شناسهٔ خبر: 114762 - سرویس ریلی

مدیرعامل راه آهن:

آئین نامه کیلومتراژ پس از ۸ سال اصلاح شد

سید میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن از اصلاح آیین‌نامه کیومتراژ پس از گذشت هشت سال خبر داد و اظهار کرد: با نظام‌مند شدن امور، محاسبات سیستمی جایگزین اعمال سلایق فردی خواهد شد تا بتوانیم از فضای سنتی به فضای نوین تغییر وضعیت بدهیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سید میعاد صالحی در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مناطق و کارشناسان سیر و حرکت راه‌آهن که با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راه‌آهن و اعضای هیات مدیره و معاونین مربوطه راه‌آهن، ۲۳ مرداد در ساختمان شهدای راه‌آهن برگزار شد، با بیان اینکه در راه آهن برای ایفای نقش حمل و نقل ریلی به عنوان یکی از مهمترین ستون‌های حمل و نقل، وظیفه و رسالت مهمی در پیش روی همگان قرار دارد، اظهار کرد: راه مهم و سختی در پیش داریم چون در سال‌های گذشته به طور مناسب به این موضوع پرداخته نشده و خروجی آن مشکلاتی است که مطلع هستید.

وی افزود: روزی که راه آهن را تحویل گرفتم ۲ هزار میلیارد تومان بدهی در حوزه تعمیر و نگهداری و بیش از ۳ هزار میلیارد تومان انباشت تعمیرات در حوزه ناوگان داشتیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اکنون در حوزه نگهداری خطوط و برای رفع نقاط حادثه‌خیز پرتکرار، حدود ۳ هزار میلیارد تومان نیاز اضطراری داریم. همچنین در حوزه‌های مختلف اعم از فناوری اطلاعات، علائم و ... نیز با انباشت بدهی و تعمیرات مواجه هستیم و به همین منظور باید در راه‌آهن طرحی نو را آغاز کنیم.

صالحی خاطر نشان کرد: بخشی از این طرح نو، به باور مدیران و توان اجرایی آن‌ها و همین‌طور الزامات اجرایی برمی‌گردد که در بعضی از مناطق این اتفاق افتاده است.

وی با یادآوری این موضوع که مسیری که طی می‌شود، ایستادن بر روی پله‌های زحمات مدیران عامل قبلی است، تاکید کرد: انباشتی از تلاش‌ها، دستاوردها و نقص‌ها در اختیار من قرار گرفت و بایستی تلاش کنیم از نقطه‌ای که تحویل گرفتیم و خوب نبود، به سمت جلو و بهبود حرکت کنیم.

مدیرعامل راه آهن اظهار کرد: آئین نامه کیلومتراژ یکی از موضوعاتی است که از همان ابتدا به عنوان دغدغه‌ معیشتی بخشی از کارکنان مطرح بوده است. هشت سال است که این انتقادها شنیده شده اما برای آن کاری صورت نگرفته است و حال ما به حول و قوه الهی درباره آن این تصمیم را گرفته و به مرحله اجرا گذاشته‌ایم.

صالحی افزود: عقب ماندگی‌ها در حوزه‌های مختلف عملیاتی و منابع انسانی جدی بوده است و باید پاسخ شفاف، منطقی و مستدل به پرسش‌ها بدهیم و بخشی از این پرسش‌ها به موضوعات سازمانی و برخی فراسازمانی که ممکن است زمان بر باشد، باز می‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه مدیران باید به پرسش‌های کارکنان پاسخ دهند، ادامه داد: طی ۱۴ جلسه هیئت مدیره، اصلاحات مختلفی در رویه‌ها و آیین‌نامه‌های راه‌آهن از جمله آیین‌نامه کیلومتراژ و انگیزشی مورد رسیدگی قرار گرفت. ما در موضوع اصلاح جدی هستیم و باید گام به گام اصلاح را انجام دهیم.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه اصلاح آیین‌نامه کیلومتراژ بر مبنای ظرفیت های قانونی راه‌آهن انجام شده است، اظهار کرد: این مدل، بر اساس پدیده‌هایی که اتفاق افتاده است، طراحی شده و موارد مختلف از جمله سابقه و تحصیلات و همچنین سرعت سیر و سرعت سفر با توجه به ویژگی‌های هر منطقه، توقف‌های صورت گرفته و ... مدنظر قرار گرفته است.

صالحی با اشاره به اینکه در آیین نامه جدید، اعمال سلیقه مدیران کاهش یافته است تاکید کرد: با نظام مند شدن امور، اعمال سلایق فردی کاهش می‌یابد و محاسبات سیستمی جایگزین آن خواهد شد و از فضای سنتی به فضای نوین تغییر وضعیت بدهیم.

وی با یادآوری از اینکه آئین نامه جدید به مدت چهار ماه به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و با دریافت بازخوردها، نقص‌های احتمالی اصلاح خواهند شد، تاکید کرد: امیدواریم این گام اساسی که برای بهبود معیشت بخشی از کارکنان زحمت کش راه‌آهن برداشته شده است، محکم برداشته شود و شهد و شیرینی آن در کام همکاران، باعث تقویت امید و ارتقای حمل و نقل ریلی کشور شود. همچنین به یاری خداوند متعال، گام‌های بعدی در خصوص سایر کارکنان در ادامه برداشته خواهد شد.

همچنین در این نشست، مهندس حسین عاشوری، قائم مقام راه‌آهن به تشریح اقدامات انجام شده در خصوص اصلاح آئین نامه کیلومتراژ پرداخت و اظهار کرد: تاکنون ۱۴ جلسه هیات مدیره به ریاست

صالحی و جلسات متعدد دیگر در سطح معاونان و کارشناسان برگزار شده است تا تمامی نواقص این آئین نامه، برطرف شوند.

وی تاکید کرد: عمده ایراداتی که به این آئین نامه وارد می‌شد، مربوط به فرمول و نحوه محاسبه بود. طی دو سال گذشته تلاش‌هایی جهت ترمیم این آئین نامه صورت گرفت؛ اما به نتیجه نرسید تا اینکه در دوره آقای دکتر صالحی، به عنوان یک ضرورت مورد پیگیری واقع شد و اکنون این آئین نامه به شکل شایسته ای ترمیم شده است.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این نشست، تعدادی از مدیران کل مناطق و کارشناسان مربوطه، دغدغه‌ها و نظرات خود را پیرامون آئین نامه جدید کیلومتراژ مطرح کردند که مدیرعامل و هیات مدیره راه آهن به تمامی پرسش ها و نظرات پاسخ گفتند.