شناسهٔ خبر: 11811 - سرویس وزارتی

آخوندی مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای تحولات مشهد ۲۰۱۷/ «ایران‌شهر» را با مفهوم «توس» در بحث پایتخت فرهنگی جهان اسلام پیوند بزنیم/ راه‌اندازی قطار حومه‌ای مشهد به نیشابور، گلبهار و بینالود

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر لزوم اطلاع‌رسانی و افزایش تبلیغات درباره اهمیت اهتمام ویژه به ارتقای مشهد تا ۱۵ ماه آینده که به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ معرفی می‌شود تأکید کرد و از راه‌اندازی قطار حومه‌ای مشهد به نیشابور، گلبهار و بینالود خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نشست «ستاد ملی عمرانی آماده‌سازی مشهد ۲۰۱۷ ؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» که با حضور پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، سیدمحسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، علیرضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی و محمد مقدوری معاون امور هماهنگی عمرانی این استانداری برگزار شد، گفت: قرار است سال ۲۰۱۷ مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شود که از تاریخ نهم دی ماه ۹۵ تا نهم دی ماه ۹۶ را شامل خواهد شد. این اتفاق مهمی برای این کلانشهر، خراسان رضوی، کشور و جهان اسلام محسوب می‌شود. اگر تا آن زمان مشکلات بین‌المللی ایران برطرف شود، باید از این فرصت نهایت بهره‌مندی را ببریم و اقدامات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مورد نیاز انجام شده و فعالیت‌های حوزه راه و شهرسازی نیز با سرعت بیشتری پیگیری شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت ارتقای کیفیت کلانشهر مشهد از جهت کالبدی و روابط درون شهری و همچنین از جهت ارتقای سیستم حمل و نقل و ارتباطات ادامه داد: باید بررسی کرد که از نظر ایجاد تغییرات مثبت در حوزه ارتباطات جاده‌ای، ریلی، هوایی، شهرسازی، خدمات درون‌شهری، میراث معنوی و فرهنگی و حوزه ساخت و ساز چه اقداماتی می‌توان انجام داد.

وی با اشاره به لزوم بسترسازی برای برقراری ارتباطات میان مشهد و سایر شهرهای معنوی و پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام در ۲۰۱۷ اظهار کرد: همه این اهداف با طراحی «برنامه عمل» ویژه‌ای که به عنوان دستور کار وزارت راه و شهرسازی و ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ قرار گیرد، دست‌یافتنی است.

اهتمام به مفهوم «ایران‌شهر» در مشهد ۲۰۱۷

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخوندی با اشاره به موضوعی که در پس ذهن خود درباره مفهوم «ایران‌شهر»ی دارد، گفت: نمی‌خواهم ادعا کنم که می‌توانیم تا آن سال مولفه‌های اصلی مفهوم ایران‌شهر را در معماری و شهرسازی مشهد پیاده‌سازی کنیم؛ اما با این حال می‌توان در همین ۱۵ ماه باقی‌مانده هم به برخی از این پارامترها نزدیک شد. ممکن است شدنی نباشد؛ اما متمایلم به آن سمت برویم و ایران‌شهر را با مفهوم «توس» در بحث «مشهد ۲۰۱۷» پیوند بزنیم.

وی با تأکید بر اینکه مشهد به عنوان پایتخت خراسان بزرگ در دوره‌های تاریخ اسلام شناخته می‌شده و در خودش یک تمدن دارد، خاطرنشان کرد: باید دید آیا می‌توان تا سال ۲۰۱۷ یک بازخوانی جدید از تمدن خراسان بزرگ ارائه کرد یا خیر؟ نمایاندن مشهد به عنوان نماد «ایران اسلامی» و «ایران‌شهر» به صورت توأمان در ۲۰۱۷ موضوع مهمی است.

لحاظ شدن مفهوم «توس» در معماری و شهرسازی مشهد تا ۱۵ ماه آینده

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لحاظ شدن موضوع «توس» در فرمایشات امام رضا (ع) که نشان‌دهنده دربرگیری مفهوم مذهبی در موضوع «توس» به عنوان یک تمدن است، گفت: اهتمام به این موضوعات فرهنگی اهمیت بالایی دارد؛ ولی تلاش برای تغییر چهره، رویه و پوسته شهر در موضوع «مشهد ۲۰۱۷» مانند فرودگاه، راه‌آهن، جاده‌ها و آزادراه‌های دسترسی و نیز ساماندهی شهر مشهد، همچنین ساماندهی رودخانه این شهر که به یک زباله‌دانی بزرگ تبدیل شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

اقدامات فیزیکی و کالبدی مشهد ۲۰۱۷

عضو کابینه دولت یازدهم با تقسیم وظایف میان مشاوران و معاونان خود از جمله اعطای نمایندگی تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ به پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی این وزارت برای پیگیری مصوبات ستاد در موضوعات ریلی، جاده‌ای، فرودگاهی و شهری، ابلاغ پیگیری مفهوم خراسان بزرگ به هادی خانیکی عضو شورای عالی اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی و پیگیری مبحث «ایران‌شهر» از سوی محمدسعید ایزدی ادامه داد: نظر من این است که چند کریدور تاریخی ـ معنوی ـ فیزیکی را برای مشهد و نیز خراسان به عنوان مفهوم گسترده‌تر پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ۲۰۱۷ ایجاد کنیم.

کریدور مشهد ـ نیشابور و اجرای قطارهای حومه‌ای مشهد به نیشابور، گلبهار، بینالود و تپه سلام تا ۱۵ ماه آینده

وی افزود: نخستین کریدور، اتصال نیشابور به مشهد است که اتصال ریلی این دو شهر به عنوان قطار حومه‌ای از اولویت برخوردار است؛ همچنین در بحث قطار حومه‌ای می‌توان خط آهن بینالود ـ مشهد را هم در نظر داشت؛ ضمن اینکه برخی برنامه‌های مشهد ۲۰۱۷ را می‌توان در داخل شهر نیشابور به عنوان بخشی از کریدور فرهنگی مشهد ـ‌ نیشابور با محوریت مقبره خیام اجرا کرد.

به گزارش پایگاه خبری، آخوندی به برخی دیگر از فعالیت‌های راه‌آهن پیش از آغاز سال ۲۰۱۷ اشاره و اظهار کرد: اجرای برخی کارهای بهسازی ایستگاه راه‌آهن مشهد، اجرای اکستنشن‌های این ایستگاه، اتصال ایستگاه راه‌آهن مشهد به ایستگاه مترو در صورت امکان اجرای این طرح عمرانی تا ۱۵ ماه آینده و چند پروژه دیگر که اگر عملیاتی شوند، اتفاق بزرگی برای استقبال از برنامه مشهد ۲۰۱۷ رخ خواهد داد.

وی با اشاره به لزوم اتصال منطقه «تپه سلام» مشهد به قطار حومه‌ای بینالود در مسیر اجرای این خط آهن حومه‌ای گفت: البته اجرای این پروژه نیازمند تغییر برنامه‌ریزی در ساخت و سازهاست که در این برنامه‌ریزی‌ها باید اجرای قطار حومه‌ای مشهد ـ گلبهار نیز گنجانده و تا آن زمان راه‌اندازی شود.

وزیر راه و شهرسازی بخشی از کریدور مشهد ـ ‌نیشابور را ساخت آزادراه این محور دانست و گفت: ساخت این آزادراه باید در برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی گنجانده شود؛ البته بهسازی محور موجود نیز از اهمیت خاصی برخوردار است و شامل روشنایی جاده، اصلاح علایم به صورت چندزبانه، نصب دوربین‌ها، ارتقای کیفیت مراکز خدمات رفاهی جاده‌ای و هر اقدام مورد نیاز دیگر می‌شود.

وی کریدور مهم دیگر را کریدور «مشهد ـ توس» ذکر و خاطرنشان کرد: باید ساخت آزادراه این محور و عملیات عمرانی متوقف شده آن فعال شود و به پایان برسد. همچنین محور موجود نیز نیازمند بهسازی است.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی این اتفاق مهم جهان اسلام از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی، در خصوص کریدور مشهد ـ کلات هم گفت: کلات ارزش فرهنگی تاریخی دارد؛ ولی از نظر ارزش فرهنگی اسلامی محل سؤال است و نمی‌توان این محور را به عنوان یک کریدور اصلی معرفی کرد؛ همچنین شرکت فرودگاه‌های کشور نیز باید برای ارتقای وضعیت فرودگاه مشهد تا ۲۰۱۷ برنامه ویژه‌ای داشته باشد که این موضوع در یک جلسه به صورت جداگانه بررسی می‌شود./