شناسهٔ خبر: 115372 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان عنوان کرد:

اجرای روکش آسفالت در محورهای پر تردد خوزستان

محمد جولانژاد سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان گفت: در تمامی محورهای شریانی سطح استان که ۸۰ درصد ترافیک عبوری استان از این محورها است، عملیات روکش آسفالت و بهسازی مسیر درحال اجرا است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از خوزستان، محمد جولانژاد اظهار کرد: به مناسبت هفته دولت در ۶  بخش کاری با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان چند پروژه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی افزود: بهسازی، لکه گیری و روکش آسفالت محورهای مواصلاتی به طول ۱۳۰ کیلومتر، بهسازی و آسفالت راه های روستایی به طول ۸۸ کیلومتر، اصلاح و رفع نقاط پرحادثه در ۶ نقطه، ایجاد روشنایی طولی در بیش از ۱۶ کیلومتر، تهیه و نصب حفاظ بتنی و قطعات پیش ساخته بتنی به طول ۲۶ کیلومتر و تعمیر و احداث ۴۴ دستگاه ابنیه فنی و پل در سطح راه های مواصلاتی استان از جمله پروژه هایی هستند که در هفته دولت مورد بهره برداری قرار می گیرند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه روشنایی طولی در راه های برون شهری یک الزام ایمنی به شمار نمی آید و برای ارتقاء ایمنی است، گفت: در سطح دنیا نیز  خیلی شاهد هزینه کرد برای ایجاد روشنایی طولی در راه های برون شهری نیستیم. اولویت های مهم برای ایمن سازی محورهای سطح استان به ترتیب خط کشی، نصب تابلو علائم، تجهیزات ترافیکی و ایجاد حفظ میانی و کناری است؛ پس از تأمین تمامی این موارد برای ارتقاء ایمنی راه ها، ایجاد روشنایی در صورت تأمین اعتبار لازم در دستور کار قرار می گیرد.

جولانژاد گفت: محور اهواز-اندیمشک یکی از محورهای موجود در استان است که از روشنایی قابل ملاحظه ای برخوردار است و امسال در نظر داریم در مسیر حوزه شهرستان شوش ۵ کیلومتر روشنایی تعریف کنیم و ۵ کیلومتر در مسیر حوزه شهرستان اندیمشک نیز اجرا خواهد شد و به سیستم روشنایی محور اهواز-اندیمشک افزوده خواهد شد.

اجرای پروژه های زیرساختی در پایانه های خوزستان

وی بیان کرد: استان خوزستان به واسطه مرزی بودن و وجود بندرگاه ها، دارای پایانه های مهمی همچون پایانه های مرزی شلمچه و چذابه و پایانه بار بندر امام خمینی(ره) به عنوان بزرگ ترین پایانه بار فله بر کشور با بارگیری و جابجایی بیش از  ۶۰ درصد کالاهای اساسی به سایر نقاط کشور است.

وی با بیان اینکه پروژه های عمرانی زیادی در این پایانه ها در حال اجرا است، بیان کرد: در پایانه مرزی بین المللی شلمچه و چذابه ساختمان های مسافربری و تجاری با اعتبار قابل توجه احداث شدند؛ در پایانه بار بندر امام خمینی(ره) نیز با توجه اهمیت بالای این پایانه، پروژه های عمرانی زیادی برای رفاه حال رانندگان به عنوان قشر زحمت کش بخش حمل و نقل جاده ای و تقویت زیرساخت ها در حال اجرا هستند.

۴۱ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی در راه افتتاح

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی به واسطه نقش مهمی که در کاهش تلفات جاده ای و رفاه حال کابران جاده ای، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، گفت: در سطح استان حدود ۵۱ مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی فعال هستند، ۲۸ مجتع خدماتی رفاهی بین راهی در حال ساخت می باشند و استعلام ساخت ۴۱ مجتمع نیز درحال انجام است و در تلاش هستیم توسط بخش خصوصی احداث و مورد بهره برداری قرار گیرند.

بهسازی و مرمت محورهای پرترافیک خوزستان

وی یکی از وظایف اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان را مرمت و بهسازی محورهای موصلاتی  برشمرد و اظهار کرد:  مسیر اهواز-هفتکل-باغملک-دزپارت از محورهای پرترافیک و پرتصادف استان است و به همین دلیل لازم بود که زمان، اعتبار و انرژی بیشتری را برای این محور بگذاریم. از جمله فعالیت های شاخص اقدامات اداره کل در این محور، رفع نقاط پرحادثه مسیر ایذه-دزپارت است و  علاوه بر آن روکش آسفالت ورودی ایذه و کمربندی این شهرستان که سال ها داری خرابی های زیادی بود با بازیافت سرد و روکش آسفالت ترمیم شد.

جولانژاد ادامه داد: روکش آسفالت محور ایذه-دزپارت در مقطع هایی که با خرابی شدید همراه است انجام شد و اجرای این پروژه  به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه های بهسازی راه ها در سطح استان همچنان ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان بیان کرد: ایجاد باند سبقت در محور ایذه-دزپارت از دیگر اقدامات انجام شده توسط این اداره کل است که آسفالت آن آغاز شده و با پایان یافتن این مرحله، شاهد رفع گره های ترافیکی خواهیم بود.

وی تصریح کرد: در همه محورهای شریانی سطح استان که ۸۰ درصد ترافیک عبوری استان از این محورها است، عملیات روکش آسفالت و بهسازی مسیر درحال اجرا می باشد که از جمله آن می توان به محور اهواز- آبادان اشاره کرد که تا سال گذشته سطح سرویس دهی پایینی به کاربران جاده ای در برخی نقاط داشت و با اقدامات انجام شده از شرایط بهتری برخوردار شده است. در محور رامهرمز-بهبهان به عنوان یکی از محورهای پرتردد استان نیز چند پروژه تعریف و خرابی های شدید آن رفع شد.

جولانژاد افزود: محور اهواز-اندیمشک که بعد از مسیر سربندر-ماهشهر، یکی از محورهای پرترافیک استان پروژه هایی تعریف شده  و بخشی از این پروژه ها عملیاتی شده اند. یک پروژه رفع نقاط پرحادثه در ورودی اندیمشک با اعتباری بالغ بر ۲۴ میلیارد تومان نیز در حال اجرا است.

وی گفت: اداره کل راهداری و حمل و  نقل جاده ای خوزستان در تلاش است با اولویت رفع خرابی های شدید، سطح سرویس دهی این محورها به کابران جاده ای را ارتقاء دهد.

۳۰ دوربین ثبت تخلف در محورهای استان نصب می شود

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان با بیان اینکه یکی از وظایف این اداره کل مدیریت و پایش ترافیک است برای کارشناسی کردن و اصلاح الگوی تردد و ترافیک است، گفت: برای این کار دوربین های ثبت تخلف و نظارتی و سامانه های توزین در حرکت مورد استفاده قرار می گیرد که در استان خوزستان تا سال ۱۳۹۷ تنها ۱۲ دستگاه دوربین ثبت تخلف داشت و با تلاش های صورت گرفته در حال حاضر از ۱۰۳ دوربین ثبت تخلف، ۵۴ دوربین نظارتی و ۳ سامانه توزین در حرکت برخوردار هستیم و درنظر داریم ۳۰ دستگاه دوربین ثبت تخلف در سطح راه های استان نصب کنیم که فرایند برگزاری مناقصه آن انجام و به زودی عملیاتی خواهد شد و امیدواریم تا پایان سال این دوربین ها نصب شوند.

فعالیت ۲۴ ساعته راهدارخانه های استان

جولانژاد ادامه داد: استان خوزستان از ۳۲ راهدارخانه برخوردار است که راهداران در آن بصورت ۲۴ ساعته در طول سال خدمات دهی به مسافران نوروزی ، کاروان های راهیان نور، زائران اربعین حسینی و راهداری زمستانه را دارند. علاوه بر این راهداران در حوادث غیرمترقبه همچون سیل و زلزله که راه ها و ابنیه های فنی را تحت تاثیر قرار می دهند فعال هستند.

وی گفت: درخصوص تجهیزات راهدارخانه ها، نه تنها این اداره کل ، بلکه تمامی ادارات و ارگان های خدمات رسان با مشکل کمبود تجهزات و فرسوده بودن آنها مواجه هستند و نیاز است با توجه به ماهیت فعالیت دستگاه های خدمات رسان که هدف اصلی آنها خدمات رسانی به مردم به ویژه در شرایط اضطراری است، به تجهیزات روز مجهز شوند تا بتوانند خدمت دهی به مردم را در بالاترین سطح  انجام دهند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان خوزستان و اعتبار تخصیص داده شده به بخش ها و ادارات مختلف، اعتباری نیز به این اداره کل تخصیص داده شد که پس از ابلاغ، بیشتر این اعتبار برای تعریف پروژه در راه های روستایی هزینه می شود.

آماده سازی پایانه های مرزی و محورهای منتهی به آنها برای اربعین حسینی(ع)

جولانژاد اظهار کرد: در اربعین حسینی(ع) اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای، یکی از وسیع ترین حوزه های کاری به لحاظ تعدد و پراکندگی مسئولیت ها است و فعالیت های ما در سه بخش حمل و نقل و جابجایی مسافر، مدیریت پایانه های مرزی و بخش بهسازی و ایمن سازی راه های منتهی به پایانه های مرزی تعریف شده است.

وی گفت: در بخش حمل و نقل و جابجایی مسافر، ضرورت جابجایی زائران به ویژه در زمان اوج تردد به بهترین شکل در کمیته حمل و نقل و سوخت اربعین استان برنامه ریزی شده است و مقرر شد در حین برگزاری این پیاده روی عظیم و بعد از آن، سیستم حمل و نقل مسافر خوزستان با استفاده از ظرفیت ناوگان استان های معین، شرکت های حمل و نقل مسافر استان و ظرفیت ناوگان بخش های دولتی، نیمه دولتی و خصوصی بتواند خدمات بسیار خوبی را به زائران ارائه دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان ادامه داد: در بخش مدیریت پایانه های مرزی، تمامی زیرساخت های لازم برای تردد آسان زائران در هردو پایانه مرزی شلمچه و چذابه فراهم شده است.  با توجه به گرمای هوا، حدود ۵ هزار متر مربع سایه بان و نصب مه پاش در  محوطه هر دو پایانه ایجاد شده است.

جولانژاد با بیان اینکه در بخش بهسازی و ایمن سازی راه های منتهی به پایانه های مرزی نیز فعالیت های این اداره کل آغاز شده و تا روزهای آینده به پایان می رسد، اذعان کرد: در این بخش، در محور اهواز- خرمشهر دو گروه لکه گیری و روکش آسفالت فعال هستند و علاوه بر آن در مسیر جدید اهواز خرمشهر(جاده امام جعفر صادق(ع))، خرمهشر-شلمچه، اهواز-چذابه در مقطه خروجی اهواز به سمت حمیدیه و  عبدالخان-بستان نیز پروژه های لکه گیری و روکش آسفالت درحال اجرا هستند تا شاهد سطح ارتقاء  ایمنی جاده ها باشیم.

وی افزود: در زمینه ایمن سازی، خط کشی مسیرهای منتهی به هر دو مرز عملیاتی و نهایی شده است و نصب علائم ، تجهیزات ترافیکی و گاردریل به ویژه در نقاط با سابقه تصادف نیز در حال انجام می باشد و به زودی به پایان می رسد.

جولانژاد یادآورد شد: آماده سازی پارکینگ پایانه های مرزی در حیطه وظایف اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای نیست اما  با همکاری این  اداره کل ، اداره کل راه و شهرسازی ، منطقه آزاد اروند و شهرداری های خرمشهر و بستان اقدامات خوبی صورت گرفته است