شناسهٔ خبر: 117368 - سرویس هواشناسی

عملکرد سازمان هواشناسی در دولت سیزدهم بررسی شد؛

طراحی و ایجاد سامانه هشدار سیل در کشور / تولید بیش از ۸۷ هزار داده و ارائه آن به کاربران عمومی و تخصصی در حوزه هواشناسی

هواشناسی کشاورزی با گذشت بیش از یکسال از روی کار آمدن دولت سیزدهم در وزارت راه و شهرسازی در حوزه هواشناسی به منظور ارتقای سطح صحت پیش‌بینی‌های سازمان و تاثیرگذاری بیشتر آن اقداماتی در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور همواره وظیفه پیش‌بینی و تحلیل مخاطرات هوایی را عهده‌دار بوده و طبق اسناد بالادستی در انجام وظایف ملی و بین المللی در حوزه‌های مختلف مدیریت منابع، آب، مخاطرات جوی، حمل و نقل، محیط زیست و ... نیز دارای مسئولیت است.

همچنین با تغییرات اقلیمی نیاز به این سازمان بیش از پیش احساس می‌شود؛ چراکه این تغییر بر تمام بخش‌های اجتماعی - اقتصادی، از کشاورزی گرفته تا تولید و سلامت تأثیر می‌گذارد.

سازمان هواشناسی کشور از ابتدای روی کارآمدن دولت سیزدهم تا تیرماه سال ۱۴۰۱ به منظور ارتقای سطح صحت پیش‌بینی‌های سازمان و تاثیرگذاری بیشتر آن اقداماتی را در دستور کار قرار داد که ایجاد سامانه ملی مدل‌سازی و پیش‌بینی کیفیت هوا برای ۱۰ کلانشهر در فاز آزمایشی یکی از این اقدامات است.

طراحی و ایجاد سامانه هشدار سیل در کشور فاز یک

طی چند دهه اخیر ایران تحت تاثیر سیلاب بوده است، لذا طراحی و ایجاد سامانه هشدار سیل در کشور می‌‎تواند ابزاری توانمند در ارتقای مدیریت ریسک سیلاب در کشور باشد که توسط سازمان هواشناسی در فاز یک اجرا شد.

به منظور مکان یابی بارش، محاسبه حرکت آن و تخمین نوع آن از جمله بارش باران،برف، تگرگو ... به رادارهای هواشناسی نیاز است؛ لذا در این بازه زمانی مطالعه مکان‌یابی ساختمان‌های رادار هواشناسی در شهرهای خرم‌آباد،‌ همدان و گنبد کاووس در دستور کار این سازمان قرار گرفت.

تولید بیش از ۸۷ هزار داده و پنج هزار و ۴۰۰ محصول در بازه‌های زمانی متفاوت و ارائه آن‌ها به کاربران عمومی و تخصصی در حوزه‌های حمل و نقل، مدیریت منابع آب و کشاورزی و عامه مردم از دیگر فعالیت‌های این سازمان در دولت سیزدهم تا تیرماه سال ۱۴۰۱ است.

آماده‌سازی طرح توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی و پیش‌بینی تامین تجهیزات روزآمد و فناورانه در برنامه توسعه هفتم به منظورافزایش دقت در پیش‌بینی شرایط جوی از جمله اقدامات این سازمان در یک سال فعالیت خود در دولت سیزدهم است.

این آمار حکایت از آن دارد که سازمان هواشناسی در حال حاضر در رابطه با وضعیت پیش‌بینی در اعلام کمینه و بیشینه دما به نرم جهانی (۱۰۰ درصد اطمینان) نزدیک شده و پیشرفت خوبی در ارتقای صحت پیش‌بینی‌ها نسبت به سال‌های گذشته داشته است.