شناسهٔ خبر: 114951 - سرویس وزارتی

در شورای عالی مسکن مطرح شد؛

دستور وزیر راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف زمین‌های طرح نهضت ملی تا پایان شهریور/ همکاری بانک مسکن مطلوب است اما سایر بانک‌ها هم باید پای کار بیایند

ببینید | جلسه شورای عالی مسکن وزیر راه و شهرسازی به مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های کشور دستور داد تا پایان شهریورماه وضعیت زمین‌های مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی این طرح را تعیین تکلیف کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست شورای عالی مسکن با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و معاونین و مدیران کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این نشست وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تلاش شبانه‌روزی مدیران کل راه و شهرسازی در استان‌ها در راستای پیشبرد طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور، با یادآوری دستور رئیس جمهوری در نشست قبلی شورای عالی مسکن، موکدا از تمامی مدیران کل خواست که تا پایان شهریورماه وضعیت زمین‌های مورد نیاز برای ساخت واحدهای مسکونی این طرح را تعیین تکلیف کنند.

وی وضعیت تعدادی از استان‌ها را در حوزه تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، نامطلوب خواند و به مدیران کل راه و شهرسازی آنها ۲ هفته مهلت داد تا نسبت به تعیین تکلیف زمین‌ها برای ساخت واحدهای مسکونی اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین ضمن اشاره به عقب‌ماندگی برخی از استان‌ها در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، در عین حال به جهشی که طی هفته‌های اخیر در این زمینه در این دو استان ایجاد شده است، پرداخت و خواستار سرعت دادن هر چه بیشتر به آنها شد.

قاسمی گفت: ما در بحث نهضت ملی مسکن با کسی شوخی نداریم و تمامی استان‌ها را هم بر مبنای شاخص‌هایی که وجود دارد، ارزیابی و در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی افزود: ما نباید از برنامه زمان‌بندی طرح نهضت ملی مسکن عدول کنیم و تمامی اختیارات لازم را هم به استانداران به عنوان روسای شورای عالی مسکن داده‌ایم و قصور و تاخیر در این رابطه پذرفتنی نیست.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در استان‌هایی هم که کمبود زمین وجود ندارد و متقاضی ساخت مسکن در قالب ویلایی وجود دارد، باید زمین‌ها واگذار شود و در همین قالب ساخته شود. تمام فرآیند این کار یک هفته زمان لازم دارد و نباید تعلل کرد.

قاسمی ضمن قدردانی از خدمات مجموعه مدیریتی بانک مسکن در عین حال خواستار فعال شدن سایر بانک‌ها در پذیرش پرونده متقاضیان تائید شده و ارائه تسهیلات به آنها شد.

وی گفت: در رابطه با پرداخت تسهیلات به متقاضیان تائید شده، مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها ضروری است هر هفته گزارشی از وضعیت همکاری بانک‌ها به بنده ارائه کنند تا در صورت وجود هر گونه مشکلی، مجوزهای لازم از شورای عالی پول و اعتبار اخذ شود.

پیش از صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی، محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گزارشی از آخرین وضعیت اجرایی طرح نهضت ملی مسکن در کشور ارائه کرد که بر این اساس، در مجموع از ۵ میلیون و ۵۶۵ هزار ثبت‌نامی، تنها حدود ۴۳۱ هزار متقاضی یعنی کمتر از ۸ درصد هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: حائزین شرایط فعال که نسبت به تکمیل مدارک اقدام کرده‌اند، جمعا یک میلیون و ۵۳۶ هزار نفر هستند که ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها باید در اسرع وقت معرفی متقاضیان به پروژه‌ها را انجام دهند.

محمودزاده گفت: باید سه اولویت در معرفی پروژه‌ها به بانک در نظر گرفته شود؛ ۱- پروژه‌های دارای متقاضی و فاقد قراردادهای مشارکت مدنی، ۲- پروژه‌های ثبت شده ولی هنوز متقاضیان معرفی نشده‌اند و ۳- تعداد واحدهایی که باید برای ساماندهی متقاضیان حائز شرایط اولیه ثبت و به بانک معرفی شوند.