شناسهٔ خبر: 116871 - سرویس وزارتی

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

جابجایی ۲ میلیون مسافر با حمل ونقل جاده ای/تردد ۴۶ درصد زائران از مرز مهران/ برقرای ۱۶ رام قطار در ایام اربعین

افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی رئیس کمیته حمل و نقل سوخت اربعین حسینی(ع) با اشاره به جابجایی ۲ میلیون مسافر با حمل ونقل جاده ای از ارائه خدمات ۸ هزار اتوبوس برای جابجایی زائران خبرداد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیته حمل و نقل سوخت اربعین حسینی(ع) چهارشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی تهران ۲۰ در مورد عملکرد وزارت راه وشهرسازی در ایام اربعین برای انتقال زائران اباعبدالله الحسین (ع) گفت: از چند ماه قبل وزارت راه وشهرسازی در دو بخش زیر ساخت‌های محورهای مواصلاتی به پایانه های مرزی اعم از راهسازی و بهسازی و نصب علائم و برطرف کردن نقاط پر حادثه و دیگری تجهیز  ۶پایانه در غرب کشور و پایانه ریمدان در شرق کشور فعالیت داشت.

وی افزود: بیش هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان طی این چندماه وزارت راه  و شهرسازی هزینه کرد چرا که بحث زیر ساخت در حوزه حمل و نقل و ایمنی بسیار مهم و حائز اهمیت بود.

افندی زاده بیان کرد: برآورد شده بود در ایام اربعین حدود ۴ الی ۵ میلیون زائر به عتبات سفر کنند که در زمینه حمل و نقل این عدد ضرب در ۲ می شود و در رفت و برگشت حدود ۸ الی ۱۰ میلیون می شود.

 برقرای ۱۶ رام قطار در ایام اربعین

وی با اشاره به حمل و نقل ریلی خاطر نشان کرد: در مورد حمل و نقل یلی دو تهران- اهواز – خرمشهر را داشتیم و در ابتدا ۱۰ رام قطار برای این محور پیش بینی شد و بلیت‌ها پیش فروش شد و از روز گذشته ۶ رام قطار افزود شده است.

افندی زاده با اشاره بر اینکه هیچ افزایش قیمتی در بلیت قطار نداشتیم، عنوان کرد: بین شلمچه و بصره تعداد زیادی ریل باس قرار گرفت که به صورت ۲۴ ساعته زوار را جابجا می کنند.

معاون حمل و نقل بیان کرد: بخش هوایی از مدهای پرطرفدار است و در ابتدا ۱۲۰ پرواز در هفته طی تفاهم ایران و عراق تعیین شده بود که با پیگیری سازمان هواپیمایی این عدد به ۳۰۰ پرواز در هفته رسید .

 جابجایی دو میلیون زائر درحمل و نقل جاده ای

رئیس کمیته حمل و نقل سوخت اربعین حسینی(ع) بیان کرد: عمده حمل و نقل در سفر اربعین، حمل و نقل جاده ای است که شامل دو بخش است  عمومی و شخصی است که در بخش عمومی حدود دو میلیون در رفت و برگشت ظرفیت جابجایی داریم.

افندی زاده ادامه داد: حدود ۱۴ هزار اتوبوس در ناوگان حمل ونقل عمومی داریم که از ظرفیت ۸ هزار اتوبوس برای جابجایی زائران استفاده می شود.

معاون حمل و نقل با توجه به مشکلات ایجاد شده و انسداد مرز  در هفته گذشته برای خروج زائران از مرز و ورود به کشور عراق بیان کرد: ما در حوزه حمل و نقل مشکلی نداشتیم و ۶۰ درصد امکانات خود را برای اربعین لحاظ کرده بودیم. و درحوره حمل و نقل زائران از پایانه های استان ها به پایانه های مرزی انتقال دادیم.

 افندی زاده افزود: ستاد حمل و نقل سوخت مسئولیت انتقال زائر را به پایانه های مرزی دارد و در آن سمت هم با توجه به تفاهم صورت گرفته با طرف عراقی قرار بود وزارت کشور با شهرداری تهران، مشهد، البرز تعدادحدود هزار و ۳۰۰ اتوبوس را در اختیار بگذارند که دولت عراق عقیده داشت خودش باید جابجایی رابه خاطر منافعی که داشت انجام دهد.

رئیس کمیته حمل و نقل سوخت اربعین حسینی(ع) عنوان کرد: عراق اجازه کاپوتاژ کامیون و اتوبوس ها را نداد و ماهم به اتوبوس های دربستی اجازه ندادیم وارد عراق شوند چرا که از ناوگان ۸ هزارتایی کم می شدو ما نمی توانستیم جابجایی زائران را انجام دهیم.

 تردد ۴۶ درصد زائران از مرز مهران

افندی زاده در مورد پیک بازگشت زائران گفت:با توجه پیش بینی های انجام شده  و درصد گذرگاه ها درمهران ۴۶ درصد  زوار تردد کردند در شلمچه ۳۰ درصد در  چزابه ۱۲ درصد  و در خسروی ۷ درصد  و در انتها  باشماق و تمرچین که تمرکز بیشتر در مرز مهران و شلمچه خواهد بود و در مرز مهران به تعداد کافی اتوبوس پیش بینی شده است .

 وی افزود:در تمام مبادی استان ها اتوبوس ها آماده اند که عملیات بازگشت را انجام دهند  و همچنین تعداد زیادی از اتوبوس‌های شرکت واحد دپو شدند تا عملیات برگشت را انجام دهند.

 احتمال برقراری قطار ترکیبی تهران-کربلا در طول سال

میرحسن موسوی معاون حمل ونقل مسافری شرکت راه آهن بیان کرد: در ایام اربعین قطارهای فوق العاده در مسیرتهران- خرمشهر و بالعکس و مسیر مشهد- تهران- کرمانشاه و بالعکس در نظرگرفته شده است.

وی با اشاره به افزایش ظرفیت قطارها به ۱۶ رام گفت: برای فردا دو  رام قطار فوق العاده از خرمشهر به زاهدان و همچنین از خرمشهر به یزد پیش بینی شده است.

موسوی گفت: برای تسهیل سفر زائران از شلمچه قطار فوق العاده ۲۴ ساعته بصورت رایگان پیش بینی شده است که مسافران را به خرمشهر انتقال می دهد همچنین از خرمشهر هم قطار حومه‌ای برای جابجایی مسافران به اهواز پیش بینی شده است.

معاون حمل ونقل مسافری شرکت راه آهن گفت:کل ظرفیتی که در ایام اربعین با افزایش قطارهای فوق العاده پیش بینی کردیم  ۴۰۰هزار نفر صندلی است که امیدواریم بتوانیم خدمات شایسته به مسافران ارائه دهیم.

 وی افزود قطار ترکیبی تهران-کربلا با توافق انجام شده با راه آهن کشور عراق برای ۳ ماه آزمایشی پیش بینی شده بود که در هفته یک رام قطار حرکت کند که در این ایام دوبار رفت و برگشت داشته است . انشالله با توجه به برنامه انجام شده با موافقت راه آهن کشور عراق و افزایش تقاضای سفر تعداد رام را در طول سال افزایش دهیم .

 برقراری ۱۴۵۰فروند پرواز در ایام اربعین از فرودگاه های کشور

سعید چلندری سرپرست شرکت فرودگاهی امام خمینی(ره) نیز در گفتگوی تلفنی بیان کرد: امسال دوبرابر سال گذشته زائرین را ازطریق سفر هوایی به عتبات اعزام شدند.

 وی افزود کل پذیرش عتبات در ۱۶ فرودگاه کشور تقریبا یک پنجم آماری است که درشهر فرودگاهی امام خمینی(ره) انجام می شود.