه درصد، مهندسان فنی مقاوم‌سازی ۴.۵ درصد، مسئول نمایندگی نظام مهندسی ۲.۵ درصد و ناظر سازه نیم درصد تقسیم سهم می‌کند و در این پرونده قضایی مقصران مشخص شدند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی آمادگی کامل برای پیگیری و همراهی با این موضوع را دارد تا این موضوعات دیگر تکرار نشوند و متخلفان این پروژه که به هر نحوی از وظایف خود کوتاهی کردند نیز مواخذه شوند.