شناسهٔ خبر: 117981 - سرویس وزارتی

در نشست سه‌جانبه تهران، مسکو و باکو مطرح شد؛

همکاری روسیه و آذربایجان در تکمیل راه‌آهن رشت- آستارا/عزم روس‌ها برای بهره‌برداری از کریدور شمال- جنوب

نشست سه جانبه روش‌های همکاری روسیه و آذربایجان در تکمیل خط آهن رشت- آستارا و بهره‌برداری از این پروژه ریلی از جمله موضوعاتی بود که در جلسه سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست سه‌جانبه ایران، آذربایجان و روسیه با موضوع همکاری‌های ترانزیتی، با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاونان و مدیران حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ایران، وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه و معاون وزیر توسعه دیجیتال و حمل‌ونقل جهوری آذربایجان روز گذشته برگزار شد.

در این نشست مشکلات موجود در مسیر ترانزیت و مرزهای سه کشور و راهکارهای پیشنهادی درجهت افزایش سرعت و حجم انتقال بار و ترانزیت از مسیر ایران مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه پیشنهاداتی برای چگونگی همکاری و حضور دو کشور روسیه و آذربایجان در ساخت و تکمیل پروژه ریلی رشت- آستارا و بهره‌برداری از آن مطرح شد.

پروژه جدید ایران برای ساخت پایانه مرزی جدید آستارا و پل مرزی آستاراچای میان ایران و آذربایجان که عملیات اجرایی آن در راستای تکمیل کریدور شمال- جنوب آغاز شده است، در این نشست مطرح و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت.

هیات روسی در این نشست پیشنهادی درباره مکانیزم بهره‌برداری از مسیر غربی کریدور شمال- جنوب مطرح کرد تا پس از بررسی و کارشناسی از سوی ایران طی مدت یک ماه منجر به انعقاد قرارداد شود.

اجرای تکنولوژی هوشمند ردیابی برای وسایل حمل‌وتقل جاده‌ای

مسائل مربوط به ترانزیت جاده‌ای کشور و تسهیلات قابل ارائه در این خصوص که می‌تواند سرعت ترانزیت را افزایش دهد، از محورهای نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و آذربایجان بود.

در همین راستا ایجاد تکنولوژی هوشمند ردیابی برای وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای به نحوی که دیگر نیاز به باز شدن پلمب کانتینر ها نباشد و از مدت توقف کامیون‌ها کاسته شود، مورد تاکید قرار گرفت.

در پایان مقرر شد طی مدت یک‌ماه موضوعات مطرح شده در نشست از سوی کارشناسان هر سه کشور مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه نهایی اعلام شود.

اجلاس ۶ جانبه همکاری‌های ترانزیتی با پنج کشور آسیای مرکزی به علاوه آذربایجان و روسیه به مدت دو روز در تهران برگزار شد و در حاشیه این اجلاس نشست‌های دو جانبه و سه‌جانبه میان ایران با کشورهای حاضر در اجلاس به منظور ارتقاء سطح همکاری‌های ترانزیتی برگزار شد.