شناسهٔ خبر: 116037 - سرویس هواشناسی

کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد:

جوی آرام برای تمام مناطق کشور/کاهش ۸ تا ۱۵ درجه‌ای دما از فردا تا پایان هفته در نیمه شمالی

گزارش هواشناسی کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام جوی آرام طی امروز در بیشتر مناطق کشور برای روزهای آتی جوی ناپایدار را برای برخی مناطق کشور پیش‌بینی کرد.

فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وضعیت جوی کشور را برای امروز ۱۴ شهریور اعلام کرد.

کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام اینکه برای امروز یکشنبه در اکثر مناطق کشور جوی پایدار پیش‌بینی شده است، گفت: از اواخر دوشنبه بتدریج با شمالی شدن جریانات روی دریای خزر، استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، بارش باران گاهی رعدوبرق، وزش باد و کاهش محسوس دما را دارند. این شرایط علاوه بر این مناطق از روز سه‌شنبه به بعد شمال آذربایجان‌شرقی و آذربایجان غربی را نیز در برمی‌گیرد.

گودرزی ادامه داد: طی روزهای دوشنبه تا پنجشنبه دمای هوا در نوار شمالی کشور برای استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران حدود ۸ تا ۱۵ درجه کاهش خواهد یافت و هوا در این مناطق سرد می‌شود.

وی توضیح داد: در سه روز آینده در برخی ساعات در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل و برای سه‌شنبه و چهارشنبه برای نوار غربی کشور وزش بادهای شدید گاهی توام با گردوخاک رخ می دهد. روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای بعدازظهر و اوایل شب، در ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان و ارتفاعات شرق هرمزگان، رشد ابرهای همرفتی پیش‌بینی شده که سبب رگبار و رعدوبرق پراکنده و وزش بادهای شدید موقتی در این مناطق خواهد شد.

کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام اینکه از اواخر دوشنبه تا پنجشنبه دریای خزر مواج و متلاطم است از ارتفاع موج در این دریا بین ۱.۵ تا ۲ متر خبر داد و توصیه کرد: صیادان و شناگران در این روزها از صیادی و تفریح اجتناب کنند.

گودرزی گفت: با توجه به بارش‌های شمال کشور و کاهش محسوس دما، هشدار نارنجی برای استان‌های اردبیل، گیلان و مازندران، می‌تواند منجر به ایجاد خسارت به محصولات کشاورزی شود. بر این اساس، توصیه می‌شود تا کشاورزان در این استان‌ها در برداشت تاکستان‌های انگور در منطقه مشکین‌شهر و انتقال آن به انبارها تسریع و دقت داشته باشند. همچنین تسریع در برداشت شالیزارهای برنج و انتقال آن به مکان‌های مسقف با سرعت انجام شود.

به گفته وی،تهران وزش باد دارد و بیشینه دمای پایتخت ۳۴ درجه بالای صفر است.