شناسهٔ خبر: 116142 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ضرورت ارتقای سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در نوسازی بافت فرسوده/نوسازی ۶۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر ضرورت ارتقای سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در نوسازی بافت فرسوده گفت: سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی باید نوسازی شود که هم‌اکنون ۶۵ هزار واحد در دست نوسازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نخستین رویداد فناورانه صنعت ساختمان و مسکن که امروز ۱۴شهریور در سالن پاکدامن برگزار شد با اشاره به اینکه ۶۶ هزار هکتار مساحت کشور بافت فرسوده است از زندگی ۱۰میلیون نفر در دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار محدوده این بافت‌ها خبر داد. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: در این دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد ناپایدار در بافت‌های فرسوده، امکان ساخت ۷.۵ میلیون واحد جدید وجود دارد بدون آنکه نیازی به الحاق اراضی جدید به شهرها باشد. بنابراین باید از این فرصت استفاده بهینه کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر شرایط نوسازی بافت‌های فرسوده را امکان کوچک‌سازی در این بافت‌ها عنوان کرد و توضیح داد: در بافت‌هایی که  به شهر الحاق می‌شود، امکان ساخت واحدهای بزرگ متراژ تا ۱۰۰ متر وجود دارد.

احداث ۶۷۰ هزار واحد جدید به جای ۲۱۰ هزار واحد ناپایدار

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: تاکنون ۲۱۰ هزار بنای ناپایدار تخریب و به جای آن ۶۷۰ هزار واحد جدید ساخته شده است.

آئینی گفت:  تاکنون ۳۰ هزار مالک واحدهای ناپایدار و فرسوده را تاکنون به بانک عامل بخش مسکن برای دریافت تسهیلات معرفی کرده ایم.

ضرورت نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه باید سالیانه ۲۰۰ هزار واحد نوسازی شود اما در حال حاضر ۶۵ هزار واحد فرسوده در دست نوسازی است بر لزوم استفاده از فناوری‌های نوین در نوسازی بافت‌های فرسوده، تاکید کرد.

آئینی بخشی از مشوق‌هایی که می‌توان به سازنده برای نوسازی این بافت‌ها ارائه داد را امکان تأمین سیمان و فولاد به صورت اقساط عنوان کرد.

آئینی گفت: هم‌اکنون سهم شرکت‌های دانش بنیان از نوسازی بافت‌های فرسوده تقریباً صفر است. از دانش‌بنیان‌ها می‌خواهیم به کمک بافت فرسوده بیایند.

وی تاکید کرد: چنانچه فناوری‌های نوین بتوانند دوره ساخت بافت‌های فرسوده را از دو سال به شش ماه کاهش دهند، مردم متقاعد می شوند که ظرف شش ماه جابجا شده و واحدهای فرسوده نوسازی شود.

وی گفت: صنعتی‌سازی کمک می‌کند تا هزینه‌های تمام شده نوسازی بافت فرسوده کاهش یابد.