شناسهٔ خبر: 114958 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

ساخت و ساز بالغ بر ۶۵ هزار واحد در بافت فرسوده

ببینید | نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بخشی از برنامه‌های آن شرکت را برای نوسازی بافت‌های فرسوده و بهره‌برداری از واحدهایی که در هفته دولت بهره‌برداری می‌شوند اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری حوزه مسکن وزارت راه و شهرسازی که امروز ۳۰ مردادماه در ساختمان دادمان برگزار شد با اشاره به این که بر اساس شاخص‌های شورای عالی معماری و شهرسازی سه گونه بافت ناکارآمد شناسایی شده است، گفت: بیش از ۱۶۶ هزار هکتار از مساحت شهرها معادل ۲۳ درصد سطوح شهری بافت‌های ناکارآمد هستند که از این میزان ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده میانی، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی، ۳۲ هزار و ۶۸۶ هزار هکتار بافت تاریخی و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده با پیشینه روستایی را شامل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که  ۴۹ درصد واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری فاقد تاب آوری در برابر آسیب‌ها هستند، عنوان کرد: در مجموع ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد شناسایی شده است که حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که شهروندان برای مطلع شدن از این که واحد مسکونی آن‌ها در محدوده بافت فرسوده قرار دارد یا خیر می‌توانند به سایت شرکت به نشانی facility.udrc.ir مراجعه کنند، تصریح کرد: همچنین توسعه‌گران و تسهیل‌گران نیز می‌توانند با ورود به سامانه ماده ۴  شرکت  از شرایط و تسهیلات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که در حال حاضر ۶۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده در دست ساخت است، عنوان کرد: از ابتدای تصویب قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که در سال ۸۴  تا کنون حدود ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار احیا و ۶۷۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده که بدین معناست به طور متوسط سالانه ۴۰ هزار واحد نوسازی شده است. بنابراین می‌توان گفت محلات هدف بازآفرینی شهری از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردارند.

آئینی با اشاره به این که «مردمی‌سازی» یکی از رویکردهای مهم شرکت بازآفرینی شهری در دولت جهادی سیزدهم به شمار می‌آید، عنوان کرد:  به منظور توسعه نقش بخش خصوصی در نوسازی بافت‌های فرسوده  بسته جامع تشویقی را طراحی کرده‌ایم که به زودی ابلاغ می‌شود.

به گفته آئینی سه نوع رویکرد برای متقاضیان نوسازی در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده است که شامل کوتاه کردن زمان  صدور پروانه ساخت، کوتاه کردن زمان صدور مجوزهای اداری و انشعابات و نیز اعطای تسهیلات مالی می‌شود.

وی در ادامه درباره تسهیلات مالی توضیحاتی ارایه کرد و گفت: همه تخفیفات و تشویق‌هایی که برای سازندگان در نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده است برای فعالان در نوسازی بافت فرسوده هم دیده شده است. به گفته آئینی در اعطای تسهیلات برای نوسازی بافت‌های فرسوده شرایط چهارگانه مثل داشتن فرم ج سبز و یا سابقه سکونت و سابقه مالکیت و سرپرستی خانوار وجود ندارد، اما همه تشویق‌ها اعم از تخفیف در پروانه ساخت و بیمه و هر موضوع دیگری که در طرح ملی مسکن دیده شده، در نوسازی بافت فرسوده دیده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وزارت راه و شهرسازی نیز خط اعتباری ویژه‌ای در اختیار دارد که به مبلغ ۵  هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای نوسازی ۲۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده است. این تسهیلات از طریق بانک مسکن در سه رده به متقاضیان پرداخت می‌شود که مبلغ آن در تهران برای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان،  در کلانشهرها۴۰۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان است که ۱۵۰ میلیون تومان از این تسهیلات با سود صفر درصد پرداخت می‌شود. تا کنون از این محل ۲۶ هزار و ۳۷۰ واحد به بانک مسکن معرفی شده‌اند. در بخش خودمالکی نیز تاکنون ۸ هزار و ۲۰۰ مالک، متقاضی نوسازی در بافت‌های فرسوده بوده‌اند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از افتتاح ۱۲ هزار و۹۹۰ واحد مسکونی در قالب دو هزار و  ۷۳۹ پروژه احیای بافت‌های فرسوده همزمان با هفته دولت خبر داد، باقی پروژه‌ها نیز پیشرفت فیزیکی  ۶۰ درصدی دارند.

وی ادامه داد: تاکنون در ۴۳۵ شهر بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۵ هزار تن قیر رایگان به بهسازی معابر بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای پرداخت شده است  و هزار و ۲۱۰ کیلومتر طول  از معابر خاکی محدوده‌های این محلات آسفالت شد.

همچنین در حوزه خدمات روبنایی و زیربنایی بیش از۱۲۰ پروژه شامل ۲۸ پروژه بهداشتی- درمانی، ۱۴ پروژه فرهنگی، ۵ پروژه  انتظامی، ۱۴ پروژه ورزشی، ۱۰ پروژه آموزشی، ۲۸ پروژه تاسیسات زیر بنایی و بهسازی معابر می‌شود که بخشی از آن در هفته دولت و بخشی دیگر در ایام دهه فجر به  بهره برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: علاوه بر این بیش از ۲۸۳ پروژه دیگر نیز در دست احداث داریم که  سال آینده به بهره برداری می‌رسد. ضمن این که برای اولین بار در قانون بودجه امسال ۲ هزار میلیارد تومان به نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای تخصیص داده شد که در حال طی مراحل اخذ این اعتبار هستیم.

گفتنی است نشست خبری معاونان حوزه مسکن با موضوع ارایه عملکرد یک‌ساله به مناسبت بزرگداشت هفته دولت، امروز در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.