شناسهٔ خبر: 115603 - سرویس مسکن و شهرسازی

با رویکرد حل مسائل و مشکلات محلات هدف بازآفرینی؛

مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند

تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور توسعه همکاری‌های علمی، پژوهش و آموزشی با رویکرد حل مسائل و مشکلات محلات هدف بازآفرینی و تسهیل در ساخت مسکن، ارائه خدمات و آموزش مدیران شهری و ساکنین محلات مذکور، با استفاده از ظرفیت‌ها، منابع و امکانات و ظرفیت‌های طرفین، تفاهم‌نامه مشترک همکاری را منعقد کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در راستای توسعه همکاری‌های علمی، پژوهش و آموزشی با رویکرد حل مسائل و مشکلات محلات هدف بازآفرینی و تسهیل در ساخت مسکن، ارائه خدمات و آموزش مدیران شهری و ساکنین محلات مذکور، با استفاده از ظرفیت‌ها، منابع و امکانات و ظرفیت‌های طرفین اعم‌ از علمی و فنی، اطلاعات، تجربه و تخصص، همچنین تشکیل کمیته علمی مرکب از افراد مطلع و صاحب‌نظر، تفاهم‌نامه مشترک همکاری را منعقد کردند.

این تفاهم‌نامه در جلسه‌ای مشترک با حضور محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و جمعی از مدیران و معاونین دو مجموعه در زمین احیای بافت‌های فرسوده شهری و ازطریق روش های کارآمد، جلوگیری از گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و نامناسب موجود و در راستای اجرای ماده ۶۰، ۶۱، ۶۲، ۶۴ و ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و برنامه ملی بازآفرینی شهری، قانون حمایت از احیای بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری (۱۳۸۹)، سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری (۱۳۹۳) و آیین‌نامه اجرایی برنامه بازآفرینی شهری پایدار (۱۳۹۷) و همکاری‌های علمی و پژوهشی مشترک در محل شرکت بازآفرینی شهری به امضا رسید.

در ابتدای جلسه امضای تفاهم‌نامه همکاری، غزال راهب سرپرست حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تجارب و پیشنهادهای مورد نظر این مرکز را در راستای تفاهم‌نامه مشترک ارائه و تشریح نمود.

وی با بیان برخی محورهای تحقیقاتی انجام شده از سوی مرکز در حوزه بازآفرینی شهری از جمله استاندارهای طراحی مسکن و فضاهای جمعی مرتبط از منظر معماری و کاهش مصرف انرژی، ارتقای هویت و منزلت مکانی و حفاظت از ارزش‌های ایرانی و اسلامی در طراحی مسکن، اصول و ضوابط طراحی فضاهای باز و نیمه باز در محیط‌های مسکونی و فضاهای شهری، مناسب‌سازی مسکن و محیط‌های مسکونی و فضاهای شهری برای گروه‌های مختلف و...، پروژه‌های مهم انجام شده در موضوع بازآفرینی توسط مرکز را معرفی نمود.

راهب در ادامه پیشنهادات مرکز در خصوص برنامه پژوهشی مشترک را ارائه و گفت: بایستی در تدوین این برنامه چهار وجه تامین زمین، تامین اعتبار،‌ الگوی کالبدی ساخت و الگوی حقوقی و مدیریتی ساخت را مورد توجه ویژه قرار داد.

وی خاطرنشان ساخت که در صورت تدوین برنامه جامع همکاری،‌ می‌توان در سه محور شناخت، ارائه برنامه و اجرا اقدامات مفیدی را به انجام رساند.

محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان بازوی پژوهشی وزارت راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه تلاش دارد تا پژوهش‌های مسئله‌محور را در دستور کار خود قرار دهد، گفت: تعریف پژوهش‌های مسئله‌محور باعث می‌شود تا در جهت کاربردی بودن پژوهش‌ها گام برداریم و پاسخگوی نیازها و مسائل سازمان‌های تابعه باشیم.

وی افزود: این مرکز همچنین تلاش دارد تا نتایج پژوهش‌های خود را در قالب برگزاری دوره‌های آموزشی ترویج و توسعه دهد، همچنین در زمینه تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌ها در حوزه بازآفرینی شهری می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی را رقم بزنیم.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با مهم خواندن مبحث صدور گواهینامه فنی از سوی مرکز گفت: گواهینامه فنی محور دیگری است که می‌تواند زمینه همکاری خوبی را میان دو مجموعه فراهم آورد به این صورت که در نوسازی بافت‌های فرسوده از مصالحی که گواهینامه فنی مرکز را دارا هستند استفاده شود.
وی همچنین با اشاره به اقدامات مرکز در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، آمادگی مرکز را در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان معرفی شده از سوی شرکت بازآفرینی شهری را اعلام نمود.

توسعه همکاری‌ها در حوزه مقاوم‌سازی و بهره‌گیری از متد TRC‌ که در بخش سازه مرکز در دست پیگیری و می‌تواند در بازآفرینی شهری بسیار موثر باشد، از دیگر محورهایی بود که از سوی سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مورد تاکید قرار گرفت.

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در بخش دیگری از جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با تاکید بر بهره‌مندی از تجارب و دانش پژوهشی مرکز تحقیقات در تدوین برنامه‌ جامع بازآفرینی شهری، گفت: یکی از چالش‌ها و مشکلات اساسی در موضوع بازآفرینی شهری، پیدا کردن راهکارهایی است که به بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی شتاب دهد. اگر نگاهی به برنامه‌های پیشین بیندازیم به نظر می‌رسد که تمامی برنامه‌ها در این خصوص ناکارآمد بوده است

وی افزود: در حال حاضر با دومیلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار مواجه هستیم که قریب به ده میلیون نفر در آنها زندگی می‌کنند و جانشان در خطر مستقیم است و به راحتی با انواع بحران‌های طبیعی تهدید می‌شود. متاسفانه از این بخش غفلت شده است و کمتر به موضوع پایداری ابنیه‌ها توجه شده است. بنابراین ضرورت دارد که این موضوع را به عنوان یک مسئله اصلی در نظر بگیریم و راه‌های مقاوم‌سازی بناهای ناپایدار و لرزان در برنامه همکاری میان دو مجموعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: از رهگذر بهسازی و نوسازی،‌معابر توسعه یافته و فضای شهری بهتر همراه با خدمات بهتر را خواهیم داشت. همچنین می‌توان مسکن‌های در استطاعت بیشتری را ایجاد نمود. به عبارت دیگر در بافت‌های فرسوده و در قالب پروژه‌ها می‌توان واحدهای کوچک اما سالم و مقاوم برای اقشار ضعیف‌تر جامعه را فراهم نمود.
آیینی با اشاره به اینکه ارزان‌سازی، سریع‌سازی، مدولارسازی و کیفیت بهتر انتظاری است که از مجموعه بازآفرینی شهری می‌رود خاطرنشان ساخت که فناوری‌های نوین می‌تواند کمک بسیاری به ما در این زمینه نماید و قطعا مرکز تحقیقات بازوی اصلی در این حوزه خواهد بود.

وی افزود: در حوزه اجتماعی، موضوع نهادسازی مردمی یکی از چالش‌های اصلی است که با آن روبرو هستیم. اینکه چطور بتوانیم این نهادها را با هدف ارتباط مناسب با مردم و نوسازی و بهسازی در محلات  ایجاد نماییم نیز از دیگر محورهایی است که می‌تواند در دستور کار دو مجموعه قرار گیرد.

بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری،‌ دو طرف در خصوص برنامه‌ریزی و راهبری انجام طرح‌های پژوهشی و مطالعات کاربردی در زمینه بازآفرینی شهری با تأکید بر طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان، امکان استفاده از اطلاعات و پژوهش‌های انجام شده درخصوص طرح‌های دانش بنیان و بانک اطلاعات شرکت‌های مربوطه، بررسی سازوکارهای همکاری مشترک در زمینه برنامه‌ریزی محتوایی، تهیه بسته‌های آموزشی و برگزاری دوره‌های آموزشی بازآفرینی شهری ویژه گروه‌های هدف، برنامه‌ریزی برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه مدت منتهی به مدرک ویژه بازآفرینی شهری ویژه گروه‌های هدف (مدیران شهری، دانشجویان، حرفه‌مندان و...)، برنامه‌ریزی برگزاری مشترک همایش‌ها، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های تخصصی ملی و بین‌المللی (در همکاری با مؤسسات و متخصصان خارجی)، همکاری مشترک در تشکیل پایگاه اطلاعاتی جامع و تحت وب از سوابق طرح‌های پژوهشی و همکاری درخصوص تعریف موضوعات جدید پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله دکترا به اقتضای سیاست‌ها و رویکردهای روز شرکت بازآفرینی شهری ایران متعهد شده‌اند.

همکاری مشترک در برگزاری بازدیدها، تورها و سفرهای علمی، پژوهشی و آموزشی، مشارکت در تولید، ترجمه، انتشار و توزیع کتب تخصصی در زمینه بازآفرینی شهری. همکاری مشترک در تولید و انتشار بولتن، نشریه‌های علمی-تخصصی و یا علمی-پژوهشی در زمینه بازآفرینی شهری، همکاری مشترک در راه‌اندازی سامانه جذب ایده‌های نوین در زمینه بازآفرینی شهری، همکاری در حمایت از توسعه کسب‌وکارهای نوپا و راه‌اندازی مرکز رشد/ شتاب‌دهنده در حوزه بازآفرینی شهری، تهیه بسته‌های آموزشی برای ترویجبحث نوسازی با هدف آگاه‌سازی ساکنان و مالکان بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در بهره‌مندی از طرح مزبور و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در راستای شناسایی مصالح نوین ساختاری و ارائه آموزش به انبوه‌سازان از دیگر محورهای همکاری بر اساس تفاهم‌نامه مشترک همکاری است.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، خاطرنشان می‌شود تفاهم‌نامه مشترک همکاری به مدت سه سال از سوی محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به امضا رسید.