شناسهٔ خبر: 11642 - سرویس مسکن و شهرسازی

طالبیان در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

پرونده ثبت جهانی راه‌آهن به جریان افتاد/ راه‌آهن صاحب موزه می‌شود/ توسعه محور گردشگری در خطوط ریلی از خرمشهر تا بندر ترکمن

احداث راه آهن قزوین - رشت معاون میراث‌فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام به جریان افتادن پرونده ثبت جهانی راه آهن ایران از ایجاد موزه در شبکه خطوط ریلی خبر داد و گفت: شبکه راه‌آهن ایران به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی و تکنولوژی برای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارزش ثبت در میراث جهانی را دارد.

محمدحسن طالبیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در بیان اهمیت میراثی راه‌آهن ایران ضمن اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی در حفظ و نگهداری این میراث و نقشی که در توسعه همزمان ایفا می‌کند، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در مورد اهمیت راه‌آهن ایران و نقش شبکه خطوط ریلی اعم از ایستگاه‌ها، خطوط و تاسیسات آن، پیشنهاد ثبت جهانی راه‌آهن ایران را به شورای ثبت جهانی دادیم که مورد موافقت شورا قرار گرفت.

معاون میراث‌فرهنگی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: شبکه راه‌آهن ایران به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی و تکنولوژیک برای سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ارزش ثبت در میراث جهانی را دارد.

طالبیان تاکید کرد: در حال نگارش پرونده راه‌آهن ایران برای ثبت در میراث جهانی هستیم و در عین حال درصددیم ضمن استانداردسازی با تکنولوژی روز دنیا، داشته‌های میراثی خود را در ‌این‌باره با ایجاد موزه‌های مختلف و تبدیل به محور گردشگری حفظ و نگهداری کنیم که بخشی از این کار را با همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی به سرانجام می‌رسانیم.

تحول اقتصادی با توسعه محور گردشگری از طریق خطوط ریلی

وی اقدامات مشترک بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را علاوه بر تلاش برای ثبت جهانی راه‌آهن ایران، آگاهی‌بخشی به اقشار مختلف جامعه عنوان کرد و گفت: معرفی صحیح راه‌آهن ایران به داخل و خارج از کشور از طریق ایجاد محورهای گردشگری از دیگر اقداماتی است در دستور کار سازمان قرار دارد. همچنین توسعه محور گردشگری که در دستور کار سازمان قرار دارد در صورت قرار گرفتن در مسیر درست می‌تواند موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را متحول کند.

معاون میراث‌فرهنگی کشور با تاکید بر پیشنهاد به جریان افتادن ثبت جهانی راه‌آهن که از سوی وی به شورای ثبت جهانی ارایه شد افزود: این پیشنهاد قرار است با همکاری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی دنبال شود. ضمن این‌که از خرمشهر تا بندر ترکمن شبکه خطوط ریلی، ایستگاه‌ها و پل‌ها با پلان مدیریت ویژه در دست بررسی قرار دارد و در همین راستا نیز نامه‌ای به امضای ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و معاونت معماری و شهرسازی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی و ارایه اطلاعات لازم ارسال شده است. /