شناسهٔ خبر: 116123 - سرویس وزارتی

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی خبر داد؛

لزوم حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مسکن/ تدوین آئین‌نامه‌ حمایت از فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان

حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ۴۱ درصد از مصرف انرژی کشور در حوزه ساختمان است،‌ از تدوین آئین‌نامه‌ حمایت از فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فاطمه سادات حمیدیان، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن که روز دوشنبه، ۱۴ شهریورماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به کمبود منابع مالی وزارت راه و شهرسازی گفت: این وزارتخانه علی رغم کمبودها مهم‌ترین مسئولیت در دولت سیزدهم را عهده‌دار است.

وی با بیان اینکه در مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی دو رسالت تحول‌آفرین را در دستور کار داریم، عنوان کرد: در اولین گام کوشیدیم با بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نوین، تحقیقات و مطالعات انجام شده را به استناد اسناد فرادست و برنامه‌های توسعه ناظر بر مساله محوری تعریف کنیم.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی افزود: ‌براین اساس مهم‌ترین مساله استفاده از توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعت سازه پروژه مسکن خواهد بود که امروز به آن پرداخته می‌شود.

حمیدیان با تاکید براینکه اگر از ظرفیت‌های مذکور به صورت موثر استفاده نشود، حمایت جدی وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های اجرایی در سال‌های آتی با بحران و چالش صنعتی سازی مسکن مواجه خواهد شد، ‌اظهار کرد:‌ همواره تاکید ما بر رویکرد مساله‌محوری، تفکر و نگاه سیستمی است. لذا تلاش کردیم نظام‌نامه مهندسی ارزش و کمیته‌های برنامه‌ریزی ارزش در سازمان‌ها و ‌شرکت‌ها ملزم به وزارت راه و شهرسازی شوند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر میانگین متوسط ساخت مسکن قریب به ۵۰۰ هزار واحد بوده و با توجه به رویکرد دولت سیزدهم طرح نهضت ملی مسکن و قانون جهش تولید مسکن بهترین فرصت برای ارتقاء و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت ساختمان است.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه  طبق آخرین آمار معاونت فناوری ریاست جمهوری از فهرست قریب به هفت هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان تنها ۷۹ شرکت تاییدیه‌های مورد نظر مرکز تحقیقات مسکن وشهرسازی را دارا هستند، گفت:‌ این امر بیانگر آن است قریب به یک درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعتی‌سازی ورود کردند.

حمیدیان خاطرنشان کرد: بنابراین ضرورت توسعه و ارتقاء این شرکت‌ها و به تبع ارتقاء فناوری‌های موجود و نوآورانه بیش از پیش احساس می‌شود. همچنین از تعداد فعال شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مسکن تنها ۲۴ شرکت و قریب به ۳۰ درصد مرتبط با مصالح و مواد ساختمانی درحال فعالیت هستند.

سهم ۴۱ درصدی حوزه ساختمان از مصرف انرژی کشور

وی با اشاره به گستردگی، مصرف بالای انرژی و هزینه بالای ساخت عنوان کرد: از این رو ضرورت دارد این شرکت‌ها مورد حمایت جدی قرار گیرند؛ چراکه ۴۱ درصد از مصرف انرژی کشور در حوزه ساختمان است.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم شاهد ارتقاء کمیت و کیفیت خدمات و محصولات دانش‌بنیان باشیم، گفت: در وزارت راه و شهرسازی به جهت تبیین سیاست‌ها و راهبردها و بهره‌برداری از طرح نهضت ملی مسکن،‌ قانون جهش تولید دانش بنیان که امسال مزین به این شعار است،‌ آئین‌نامه‌ای با موضوع حمایت از فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان در این مرکز در حال تدوین است.

حمیدیان اظهار کرد: در این آئین‌نامه به تامین فضا، تبادل داده و اطلاعات، استقلال مراکز نوآوری، صندوق حمایت از پژوهش و نوآوری و حداکثر همکاری با بخش‌ها و شرکت‌ها نوآور و دانش‌بنیان پرداخته شده است.

وی افزود: در این راستا دستورالعمل تشکیل و راه‌اندازی هیات‌های اندیشه‌ورز توسط مرکز سیاست‌های راهبردی تدوین شد؛ در این دستورالعمل با تعیین نقش و مسئولیت تمامی ارکان و سطوح وزارتخانه با اولویت استفاده موثر از راه‌حل‌های نوآورانه، تامین نیازهای فناورانه در تمامی سطوح وزارت راه و شهرسازی ساری و جاری خواهد شد.

حمیدیان با بیان اینکه اقدام حمایتی ما در ستاد وزارت راه و شهرسازی و این مرکز ضمن تبیین دستورالعمل‌ها برگرفته از اسناد فرادست، شامل هدفگذاری و سیاستگذاری‌های حمایتی خواهد بود، تصریح کرد: در این راستا برآنیم تسهیل شرایط در رو در رو قرار گرفتن عرضه و تقاضای محصولات دانش‌بنیان و نوآورانه را در حل مسائل و چالش‌های وزارت راه و شهرسازی پیش رو داشته باشیم.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: جایگزین شدن محصولات داخلی با مشابه خارجی و حمایت از آن جزو اهداف وزارت راه و شهرسازی است و اعتقاد راسخ بر این داریم که در این مسیر پیگیری‌های لازم با جدیت انجام می‌شود.