به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی، صبح امروز، یکشنبه، ۲۰ شهریورماه، در سفر به استان لرستان به همراه زیویار استاندار لرستان از راه آهن دورود- خرم آباد بازدید کرد و دستور لازم برای شروع مجدد عملیات اجرایی پروژه را صادر کرد.
وی این مسیر ریلی را به سبب ویژگیهای منحصر به فرد اجرایی یک ابر پروژه ریلی اعلام کرد و گفت: راه آهن دورود- خرم آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر با هدف اتصال شهرهای استان لرستان به شبکه ریلی کشور طراحی شده است و با توجه به حجم روز افزون تقاضای ترانزیت بار و مسافر در مناطق غرب و جنوب غربی کشور، احداث این مسیر ریلی و تکمیل شدن آن تا اندیمشک نقش مهمی در افزایش ظرفیت ترانزیت کریدور شمال- جنوب در غرب کشور دارد و موجب افزایش ظرفیت شبکه راه آهن کشور و بهره مندی از امکانات و ظرفیت های بندر امام خمینی شود.
وی با بیان اینکه این خط آهن بخشی از طرح راه آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک است، عنوان کرد: تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال آن به اندیمشک نقش مهمی در رفع تنگناهای راه آهن جنوب کشور دارد که با افزایش ظرفیتهای ترانزیتی بار امکان جا به جایی ۴۰ میلیون تن بار سالانه از بندر امام خمینی از طریق راه آهن فراهم میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این مسیر ریلی از نظر حجم عملیات اجرایی یکی از طرحهای ریلی سنگین کشور است که دارای ۳۲ کیلومتر تونل است و طولانیترین تونل اجرایی خاورمیانه در بخش ریلی نیز در این مسیر قرار گرفته است. ۲۰ دستگاه پل های خاص متعدد به طول ۳.۵ کیلومتر در آن اجرا می شود و حجم عملیات خاکی آن۲۵ میلیون متر مکعب تخمین زده شده است.
خادمی با اشاره به طولانی شدن زمان اجرای راه آهن دورود- خرم آباد افزود: در سال های آغازین اجرای این پروژه تامین اعتبار مورد نیاز از محل سهام فولاد خوزستان صورت می گرفت و روند تامین منابع مورد نیاز با مشکلی مواجه نشد. در ادامه پس از اتمام ظرفیت اعتباری مذکور روند تخصیص اعتبار از منابع عمومی کاهش یافت و این امر موجب رکود عملیات اجرایی در چند سال گذشته و تعطیلی بخش های مختلف و مهم پروژه شد.
وی از تامین اعتبار مورد نیاز این مسیر ریلی از محل تهاتر نفت خبر داد و اظهار کرد: با پیگیریهای مستمر و با عنایت به ایجاد ظرفیتهای اعتباری تهاتر نفت در قانون بودجه کشور، این پروژه ملی در لیست طرحهای اولویت دار ریلی برای استفاده از این ظرفیت قرار گرفت و در بازدید امروز دستورات لازم مبنی بر شروع مجدد عملیات اجرایی پروژه صادر شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین حل مشکل تامین مکفی شرایط قرارداد پروژه طی جلسات متعدد در سازمان برنامه و بودجه کشور را یکی دیگر از علل شروع مجدد این پروژه ذکر کرد و ادامه داد: مشکلات قراردادی راه آهن دورود- خرم آباد در شورای عالی فنی سازمان برنامه و بودجه با ارایه گزارش ها و استدلال های منطقی حل و فصل شد و با رفع شدن مشکل تعادیل قراردادی، شرایط مناسبی برای امکان جذب اعتبارات در نظر گرفته شده فراهم شد.
خادمی زمان اتمام عملیات قرارداد این قطعه بر اساس الزام اعلام شده را ۴۰ ماه اعلام کرد و گفت: با توجه به زمان در نظر گرفته شده و اعتبار مورد نیاز این طرح لازم است از ظرفیتهای اعتباری مازاد برای تامین منابع مالی مورد نیاز این پروژه و تکمیل آن در زمان مقرر بهره گرفته شود.
به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: محرومیت زدایی و اشتغالزایی منطقهای و تخصصی در حوزه ریلی کشور، تسهیل در جابهجایی بار و مسافر، کاهش تصادفات جادهای منطقهای و اتصال به راه آهن غرب کشور از طریق آنتن اتصالی بروجرد و امتداد آن را از دیگر مزایای تکمیل راه آهن دورود- خرم آباد است.