شناسهٔ خبر: 118042 - سرویس استان‌ها

در نشست شورای مسکن جنوب فارس مطرح شد :

۳۵ هزار متقاضی مسکن در جنوب فارس

شورای مسکن جنوب فارس نشست شورای مسکن جنوب فارس با حضور حق بین دبیر قرارگاه جهادی مسکن استان فارس، فرمانداران، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهر، روسای ادارات شهرستان ها در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی لارستان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، نشست شورای مسکن جنوب فارس با حضور حق بین دبیر قرارگاه جهادی مسکن استان فارس، فرمانداران، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهر، روسای ادارات شهرستان ها در سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی لارستان برگزار شد.

شبانی در این نشست اظهار داشت :تعداد متقاضیان و افراد فاقد مسکن در سطح شهرها حوزه استحفاظی بالای ۳۵ هزار نفر است که عمدتا در مراکز این شهرها و به ویژه شهر لار مرکز لارستان به شدت با کمبود زمین مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه : سهم شهرهای جنوبی فارس از طرح جهش تولید مسکن در دولت سیزدهم ۱۶ هزار واحد مسکونی ظرف چهار سال است، افزود : از ١٩ شهر ابلاغی به حوزه استحفاظی این اداره کل تاکنون فرآیند نام نویسی نیز در ١٦ شهر شامل لار، لامرد، مُهر، خنج، جویم، گراش، اوز، اهل، خور، لطیفی، وراوی، عماد شهر، اشکنان، گله دار، بیرم  و علامردشت صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه : در عمده این شهرها متقاضیان زیادی خواهان تامین مسکن در قالب این طرح هستند و تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر تنها در شهر لار متقاضی مسکن شده اند، گفت: این در حالی است که افرادی که در این شهرها فاقد مسکن هستند، غالبا هزینه‌های سنگینی را به دلیل قیمت بالای مسکن و اجاره متحمل می شوند.

شبانی خاطر نشان کرد : قیمت تمام شده تامین مسکن برای مردم در شهرهای جنوبی به دلایل مختلف و به ویژه وجود تجار و بازرگانان و به اصطلاح خلیج روها در این منطقه به شدت بالا است و حتی با برخی از شهرهای بزرگ و کلان شهرها هم برابری می‌کند.

وی افزود : الحمدلله راه‌ها و فرآیندهای مختلفی دولت برای تامین زمین پیش بینی کرده که در شهرها و مناطق جنوبی با بهره گیری از همان راهکارها و همراهی و مشارکت مردم این مشکل را تا حدودی حل کرده‌ایم و تامین زمین برای بیشتر متقاضیان مرتفع شده است و حتی در برخی شهرها واحدهای مسکونی به صورت یک طبقه به متقاضیان واگذار خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد : تمام وزارتخانه‌ها، موسسات و دستگاه‌های دولتی و همچنین شرکت‌هایی که ۱۰۰ درصد سرمایه و سهام آن‌ها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود که در چارچوب مکان یابی موضوع ماده ٦ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن قرار می‌گیرند (به استثنای مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست) بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

شبانی یادآور شد : وظایف هر یک از دستگاه‌های ذیربط با طرح نهضت ملی مسکن در این زمینه مشخص شده و همه نهادهای اجرایی در شهرستان‌های جنوبی فارس وظیفه دارند نسبت به تسریع و شتاب بخشی در اجرای این طرح مهم و ملی اقدام نمایند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تامین زمین برای اجرای این طرح را از وظایف ذاتی این اداره کل دانست و افزود : نیاز است روسای ادارات شهرستان‌ها کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های اداری مرتبط در هر شهرستان به ریاست فرماندار تشکیل دهند که برای هماهنگی از ظرفیت تمام این نهادهای متولی در این خصوص بهتر استفاده شود.