شناسهٔ خبر: 116780 - سرویس استان‌ها

عزم راسخ اداره کل راه و شهرسازی برای توسعه بزرگراههای سیستان و بلوچستان

ببینید/پایان عملیات ساخت چهار کیلومتر بزرگراه در محور مواصلاتی زاهدان- بم اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با عزمی راسخ و همتی والا در مسیر توسعه بزرگراهی استان گام برداشته بطوری که تبدیل شدن استان به کارگاه بزرگ راه سازی با وجود تنگناهای شدید مالی و قرارگیری طرح های این بخش در صدر پروژه های زیربنایی استان گواه آینده روشن در این بخش دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از (سیستان و بلوچستان)، سیستان و بلوچستان با وجود موقعیت خاص جغرافیایی در جنوب شرق کشور قرار داشته، استانی که شرایط ویژه‌ای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کالا و تعامل و ارتباط با حوزه‌های پیرامونی بویژه کشورهای واقع در شمال و شرق خود را دارا است. 

راحت‌ترین راه دسترسی کشور های آسیای میان ه و نیز کشور افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای این استان و کشورهای یادشده فراهم کرده است در این راستا توسعه بزرگراه‌ها دراین استان علاوه‌بر اهمیت‌ کشوری، در موقعیت داخلی استان نیز تأثیرات بسزایی گذاشته و توانسته شاخص‌های رفاه اجتماعی را در این منطقه بالا برده و این استان را از محرومیت‌های اجتماعی دور کند و همچنین باعث کاهش تصادفات جاده‌ای در استانی که با دو معضل قاچاق سوخت و قاچاق اتباع خارجی غیر مجاز دست و پنجه نرم می‌کند، می‌شود.

با تمام فشارها و تنگناهای مالی با همت والای اداره کل راه و شهرسازی استان منابع مالی به نحوی مدیریت شد که حتی یکی از طرح های  بزرگراهی استان تعطیل نشد و همچنان این استان در تراز برتر کشوری در توسعه بزرگراهی قرار دارد.

راه اولویت توسعه سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان راه را مهمترین اولویت در توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: توسعه راهها بویژه بزرگراه به منظور رونق تجارت و ترانزیت و کاهش تصادفات جاده‌ای در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار دارد.

حسین مدرس خیابانی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور کمترین طول بزرگراه را دارد این حالیست که مسیر ارتباطی چابهار - میلک به عنوان یکی از کرویدورهای اصلی تجارت جهانی ضرورت وجود راه‌های مواصلاتی استاندارد را در این پهنه جغرافیایی جنوب شرق کشور اجتناب ناپذیر کرده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان؛ طول کلی کریدورهای اصلی استان یک‌هزار و ۵۷۱ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۴۲۱ کیلومتر بزرگراه احداث شده و عملیات ساخت ۴۶۳ کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است.

منصور بیجار افزود: به منظور تبدیل شدن کل مسیرهای استان سیستان و بلوچستان به بزرگراه در مجموع با وضعیت کنونی بیش‌از ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

عزم راسخ اداره کل راه و شهرسازی برای توسعه بزرگراههای سیستان و بلوچستان

تبدیل سیستان و بلوچستان به کارگاه راه‌سازی

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: جاده‌های این استان هم اینک به کارگاه‌های راه‌سازی تبدیل شده بطوریکه ۱۲۷ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و فعال بودن ۱۲ کارگاه راه‌سازی و اشتغال بیش‌از ۲ هزار نفر در محورهای زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند، میرجاوه- زاهدان - بم و زاهدان- خاش، اسکل آباد- گوهرکوه بزمان و زابل - زهک در حال ساخت است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سالجاری بیش‌از ۸۰ کیلومتر آن آماده بهره برداری شود.

عطااله اکبری اظهارداشت: با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای بویژه بزرگراه که نوید بخش رونق اقتصادی و افزایش ایمنی سفر در سیستان و بلوچستان خواهد بود در سال گذشته ۶۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده زیرپوشش این اداره‌کل بعد از اتمام مراحل ساخت زیر بار ترافیک رفت که امسال در تلاش هستیم بنا بر ضرورت نیاز استان با ساخت ۲۷ کیلومتر دیگر طول آن را به ۹۰ کیلومتر افزایش دهیم.
وی افزود: با اقدامات مطلوب صورت گرفته، این اداره کل سال گذشته پیشتاز تامین اعتبار و ساخت بزرگراه و راه اصلی در کشور معرفی شد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که طولانی شدن طرح‌های راه‌سازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بسیار هزینه‌بر خواهد بود تمام تلاش این اداره‌کل با وجود همه تنگناهای مالی تکمیل هر چه سریعتر طرح‌های زیرساختی بویژه بزرگراه در استان است.

عزم راسخ اداره کل راه و شهرسازی برای توسعه بزرگراههای سیستان و بلوچستان