شناسهٔ خبر: 117858 - سرویس استان‌ها

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی گلستان:

اداره کل راه و شهرسازی ناظر عالی ساخت و ساز در سطح شهر است

راه و شهرسازی گلستان رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی گلستان گفت: اداره کل راه و شهرسازی گلستان طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر روند ساخت بناهای سطح شهر و فعالیت مهندسین نظارت عالیه دارد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)،محمد توان اظهار کرد: از مهم ترین اقدامات اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی می توان به نظارت عالیه بر ساخت و سازها و رعایت مقررات ملی ساختمان اشاره کرد.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: کنترل نمونه ای و موردی این ساختمان ها با هدف بررسی رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی و معماری از سوی سازندگان به صورت مستمر انجام می شود.

وی افزود: این بازدید ها که عموماً بصورت نمونه ای و با اعلام گزارش های واصله ی مردمی انجام می شود، بسته به تعداد گزارش ها در ماه به ۵۰ مورد می رسد.

توان همچنین تصریح کرد: در طی بازدید از روند ساخت و سازها، عملکرد سازندگان و مهندسین کارگاه ساختمانی نیز مورد بررسی قرار گرفته و چنانچه تخلفی صورت پذیرفته باشد، گزارش آن به مراجع صدور پروانه جهت اصلاح نواقص و به شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان استان جهت رسیدگی به عملکرد مهندسین ارسال می شود.

وی افزود: پس از ارسال گزارش، نواقص ساختمان های در حال ساخت باید توسط مرجع صدور پروانه که همان شهرداری ها است با نظارت مهندسین ناظر رفع شود.

وی همچنین تاکید کرد: مهندسان ناظر طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان موظف هستند به موقع تخلف ساختمانی را در حین ساخت به مراجع صدور پروانه اعلام کنند و شهرداری ها نیز با اطلاع مهندس ناظر دستور اصلاح را صادر کند و تا زمان رفع نقص مانع ادامه کار شود.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان راه و شهرسازی گلستان از اقدامات این اداره در طرح نهضت ملی مسکن سخن گفت و افزود: یکی از وظایف ما صدرو پروانه اشتغال به کار برای شرکت های مهندسین مشاور و پیمانکاران تشخیص صلاحیت شده توسط سازمان برنامه و بودجه در پروژه های طرح نهضت ملی مسکن است .

توان در ادامه اظهار کرد: پس از احراز صلاحیت این افراد، بر اساس شیوه نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی پروانه اشتغال بکار برای آن ها صادر شده و می توانند در حوزه های طراحی،نظارت واجرا فعالیت کنند.

وی افزود: تا کنون شش پروانه اشتغال در حوزه طرح نهضت ملی مسکن صادر شده که از این تعداد چهار پروانه مختص مشاوران و دو پروانه به پیمانکاران اختصاص یافته است.