شناسهٔ خبر: 115263 - سرویس وزارتی

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد؛

افزایش ۲ برابری ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۰/رشد ۲۵ درصدی ترانزیت در ۵ ماهه ابتدای سال جاری

شهریار افندی زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی گفت: با تلاش‌های دولت سیزدهم میزان ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ و نیم میلیون تن رسید که حاکی از افزایش دو برابری نسبت به سال ۹۹ است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی در برنامه میز گرد اقتصادی شبکه خبر سیما به بیان برنامه‌های این سازمان برای افزایش میزان ترانزیت کشور پرداخت و گفت: ۲۰ میلیون تن ترانزیت برای سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شده و برای دستیابی به آن برنامه‌های مختلفی از جمله توافقنامه‌های متعدد با کشورهای منطقه در دست اجراست.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: سالانه حدود ۶۰ میلیون تن کالا از طریق چین وارد کشورهای اروپایی می‌شود و با توجه به موقعیت ایران که هم در کریدور شمال به جنوب و هم در کریدور شرق به غرب قرار دارد، کشورمان می‌تواند مسیر مناسبی برای جابجایی این کالاها باشد.

وی افزود: همچنین با توجه به اتفاقات اخیر کشور روسیه می‌توانیم ۳۰ میلیون تن ترانزیت هم در کریدور شمل- جنوب  داشته باشیم و وزارت راه وشهرسازی برنامه منسجمی با سه محور اساسی در این خصوص تنظیم کرده تا به این مقدار در سال ۱۴۰۱ برسیم و  آن را تا سال‌های آتی افزایش دهیم.

افندی‌زاده اولین موضوع را تقویت زیرساخت‌ها دانست و گفت: کریدور شمال- جنوب سه محور اساسی دارد که محور اول ار بندرعباس آغاز می‌شود و به رشت، آستارا و پس از آن از طریق آذربایجان به روسیه و بعد از آن به شمال اروپا می‌رسد.

وی ادامه داد: مسیر رشت-آستارا با حدود ۱۶۲ کیلومتر حلقه مهم این کریدور است و به یک میلیارد یورو برای تکمیل نیاز دارد که باید از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یا توافق با سایر کشورها تامین شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در همین راستا تفاهمی با کشورهای روسیه و آذربایجان انجام شده تا این حلقه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

به گفته افندی‌زاده موسس کریدور شمال- جنوب ایران، روسیه و هند بوده مهم‌ترین کریدور ریلی برای کشورهای منطقه است.

وی ادامه داد: کریدور دوم از اینچه برون به گرمسار است که برقی کردن آن هم در موافقت‌نامه با روسیه عملیاتی شده است.

توافق ۱۰ میلیون تن ترانزیت ریلی با روسیه

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی محور بعدی را سرخس دانست که دارای که خط ریلی به بندر عباس است که اولین قطار وارد شده از مسکو به ایران، از این مسیر به بندرعباس و پس از آن به هند رفت.

افندی‌زاده گفت: طی توافق اخیر با مسکو ۱۰ میلیون تن ترانزیت از طریق خط ریلی با روسیه انجام خواهد شد.

وی افزود: محور بعدی چابهار به زاهدان است و در محور شرق به غرب نیز ظرفیت‌های بالایی برای جذب ترانزیت وجود دارد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی خاطر نشان کرد: از چین ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا می‌رود که می‌تواند از طریق دو مرز سرخس و اینچه برون به ترکیه برود تا وارد اروپا شود.

افندی‌زاده تاکید کرد: از ابتدای مرداد ماه سال گذشته تا کنون ترانزیت کشور به ۲ برابر افزایش یافته و نسبت به سال ۹۹ به ۴ برابر  رسیده است.

وی افزود: همچنین در ۵ ماه ابتدایی سال ۲۵ درصد رشد ترانزیت را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشتیم.

به دنبال دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان حمل کالا هستیم

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی دربخش دیگری از سخنان خود درباره به توان بالای حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و گفت: در این حوزه با چالش تعرفه‌ها و زمان طولانی توقف در مرزها مواجهیم که در جلسات دو جانبه با کشورهای دیگر به دنبال به صفر رساندن تعرفه‌ها هستیم.

وی ادامه داد: موانع موجود در گمرکات نیز زمان جابجایی کالا را افزایش می‌دهد و در همین راستا با کشورهایی مثل آذربایجان و ترکمنستان که مرز ورود به کشورهای CIS و روسیه هستند در حال انجام توافقاتی برای دیجیتالی کردن عبور کالا و به صفر رساندن زمان هستیم که سرعت بهره‌وری افزایش یابد.

ناوگان ریلی نیازمند واردات لکوموتیو است

افندی‌زاده درباره شرایط حمل‌ونقل دربخش ریلی با اشاره به وجود ۱۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی شامل خطوط اصلی و فرعی در کشور اظهار کرد: برای توسعه شبکه ریلی باید ۳ کار اصلی از جمله تکمیل شبکه ریلی و زیرساخت‌ها، توسعه ناوگان و جذب بار انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر ۵ هزار کیلومتر از خطوط ریلی در حال مطالعه و ساخت وجود دارد که از مهمترین آن‌ها شبکه چابهار به زاهدان و شبکه ریلی آستارا به رشت است.

افندی‌زاده موضوع دوم را توسعه ناوگان ریلی به ویژه لکوموتیو دانست و گفت: میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور حدود ۲۰ تا ۴۰ دستگاه در سال است درحالی که برآورد نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو است، بنابراین باید علاوه بر تولید داخل، به واردات نیز بپردازیم.

وی سومین موضوع را بحث تجارت و جذب بار از سایر کشورها است که در صورت تکمیل زیرساخت‌ها، شبکه و ناوگان ریلی می‌توانیم تا سال آینده به رشد قابل توجهی در حمل ریلی بار دست یابیم.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه وشهرسازی موضوع سرمایه‌گذاری را از راهکارهای مهم در این حوزه دانست و افزود: دولت در حال آماده‌سازی شرایط برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است.