شناسهٔ خبر: 11482 - سرویس وزارتی

آخوندی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

توان مهندسان ایرانی در بازسازی صفر تا صد لکوموتیوها/ افزایش ۱۸ ساله عمر لکوموتیوها با هر تعمیر اساسی

عباس آخوندی در جمع خبرنگاران وزیر راه و شهرسازی در پایان بازدید از کارخانه لکوموتیوسازی مپنا گفت: به ۸۰۰ تا ۹۰۰ لکوموتیو جدید نیاز داریم ضمن این‌که توان تعمیر لکوموتیوهای قدیمی در کشور وجود دارد و تعمیرات باعث می‌شود لکوموتیوهای ما ۱۸ سال دیگر در شبکه ریلی فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز پنجشنبه ۱۲ شهریور ماه در پایان بازدید از کارخانه لکوموتیوسازی مپنا در جمع خبرنگاران با اشاره به توانمندی‌های شرکت مپنا گفت: این شرکت برای اثبات توانمندی‌هایش برند و آرم خود را در کنار شرکت جهانی زیمنس قرار داده و نیاز به تبلیغ و معرفی خاصی ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما همکاری بسیار خوبی با شرکت مپنا در راه‌آهن  در خصوص اجرای قرارداد تحویل ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو داریم که تا امروز ۱۲۰ دستگاه آن بهره‌برداری شده و ۳۰ دستگاه باقیمانده تا پایان امسال تحویل می‌شود. این قرارداد خدمات پس از فروش را نیز شامل می‌شود و از شرکت مپنالکوموتیو برای زمان پس از تحویل لکوموتیوها هم کمک گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا سفارشات بیشتری به شرکت مپنالکوموتیو دهیم افزود: با توجه به تنگناهای شدید مالی در مقطع کنونی مجبوریم از مدل‌های جدید تأمین مالی استفاده کنیم؛ به طوری که با استفاده از مدل اجاره به شرط تملیک، مبلغ سرمایه اولیه بهره‌برداران کاهش پیدا خواهد کرد و این به نفع آنهاست.

آخوندی یادآور شد: با استفاده از این مدل باید مپنا را قانع کنیم که اگر ۱۵۰ دستگاه لکوموتیو دیگر بسازد، تمام لکوموتیوها برای مدت زمان ۱۰ سال و بالاتر تحت اختیار شرکت راه‌آهن و شرکت‌های حمل و نقل ریلی قرار می‌گیرد و محصول روی دست کارخانه باقی نمی‌ماند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شرایط کنونی به ۸۰۰ تا ۹۰۰ لکوموتیو جدید نیازمندیم، گفت: با توجه به اینکه شرکت مپنالکوموتیو همکاری خوبی با شرکت زیمنس آلمان دارد، می‌توان با استفاده از محصولات این شرکت به سمت فناوری‌های قطار برقی در داخل کشور برویم و با توجه به پیشینه مثبت این شرکت در حوزه صنعت برق و نیرو، گروه صنعتی مپنا می‌تواند به راحتی می‌تواند به سراغ تولید لکوموتیو با کشش نیروی برق برود.

وی تولید قطارهای برقی در داخل کشور را اتفاقی بزرگ برای صنایع ریلی توصیف و تاکید کرد: ما چند پروژه بزرگ در حوزه ریلی تعریف کرده‌ایم که گروه صنعتی مپنا پیش از این در خصوص برقی کردن راه‌آهن تهران ـ مشهد با استفاده از فاینانس چین پیشنهاداتی ارائه کرده بود که البته موفق نشد و حال باید دید با شرایط جدید چه مدل تأمین مالی می‌توان برای این پروژه پیش‌بینی کرد.

آخوندی تأکید کرد: اصلی‌ترین شرط برای همکاری با شرکت‌ها، بحث تأمین مالی است که امیدواریم با تعریف مدل تأمین مالی جدید بتوانیم از خدمات گروه صنعتی مپنا استفاده بیشتری ببریم.

وی با بیان اینکه برنامه داریم تا سال ۱۴۰۰ در زمینه زیرساخت، برقی کردن و سایر موارد حمل و نقل ریلی ۲۸ میلیارد دلار هزینه کنیم، گفت: تحقق این رقم بستگی به تأمین اعتبار از محل منابع غیر دولتی دارد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که ارزیابی شما از توان مهندسی مهندسان ایرانی در بازسازی لکوموتیوها چیست؟ توضیح داد: در حال حاضر دانش فنی کشور در حدی است که تعمیرات اساسی و کلی از صفر تا صد لکوموتیوها را می‌توان در ایران انجام داد و این تعمیرات باعث می‌شود لکوموتیوهای ما ۱۸ سال دیگر در شبکه ریلی فعالیت کنند./