شناسهٔ خبر: 11823 - سرویس مسکن و شهرسازی

نشست ستاد ملی عمرانی آماده سازی مشهد ۲۰۱۷ ؛

حجم اعتبار مورد نیاز برای آماده‌سازی «مشهد ۲۰۱۷»/ فرصتی برای رفع حاشیه‌نشینی مشهد

ستاد ملی عمرانی آماده‌سازی مشهد ۲۰۱۷ ؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام استاندار خراسان رضوی در نشست مشترک با اعضای ستاد ملی عمرانی مشهد ۲۰۱۷ که در آن برنامه‌های مورد نظر ارتقای کیفیت در بحث ساخت و ساز و حمل و نقل مشهد بررسی شد گفت: بخش خصوصی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی سودده، آورده‌های خود به همراه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت را به برنامه مشهد ۲۰۱۷ اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علیرضا رشیدیان در نشست «ستاد ملی عمرانی آماده‌سازی مشهد ۲۰۱۷ ؛ پایتخت فرهنگی جهان اسلام» و آغاز پایتختی فرهنگی جهان اسلام از سوی این کلانشهر که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور پیروز حناچی، محمدسعید ایزدی، سیدمحسن پورسیدآقایی و رحمت‌الله مه‌آبادی معاونان وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، با اشاره به لزوم اجرای طرح‌های عمرانی تا ۱۵ ماه آینده در مشهد که به گفته رئیس‌جمهور نه یک شهر ملی که شهری فراملی است، گفت: قرار است مشهد در سال ۲۰۱۷ پایتخت فرهنگی جهان اسلام شود و نوسازی میراث معنوی در این شهر به عنوان شاخص‌ترین نماد فرهنگی آن که پایتخت اهل بیت (ع)‌ و مرکز ترویج تفکر ولایی و شیعی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اهمیت برقراری ارتباط مشهد با سایر شهرهای مهم اسلامی و دیگر پایتخت‌های فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ ادامه داد: در موضوع ابنیه و ساختمان‌های تاریخی و فرهنگی به عنوان میراث معنوی خراسان و نیز احیای دیگر نمادهای اسلامی این منطقه به عنوان نمایش فراملی بودن خراسان بزرگ از جمله وجود مقابر سه تن از صحاح سته اهل سنت در خراسان (دو تن در نیشابور و یک تن در توس) و نیز مقبره محمد محروق رهبر معنوی علویون ترکیه در نیشابور، نیاز به نوسازی، مرمت و بهینه‌سازی ساختمان‌های تاریخی مشهد و خراسان رضوی احساس می‌شود.

وی با تأکید بر توجه به روساخت‌های ارتباطی مشهد به نحوی که تا سال ۲۰۱۷ ظرفیت شکل‌گیری تعاملات اسلامی در آن ایجاد شود، اظهار کرد: حتی اگر درصدی از طرح‌های عمرانی مذکور در برنامه جامع مشهد ۲۰۱۷ ایجاد شود، امکان اثرگذاری دولت در این بازه زمانی فراهم خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های فرهنگی مشهد ۲۰۱۷ نیز گفت: قرار است بخش سینمای دینی جشنواره فیلم فجر سال ۲۰۱۷ در مشهد برگزار شود.

 

اظهارات معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محمد مقدوری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست با معرفی برخی نیازهای عمرانی مشهد و خراسان رضوی تا سال ۲۰۱۷ گفت: اهمیت رسیدگی به این شهر از آنجاست که اولا در سال ۲۰۱۶ مکه مکرمه به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام انتخاب شده که مشهد دقیقا بعد از مکه مکرمه عنوان پایتختی فرهنگی جهان اسلام را کسب کرده است و ثانیا مؤسسه آیسسکو (سازمان فرهنگی هنری کشورهای اسلامی) اسامی شهرهای اسلامی که قرار است تا سال ۲۰۲۴ پایتخت فرهنگی جهان اسلام شوند را اعلام کرده و بعد از مشهد هیچ شهر دیگری از ایران به این سمت نخواهد رسید.

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی ستادها و کارگروه‌های مختلف استقبال از بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی مشهد از جمله ستادهای فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عمرانی به ریاست وزیر راه و شهرسازی و مدیریت شهری به ریاست استاندار خراسان رضوی افزود: ستاد عمرانی شامل کارگروه‌های حمل و نقل، معماری و شهرسازی، زیرساخت‌های عمومی و هوشمندسازی است که هر کدام برنامه‌ها و وظایف خاص خود را پیگیری می‌کنند.

وی سپس به ارائه پیشنهاداتی در زمینه دستیابی به منابع مالی مورد نیاز پرداخت و تاکید کرد: اعتبارات مورد نیاز سال ۹۴ این برنامه بزرگ فرهنگی مشهد، سه درصد اعتبارات استانی و ۱۰ درصد اعتبارات استانداری در سال ۹۵ خواهد بود؛ همچنین پیشنهاد می‌شود وزارتخانه‌های مختلف نیز هر کدام ۱۰ درصد اعتبارات باقی مانده خود در سال ۹۴ را به این موضوع اختصاص دهند و در قانون بودجه سال ۹۵ نیز دولت یک ردیف بودجه اختصاصی برای رویداد مشهد ۲۰۱۷ تخصیص دهد. بخش خصوصی هم می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی سودده، آورده‌های خود به همراه تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت را به برنامه مشهد ۲۰۱۷ اختصاص دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی با انتقاد از عدم پوشش خبری این رویداد مهم در رسانه ملی، از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد تا با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مشهد ۲۰۱۷ را در هیئت دولت پیگیری کند.

 

اظهارات مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری

محمدسعید ایزدی در ادامه این نشست با اشاره به برخی رویدادهای مشابه در دیگر شهرها و کشورهای توسعه‌یافته گفت: وقتی در انگلیس قرار بود رویداد بزرگ لندن ۲۰۱۲ (المپیک لندن) برگزار شود، تمامی دستگاه‌های کشور برنامه‌های عمرانی و فرهنگی خود را با این رویداد هماهنگ کردند و نهایتا منطقه شرق لندن که سال‌ها به عنوان بدترین منطقه و زخم چرکین این شهر شناخته می‌شد، تا پیش از شروع المپیک، از اساس بازسازی و احیا شد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: مشهد هم قرار است در سال ۲۰۱۷ و با توجه به وجود حرم مطهر رضوی میزبان بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی جهان اسلام به عنوان پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی باشد که موضوع بسیار مهمی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید این موضوع به عنوان مفهوم پایه‌ای هر اتفاقی تا ۱۵ ماه آینده در حوزه شهرسازی مشهد برگزیده شود، بر لزوم رسیدگی به بافت‌های ناکارآمد، فرسوده، تاریخی، اطراف حرم مطهر رضوی (ع) و دیگر بافت‌های ناکارآمد این شهر تأکید کرد.

 

اظهارات معاون معماری و شهرسازی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به اکسپو میلان ۲۰۱۵ و برنامه‌ریزی مقامات این شهر ایتالیایی از چهار سال قبل از آغاز این رویداد اقتصادی، فرهنگی و بین‌المللی گفت: ایتالیایی‌ها توانستند با تبلیغات و اطلاع‌رسانی حرفه‌ای، تعداد گردشگران را در این سال به بالاترین حد ممکن برسانند.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: باید در این تغییر و تحولات مشهد، حرم مطهر رضوی (ع) محوریت باشد؛ همچنین مفاهیمی مانند توس، فردوسی و سایر ویژگی‌های شهر هم در آن لحاظ شود.

وی با بیان اینکه شیوه معماری خراسانی نیز حائز اهمیت است به برخی چالش‌های جدی مشهد از جمله حاشیه‌نشینی و حمل و نقل درون‌شهری اشاره و اظهار کرد: فرصت ۱۵ ماهه باقی‌مانده فرصتی است برای حل شدن این چالش‌ها.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در دیگر کشورها مسائل و اتفاقات مهم را با رویداد اصلی همراه و همراستا می‌کنند، گفت: مثلا می‌توان همایش‌ها و جشنواره‌های مهم کشوری و بین‌المللی را در سال ۲۰۱۷ در مشهد برگزار کرد./