شناسهٔ خبر: 115662 - سرویس ریلی

مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خبر داد؛

احداث ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدید طی یک سال گذشته/ بهره‌برداری از راه‌آهن خاش- زاهدان در سال جاری

خادمی مدیر عامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از احداث ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدید طی یک سال گذشته خبر داد و گفت:‌ این ۱۴۲ کیلومتر در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص عملکرد این شرکت درحوزه ساخت و سازهای ریلی طی عمر یکساله دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدیدی طی یک سال گذشته احداث شده و آماده استفاده است.

مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهارکرد: اولین پروژه ریلی که در سال ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود، پروژه راه‌آهن زاهدان به خاش خواهد بود که بخشی از مسیر ریلی زاهدان به چابهار است.

وی افزود: خط ریلی زاهدان به چابهار نیز قسمتی از کریدور ریلی شمال به جنوب است که از چابهار به سمت سرخس خواهد بود.

خادمی ادامه داد: ۱۵۴ کیلومتر از این راه‌آهن ریل‌گذاری و آماده شده و در انتظار اعلام رئیس جمهور برای بهره‌برداری قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه این پروژه ریلی باید از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز تحویل گرفته شود،‌ گفت: درخواست بازدید و تحویل راه‌آهن خاش- زاهدان را به شرکت راه‌آهن ارسال کرده‌ایم.

خادمی درباره راه‌آهن چابهار-زاهدان نیز خاطرنشان کرد: این پروژه با تاکید وزیر راه و شهرسازی در دو فاز انجام شده که فاز نخست آن اتصال چابهار به شبکه ریلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام بوده و از زاهدان به بیرجند یک قطعه بین زاهدان به طول ۷۰ کیلومتر با منابع اعتباری محدود آغاز شده است.

خادمی گفت: قطعه‌ای نیز از بیرجند به طول ۴۰ کیلومتر به بالا را شروع کردیم. یک قطعه نیز از ۵۰ کیلومتر به بالا از یونسی آغاز شده است. این شرایط به دلیل تقاضای استان‌ها برای آغاز این پروژه ریلی بوده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است و چهار قطعه آن با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰ درصد همراه شده و این بخش در مرحله دوم است که با تکمیل این فاز کریدور شمال-جنوب تکمیل می‌شود.