شناسهٔ خبر: 117527 - سرویس استان‌ها

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران؛

ارائه بسته تشویقی شهرسازانه برای شتاب بخشی به نوسازی بافت فرسوده

سفر مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران به استان اصفهان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: بمنظور شتاب بخشی به نوسازی در بافت فرسوده، بسته تشویقی شهرسازانه در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب شده و در حال ابلاغ است.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ با اشاره به وضعیت فرسودگی شهرهای سمیرم و حنا از همه سازنده‌ها، توسعه گرها و انبوه سازان دعوت بعمل آورد تا برای نوسازی بافت‌های فرسوده به کمک مردم این شهرها بیایند.  

وی اذعان داشت: این محلات متاسفانه بصورت تاریخی از ابتدا کم برخوردار بوده و در واقع سهم اعتباری آنها داده نشده و به لحاظ خدمات درمانی، بهداشتی، آموزشی و حتی معابر دچار مشکلاتی هستند که این موارد در جلسه ستاد بازآفرینی شهرستان سمیرم مورد بحث و برسی قرا می‌گیرد و برنامه ریزی منسجم انجام می‌شود.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بسته تشویقی شهرسازانه در بافت فرسوده در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب شده و در حال ابلاغ است اذعان داشت: در این بسته تشویق های خوب و جدی برای سرمایه‌گذاران دیده شده است به طور مثال در صورت تجمیع چند پلاک فرسوده و نوسازی در قالب بلوک، با شرایطی تا دو طبقه تراکم تشویقی اعطا می‌شود همچنین طبقه اول را می‌تواند کاربری غیرمسکونی (اداری، تجاری یا خدماتی) استفاده کند.  

وی اضافه کرد: تسهیلاتی نیز در زمینه پارکینگ، تراس و بالکن در نظر گرفته شده که امتیازهای خوبی برای سازندگان است.  

آیینی بیان داشت: علاوه بر این موارد در بخش هایی که محورهای اصلی بافت فرسوده است و می بایست برای تردد وسایل امداد رسان و نقلیه بازگشایی شود، تشویق‌های ویژه در نظر گرفته شده که از جمله تراک تشویقی، بخشودگی پارکینگ و ... را می‌توان اشاره کرد.  

وی خاطرنشان کرد: برای پروژه‌هایی که تک پلاک بوده و امکان تجمیع ندارند نیز تشویق‌هایی در نظر گرفته شده تا به این ترتیب نوسازی شتاب بگیرد.  

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ابراز داشت: به دنبال ایجاد امکان دیگری هستیم تا در درون شهرها یا حاشیه شهر زمین‌هایی فراهم شود برای سازنده‌های در بافت فرسوده که بتوانند در صورت تمایل واحدهایشان را با زمین در محدوده‌های فوق تهاتر کنند و به این ترتیب بار جمعیتی بافت‌های فرسوده سبک سازی شود.  

وی خاطرنشان کرد: این مبحث در حد پیشنهاد اولیه بوده و هنوز مصوب نشده و مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دنبال عملیاتی نمودن این جریان است.