شناسهٔ خبر: 116451 - سرویس وزارتی

درسفر وزیر راه و شهرسازی با محوریت کریدور شمال -جنوب؛

نشست سه جانبه ایران-جمهوری آذربایجان- روسیه در باکو برگزار شد

حضور وزیرراه و شهرسازی درنشست سه جانبه ایران-جمهوری آذربایجان- روسیه در باکو وزیر راه و شهرسازی در رأس هیاتی به منظور حضور در نشست سه جانبه معاونین نخست وزیران کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه با محوریت کریدور شمال- جنوب و نیز تکمیل ساخت راه آهن رشت - آستارا به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، سفر کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ رستم قاسمی  وزیر راه و شهرسازی امروز با استقبال معاون وزیر حمل و نقل و دیجیتال جمهوری آذربایجان وارد فرودگاه حیدر علی اف باکو شد. ­­

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این سفر در نشست سه جانبه با همسایه‌های خودمان درباره‌ی ترانزیت بین ایران - جمهوری آذربایجان و روسیه به خصوص درباره رشت به آستارا که بخش مهمی از این گذرگاه است گفتگو کردیم. ­­

وی درباره همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان بیان کرد: روابط ایران و کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان بسیار خوب و در حال توسعه است. گذرگاه شمال - جنوب مهمترین حلقهٔ تجارت بین آسیا و اروپا است که نسبت به مسیرهای فعلی از نظر مسافت تا ۴۰ درصد کوتاهتر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد اقتصادی‌تر است.

به گفته قاسمی ایران از بندر شهید رجایی، جنوبی‌ترین نقطه کشور تا رشت در شمال کشور راه آهن دارد که اکنون ۱۶۲ کیلومتر راه آهن از رشت تا آستارا باقی مانده که تکمیل و ساخت آن یکی از موضوعات بسیار مهم این جلسه سه جانبه است.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به توافق‌های قبلی با مقامات روسیه به ویژه در سفر رییس جمهور این کشور به ایران و دیدار با مقام معظم رهبری گفت:​ قرار شد طرف روسی قسمت باقی مانده رشت به آستارا را تکمیل کنند.

 شایان ذکر است،قاسمی در این سفر علاوه بر دیدار و گفتگو در زمینه گذرگاه شمال – جنوب، در تداوم دیپلماسی حمل و نقلی کشورمان دیدارهایی هم با مسئولان جمهوری آذربایجان داشت.